C curzondax skrev:
Men Du vet att Ringhals var tvungen att avstänga alla reaktor under hela sommaren, och kanske längre pga. av en klemt styrskena?
[länk]
Det är jätte idiotiskt att sätta på ett centraliserad kraftsystem med få jättestora producenter som kärnkraft är, enn istället för manga små producenter som tillsammans är mycket mer pålitlig.
Det är ju därför vi ska bygga fler kärnkraftverk så att vi inte centraliserar allt.
 
  • Gilla
Nidhogg och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Wow. Härligt att se någon som vågar försvara omfattande död och misär idag för en okänd eventuell fördel i framtiden.

Även om jag tycker att du är galen applåderar jag din ärlighet.
Handlar mer om se dina problem i närtid och gör något åt dem.
I dag kör vi glatt tävlingen vilket land kan missbruka världen vi lever i snabbast och hårdast för lite mer välstånd och rikedom snabbare än konkurrenterna.
 
D Daniel 109 skrev:
Jodå, den tilltänkta inneslutningsmetoder har tre barriärer som var för sig klarar att innesluta materialet under 100000 år. Vilket är klart mer än motiverat. Det är inte i närheten av de krav som ställs på förvaring av andra tungmetaller.
Teori är alltid bra, hur det fungerar i verkligheten får man se. Man kan ju knappast säga att det är beprövat.
 
hsd
D Daniel 109 skrev:
Jodå, den tilltänkta inneslutningsmetoder har tre barriärer som var för sig klarar att innesluta materialet under 100000 år. Vilket är klart mer än motiverat. Det är inte i närheten av de krav som ställs på förvaring av andra tungmetaller.
Det går inte ens att garantera 100 år, det är totalt omöjligt
 
M M.sandström skrev:
I dag kör vi glatt tävlingen vilket land kan missbruka världen vi lever i snabbast och hårdast för lite mer välstånd och rikedom snabbare än konkurrenterna.
Nej, välstånd handlar inte främst om konkurrens (även om olika statsledningar gärna låter påskina det), det är inte ett nollsummespel och du (eller en alger) blir inte fattigare för att jag blir rikare.

Välstånd handlar istället om just välstånd, som att vi kan minimera spädbarnsdödlighet eller på rekordfart få stopp på en pandemi genom nya fantastiska vaccin.
 
  • Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
K
Nu glider vi från ämnet. Intressant att det finns de som erkänner att det inte är en så fantastisk investering utan är mest ideologiskt drivet.

Kan man själv utföra installationen kan det vara lönsamt, men det är ju väldigt få som faktiskt får göra det med dagens regler.
 
  • Gilla
Flamman
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Det går inte ens att garantera 100 år, det är totalt omöjligt
Jodå, det går utmärkt. Om man mot förmodan skulle ha fel på en barriär så finns det ytterligare två.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej, välstånd handlar inte främst om konkurrens (även om olika statsledningar gärna låter påskina det), det är inte ett nollsummespel och du (eller en alger) blir inte fattigare för att jag blir rikare.

Välstånd handlar istället om just välstånd, som att vi kan minimera spädbarnsdödlighet eller på rekordfart få stopp på en pandemi genom nya fantastiska vaccin.
Säg det till USA,Kina,Ryssland bara för att nämna några.
 
G OMathson skrev:
Alltid detta med börsen! Kan du GARANTERA mej en avkastning på låt oss säga 5% /år på tot 5 år (efter skatt) så ska du få en miljon av mej direkt när bankerna öppnar. Om 5 år får jag tillbaka min miljon + 275000 (keep the changes). Om det nu va så solklart så hade någon kunnat ge mej den dealen.
Är du nöjd med så lite som 5% så kan du köpa preferensaktier i stora bolag som med väldigt låg sannolikhet går i konkurs. Inte ens solceller är så riskfri avkastning om du inte köper av en installatör som erbjuder effektgaranti men då hamnar avbetalningstiden enligt min erfarenhet runt 13-15 år
 
Jag har full förståelse för de som skaffar solceller här nere i SE4 när spotpriset ligger dubbelt så högt som i SE3. Att betala en krona per kWh mitt i sommaren när Sverige exporterar för fullt är galet.
 
De tyska priserna kommer att sprida sig norrut när överföringen blir bättre.
 
M
D Daniel 109 skrev:
De tyska priserna kommer att sprida sig norrut när överföringen blir bättre.
Ja det är väl den egentliga anledningen till att bygga ut överföringskapaciteten norrifrån, att det görs för att sydsverige skall få lägre elpriser är inte vidare troligt men det låter ju fint.
 
L Lidd skrev:
Jag har full förståelse för de som skaffar solceller här nere i SE4 när spotpriset ligger dubbelt så högt som i SE3. Att betala en krona per kWh mitt i sommaren när Sverige exporterar för fullt är galet.
Tyvärr är det ju inte galet, utan precis samma sak... Priserna är ju höga för att vi kan exportera till kontinenten istället för att sälja det billigt på en begränsad marknad! Folk verkar leva i någon konstig tro att elpriserna kommer sjunka om vi ökar överföringskapaciteten, men det enda vårt klena stamnät åstadkommer just nu är att hålla nere priserna i norr...
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
Man kan ju undra hur många nätutbyggnader som är planerade mellan Sverige och Tyskland..
Det spelar större roll för energipriserna i se4 soliga sommardagar..Annars är det väll ett tecken att det saknas solceller i södra Sverige ..
 
G
Indiana Jones Indiana Jones skrev:
Är du nöjd med så lite som 5% så kan du köpa preferensaktier i stora bolag som med väldigt låg sannolikhet går i konkurs. Inte ens solceller är så riskfri avkastning om du inte köper av en installatör som erbjuder effektgaranti men då hamnar avbetalningstiden enligt min erfarenhet runt 13-15 år
https://www.nordnet.se/blogg/preferensaktie/
Verkar inte heller vara garanterat..
Tycker vi slutar att jämföra solceller i Sverige med olika typer av "värdepapper" i denna tråd.
Min åsikt är att solceller kan vara bra för den enskilde i Sverige även om "bidragen" tas bort, värdehöjande, känns bra, egen el till bilen och så vidare men rätt kass som samhällsnytta här. Tex Karlifonien, Australien (som eldar kol när det är soligt för el till AC), där känns det självklart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.