Självbyggare- har ni "villabyggareförsäkring"?


.....som gäller för -stöld-brand och skadegörelse......... behövs detta?
Har ringt runt lite o det skiljer en del i pris på denna försäkring...............som är en försäkring under byggtiden alltså. Tyvärr har de jag ringt till bara fullvärdes, dvs jag skulle vilja ha en som ökar med värdet på bygget, eftersom det ska ta 1,5 år..............
hur har ni gjort?

DD
 
Självklart ska du ha ditt bygge försäkrat för brand, stöld och skadegörelse. Skulle huset ex.vis brinna eller bli utsatt för skadegörelse så gör du ju stor förlust. Lånar du pengar, vilket väl är troligt, kräver banken att du har det försäkrat.
En villabyggareförsäkring innehåller dessutom en ansvarsdel som täcker skador på tredje mans, ex,vis grannars, egendom.
Att försäkringen är en fullvärdesförsäkring innebär att husets fulla värde, allt eftersom det "växer upp" är försäkrat. Precis som det skall vara.
 
Hej!

Jag har precis tecknat en villaförsäkring, en fullvärdesförsäkring som täcker det mesta. där ingår även en byggherreförsäkring samt en "drulleförsäkring" i fall takstolarna rasar ner tex.

Man kan försäkra just det man har för stunden och då blir det säkert billigare, men å andra sidan måste man i sådana fall hela tiden ringa och ändra försäkringen allt eftersom man bygger.

I det stora hela känns det som om någon hundralapp hit eller dit per månad under byggtiden kvittar, själva husbygget handlar ändå om så stora pengar och det känns viktigt att ha en ordentlig försäkring.....
 
Var har ni tecknat dessa försäkringar?
Jag har ringt runt och det enda bolagen har att erbjuda är en vanlig villaförsäkring som täcker eventuell stöld och skadegörelse, men det känns inte riktigt som det är det vi skall ha.

Tacksam för ett snabbt svar då det börjar brådska, stommen är halvrest redan
 
Det är en vanlig villa försäkr du ska ha, jag har ringt runt o trygghansa var billigast
 
Vi blev också rekommenderade att ta en vanlig villa-hemförsäkring, vilket vi har gjort.

/pinebar
 
jag har tagit en vanlig villa försäkring som täcker allt under byggtiden. när huset är klart och vi flyttat in kompletterar jag med lösöret. 1900 för helår hos länsförsäkringar. Detta tycker jag är en struntsumma med tanke på vilka värden som är försäkrade
 
Någonstans i processen med att bygga hus glömdes det av för vår del. Det var när man tänker efter en rejäl risk när man tänker på hur mycket pengar man kunde förlorat om något hänt. Nu hände inget och jag rekommenderar verkligen INTE att glömma av att försäkra bygget.
 
Jag instämmer med flera som svarat tidigare: En vanlig villaförsäkring är det som behövs.
 
Jag hade en villaförsäkring under nybyggnadstiden. Det var jag glad för när jag fick en massa verktyg stulna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.