Har börjat drömma lite om frikyla eftersom vi får så grymt varmt på övervåningen och hittar ingen bra lösning/placering på varken portabel AC eller luftvärmepump.

Kom då på att vi har ju faktiskt bergvärme och det borde man ju såklart försöka utnyttja för "gratis" kyla, men frågan är hur svårt det är att få till i efterhand?

Jag har bara lite grundläggande koll på vad som krävs men är jag ungefär rätt ute här?
  • En fläktkonvektor av något slag, en sån som ser ut som en vägghängd radiator skulle nog passa bäst för oss.
  • Dra isolerad pex-slang upp från källaren där bv-pumpen står upp till sovrum på våning 2.
  • En till cirkulationspump (?) samt lite säkerhetsventiler och sånt.
Själva konvektorn är väl det enkla här, själva rördragningen är jag lite mer fundersam kring. Hur drar man den bäst? Upp från källaren upp i innervägg hela vägen upp till övervåning eller till och med vind och sedan ner därifrån?

Sist men inte minst.. mellan tummen och pekfingret, vad skulle en sån installation kunna kosta om man anlitar firma för hela grejen? Någon som gjort liknande installation tidigare i ett äldre hus? :)
 
  • Gilla
Golden Expat
  • Laddar…
Är du säker på att du inte får dit en vanlig luft/luft? Innedelen är i princip densamma (finns elementkonvektor-modeller) och rören kan dras ganska långt om det är knepigt med utedelen. Skulle gissa på att när allt är sagt och gjort så har du betalat samma för L/L som frikyla och dessutom introducerat en felkälla i din primära uppvärmning.
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520 och 1 till
  • Laddar…
S Stadsbonden skrev:
Är du säker på att du inte får dit en vanlig luft/luft? Innedelen är i princip densamma (finns elementkonvektor-modeller) och rören kan dras ganska långt om det är knepigt med utedelen. Skulle gissa på att när allt är sagt och gjort så har du betalat samma för L/L som frikyla och dessutom introducerat en felkälla i din primära uppvärmning.
Mjo et skulle kanske gå men det är väl mest utedelen som jag har svårt att hitta någon bra lösning för. Får fundera ett varv till kanske.. är det vanligt att det blir fel i övriga uppvärmningen när man också kopplar på frikyla?
 
Står i samma funderingar just nu, har sett offerter från 30-75tkr för frikyla beroende på rördragning.

En daikin LL med 3.8kw kyleffekt går på 12tkr ink installationen.

Samtidigt får man ju en lite backup med värme ifall bergvärmepumpen lägger av när det är -25.
Samt luftrenare, detta har jag saknat sen vårt förra hus, mycket dammigare utan
 
Redigerat:
  • Gilla
berisen
  • Laddar…
mackee mackee skrev:
Står i samma funderingar just nu, har sett offerter från 30-75tkr för frikyla beroende på rördragning.

En daikin LL med 3.8kw kyleffekt går på 12tkr ink installationen.

Samtidigt får man ju en lite backup med värme ifall bergvärmepumpen lägger av när det är -25.
Samt luftrenare, detta har jag saknat sen vårt förra hus, mycket dammigare utan
Tack för infon! Då låg det lite högre än jag gissat på faktiskt men det är något som är väldigt lockande med att ha i princip gratis kyla under hela sommaren.
 
Jag har själv gått i frikyle-tankar ett par år, men har inte kommit till skott än. Även jag har ett 30-talshus. Två våningar + källare. Jag har räknat ut att jag kan dra rören från källaren upp till vinden via en oanvänd skorstenspipa. Då blir installationen helt dold.

Det jag framför allt har fastnat på är att jag helst vill ha en infälld takkonvektor, men i princip alla sådana verkar rikta sig mot kommersiella lokaler, vilket gör att jag velar. Om någon har tips på takkonvektor som skulle funka, dela gärna med dig. Jag har tänkt att en sådan nog får plats mellan takbjälkarna så att bara ett galler är synligt innifrån. Resten av installationen kommer synas på vinden.
 
Jag har 3st Eveco SK22 i 3 sovrum. De får plats mellan takstolar om dessa har större cc än 600mm. Jag har cc1200 mellan takstolarna.

Eveco SK22 ventilationsgaller monterat i taket mellan takstolar med cc1200mm i ett sovrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utrymme mellan takstolar med cc1200mm där en Eveco SK22 ventilationsanordning installeras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
pokasd och 4 till
  • Laddar…
Mycket intressant @TotalControl, har du fler bilder från installationen? Byggde du en tät isolerad låda över konvektorn uppe på vinden? Några tips på ”fällor” att inte kliva i?
 
Dåligt med bilder.
Jag staplade bara isoleringmattor runt om och på. Vinden är från - 52 så finns ingen ångbroms/spärr någonstans.
Om du har tät upp mot vind så får du ångspärra runt konvektorn och bygga en isolerad sarg/låda. Konvektorn ska vara på varma sidan så att säga.

Kan rekommendera att installera eventuella ställdon och ventiler nära cirkulationspumpen så slipper du mecka på vinden med dessa om det ska justeras eller om de någon gång strular.

Kontrollera DIPswitcharna på konvektorn för att passa din styrning etc innan du täcker konvektorn.
Kan vara bra med en serviceströmbrytare på vinden men även en nere i huset så slipper man upp på vinden när man stänger ner för säsongen.

Stor dimension på rören rekommenderas.

Rumstermostat rekommenderas så slipper fläkten starta var 10e minut för att mäta lufttemp.

Inline luftavskiljare rekommenderas för att slippa luft i systemet.
 
  • Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
Har också ett gammalt hus med bergvärme, och klart man har funderat på frikyla. Det som gjort att det inte blivit av är rördragningen. Bygger man nytt och kan planera in det från början är det en sak, men eftersom de måste vara isolerade tar de ju faktiskt lite plats och är inte vackra att ha synliga. En sådan installation i efterhand tenderar ju också att kosta en del.
 
Snyggt bygge @TotalControl, kul att se! Jag har fortfarande inte släppt tanken men nu blev det en temporär lösning med en portabel ac men det vore ju skönt att slippa slangar och plywoodskivor i fönstret.

Har någon tanke att man kanske skulle kunna gå upp från källaren via en garderob på mellanplan och sen upp till övervåning och vidare upp på vinden. Men mycket rör blir det ju helt klart och inte helt enkelt att få till. :thinking:
 
Tack för svar @TotalControl
Även mitt hus är av äldre modell, så någon diffusionsspärr lär inte bli aktuell. Har så tråkigt dålig höjd på vinden, så det är mycket det som tar emot att dra igång projektet känner jag…
Jag hoppas kunna dra rören från källaren upp till vinden i det gamla ”schaktet” där rören till expansionskärlet när oljepannan var i drift är dragna. Men osäker på om det är framkomligt och förmodligen nästintill omöjligt att kunna kondensisolera den sträckan…
 
@berisen Det är värt kan jag lova att hitta ett sätt att installera :) Så fantastiskt skönt. Nu välkomnar jag all tokvärme. Tidigare innan kylan hatade jag tokvärme då det inte fanns en flyktväg från den.

@one- Det finns färdigisolerad PEX slang. Dock så ska man väl inte använda plastslang med Brineol (ethanol) då slangen inte har brandskydd i sig. Men det är många som kör med det.

Mina slangar går ut från källaren sen under ytterpanelen upp på vind.
Tänkte först bygga en låda utvändigt på väggen. Det går nog få det hyffsat diskret och inmålat. Om man nu har träfasad.
 
Pex slangen rullades ut på gräsmattan för att kunnaföras upp på vinden under panelen utan skarvar.
Kondensavloppet går också under panelen.

Utrullad blå PEX-slang på gräsmatta redo för installation under panel på vinden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Blåa isolerade PEX-slangar ordnade vertikalt bredvid gråa avloppsrör mot en trävägg inomhus i ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
pokasd och 3 till
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Jag har 3st Eveco SK22 i 3 sovrum. De får plats mellan takstolar om dessa har större cc än 600mm. Jag har cc1200 mellan takstolarna.

[bild] [bild]
Hur har du anslutit fläktkonvektorn? Drog du PEX på vinden mellan takstolarna och vilken dimension körde du med? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.