M
Först litet bakgrund... Du som vill läsa konkreta frågan, bläddra nedåt. :)

Jag ska bygga bastu och duschrum på ett lantställe. Byggnaden blir fristående och vattenanslutning blir sjövatten.

Eftersom duschen inte kommer att användas så ofta blir det med vanlig varmvattenberedare ganska stora energiförluster i förhållande till hur ofta duschen används. Och med en mindre varmvattenberedare kommer varmvattnet att ta slut de gången man bjuder in ett gäng kompisar på bastu.

Därför funderar jag på att använda genomströmningsvärmare. Det som är aktuellt är en på 6,9 kW. Med trefasanslutning klarar jag mig då med säkringar på 10 A. Skulle 16 A krävas så går detta alternativ bort.

Beräkningen är (väl?) så här:
Effekt = 230*10*3 = 6 900 Watt
(alt. effekt = 400*10*rotenur3 = 6 928 Watt, skillnaden beror bara på avrundning av 230 resp 400 V).

Så långt allt väl. Denna genomströmningsvärmare levererar ett vattenflöde om 3,5 liter per minut med en temperaturhöjning om 28 grader. Är sjövattnet 10 grader kan man alltså få ut 3,5 liter 38-gradigt vatten per minut. Med varmare vatten kan man öka flödet något genom att blanda med kallvatten.

Mina frågor är:

1) Är det någon som har erfarenhet av denna lösning?
2) Hur är detta vattenflöde? Funkar det om man inte är så kräsen, eller är det alldeles för lågt vattentryck för att använda till dusch?
3) Är denna lösning något att satsa på?


Det går naturligtvis inte med ett vanligt duschhandtag (10-12 liter/min), utan det är särskilda snålspolande duschhandtag som används till denna lösning.
 
I England är det väldigt vanlig med genomströmningsvärmare. Jag har släktingar där och de kunde inte förstå att vi ville ha något annat. Jag räknade lite på det där (försökte räkna, ska jag väl säga - inga garantier att det blev helt rätt) och kom fram till att det behövdes ungefär 30 Ampere för att få acceptabel duschtemperatur. Alla värmare jag lyckades hitta var dessutom 1-fas. Så det kändes inte som något att satsa på för hemmabruk. Så till frågan - duger detta till en sommarstugedusch? Man sänker ju kraven avsevärt när man "lämnar civilisationen". I min barndoms sommarstuga duschade vi med hjälp av en vattenkanna upphängd i ett träd. Vattnet fick man först värma på vedspisen. Och det fungerade ju, man tyckte till och med att det var mysigt.
Så jag tror nog att du blir ren även med halvjumt vatten med dåligt flöde. Men du kanske har personer i din närhet som kommer att vägra följa med till landet "när det inte går att duscha"?
 
Finns det inte bastuaggregat med "varmvattenberedare"? Någon vattenmantlad historia eller som på annat sätt värmer lagom mängd vatten. Detta förutsatt att det är vedeldad bastu kanske för annars måste ju ändå elen värma vattnet?
 
M
...det finns ju en sjö i närheten. ;)

Men visst är det så att duschkraven inte främst kommer från mig. För egen del hade jag föredragit en enklare lösning - vedeldad varmvattenberedare utomhus där man bär in vattnet och häller upp i baljor.

Även bastun blir eldriven. Aggregat och genomströmningsvärmare är tänkta att kopplas på samma ledning. (Nej - detta medför ej överbelastning eftersom värmaren är utrustad med effektvaktkoppling, vilket - som jag förstår det - stryper effekten till aggregatet när värmaren används.)

Genomströmningsvärmare kan ju funka hur bra som helst, precis som ovan beskrivna engelsmän kan erfara. MEN - hur funkar det med en värmare av detta slag på endast 6,9 kW och ett vattenflöde om 3,5 liter/min? Någon som har testat?
 
Hej.
En gammal tråd men jag är lite nyfiken på hur det blev. Installerade du en genomströmningsvärmare?

Jag gjorde några snabba beräkningar och om jag räknar optimistiskt (20-gradigt sjövatten in och 36-gradigt duschvatten) så kan du med 10A-säkringar ha ett maxflöde på 6 l/minut vilket är ganska lågt.
Med 16A kommer man upp i 10 l/minut.

Detta är dessutom teoretiska beräkningar vilka förutsätter att all effekt värmer vattnet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.