Huset som skall målas om, är ett suterränghus med 6 m till tak på 3 sidor, därav 2 befinner sig i sluttning. Sluttningens nivåskillnad är 2 meter. Jag är pensionär, så tid finns att förflytta och bygga upp ställningen ett antal gånger. Jag är tacksam för tips. // Hans
 
Jag har målat om vårt hus med ca. 12m till nock. Dels med hyrd ställning, då bara ett torn 2m brett och så når man ytterligare ca 50cm åt varje håll.
Det tog då en dryg vecka att måla om en sida. Tog den en sommar. Nästa sommar var det dags för en hög gavelsida, där dessutom är en balkong i vägen. Jag hyrde då istället en skylift. Klarade hela sidan på en helg, med råge.
Även om liften kostade mer per dag, så var det ungefär samma kostnad som att hyra ställning längre tid, och mycket enklare och roligare. Året efter hyrde jag liften igen och tog två sidor på en helg. Då passade jag på att spruta mossmedel på taket ”uppifrån”
 
N
Vet inte var du bor, men MG Rental hyr ut och kör ut för en rätt billg peng. Dom finns på flera ställen i stockholm.
 
H hempularen skrev:
Jag har målat om vårt hus med ca. 12m till nock. Dels med hyrd ställning, då bara ett torn 2m brett och så når man ytterligare ca 50cm åt varje håll.
Det tog då en dryg vecka att måla om en sida. Tog den en sommar. Nästa sommar var det dags för en hög gavelsida, där dessutom är en balkong i vägen. Jag hyrde då istället en skylift. Klarade hela sidan på en helg, med råge.
Även om liften kostade mer per dag, så var det ungefär samma kostnad som att hyra ställning längre tid, och mycket enklare och roligare. Året efter hyrde jag liften igen och tog två sidor på en helg. Då passade jag på att spruta mossmedel på taket ”uppifrån”
Tack för fyllig info !
 
N neo11 skrev:
Vet inte var du bor, men MG Rental hyr ut och kör ut för en rätt billg peng. Dom finns på flera ställen i stockholm.
Tack, skall kolla med dem . Bor i Stockholm.
 
När jag och min man skulle måla om huset, köpte vi faktiskt en byggställning från MonZon. Vi upplevde att monteringen var smidig, och de hade dessutom ställningar i aluminium, så det var inte ett supertungt arbete heller.

Det är klart att det tog lite tid, men vi resonerade som så att vi kommer att behöva en byggställning för fler arbeten i många år framöver. Vi är fortsatt unga och pigga, när vi blir äldre eller inte har behov för den längre kommer vi säkert sälja den. Vi har också lånat ut den till grannar för en mindre summa - för dem blir det billigare än att hyra och vi får tillbaka pengar på värdeminskningen. För oss kändes det helt rätt att köpa byggställning.
 
  • Gilla
Hassedubbel
  • Laddar…
Hur ser det ut att komma åt med skylift? Kommer du åt med det hade jag valt det alla dagar i veckan. Samt även hyrt en spruta för att kunna spruta på färgen (och sedan arbeta in den med pensel). Snabbaste metoden som kräver minst arbete :)

kan du klara dig med de mindre skylift (10-12m) så kostar de 1-2K per helg och då hinner du få mycket gjort.
 
  • Gilla
Hassedubbel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.