Hejsan,
Vi har ett nybyggt hjältevadshus, SPIRA 175. Slutbesiktningen gjordes 4 Feb 2020, så huset är strax över 1 år gammalt. Förra året tog vi bort ett getingbo vid ett av våra husgavlar...nu har vi fått två nya på getingbo vädigt nära förra boet vi tog bort.

Men till saken är att vi har märkt att getingarna kan ta sig in på flera ställen, se bifogad video, där man ser 2st av dem flyga in mellan "springorna" i takpanelen. Det här är bara ett exempel, och vi har märkt att de tar sig in på andra ställen via springorna på takpanelen. Det är ännu värre nära nästet.

Det är första gången vi bor i hus, och vi undrar om detta är normalt? Och hur gör man för att hindra dessa getingar att ha sitt hotell/bo under vårt tak? Min man och mina barn är allergiska mot getingar, så jag vill helst inte att dem bosätter sig i huset.
 
harry73
Jag tror att hjältevad standard monterar nät där. Kolla om det ingår i ert hus och om de glömde det
 
  • Gilla
stugfar
  • Laddar…
Reklamera
 
  • Gilla
stugfar
  • Laddar…
A
Det är nog väldigt vanligt med getingbon runt huset,är getingarna besvärande närgångna? själv upplever jag getingar(och humlor)som minst besvärande av alla insekter men det kan ju variera beroende på omfattningen kanske.
 
T
L lina lu skrev:
Hejsan,
Vi har ett nybyggt hjältevadshus, SPIRA 175. Slutbesiktningen gjordes 4 Feb 2020, så huset är strax över 1 år gammalt. Förra året tog vi bort ett getingbo vid ett av våra husgavlar...nu har vi fått två nya på getingbo vädigt nära förra boet vi tog bort.

Men till saken är att vi har märkt att getingarna kan ta sig in på flera ställen, se bifogad video, där man ser 2st av dem flyga in mellan "springorna" i takpanelen. Det här är bara ett exempel, och vi har märkt att de tar sig in på andra ställen via springorna på takpanelen. Det är ännu värre nära nästet.

Det är första gången vi bor i hus, och vi undrar om detta är normalt? Och hur gör man för att hindra dessa getingar att ha sitt hotell/bo under vårt tak? Min man och mina barn är allergiska mot getingar, så jag vill helst inte att dem bosätter sig i huset.
Mycket vanligt, men väldigt varierande mängd getingar från år till år.
 
A
getingar dör till sensommaren, hösten.
Men kan vara otrevliga under sin vistelse..

Men så länge de inte angriper så skulle jag låta de vara..
 
Tydligen hjälper det att hänga upp bruna papperspåsar som man fyllt med papper så att det ser ut som ett stort getingbo, då är det mindre risk att de vill bo på samma ställe som "de andra".
 
Där ska sitta insektsnät.
 
  • Gilla
stugfar
  • Laddar…
Tack allihopa för goda råd och information, har kontaktat Hjältevadshus kundtjänst , och tänkte dela tillbaka den info jag fick, om någon annan i framtiden hamnar i samma sits.
Just där videon är taget så finns det inget nät för bin/getingar. Däremot är det skydd mot att fåglarna ska kommer in.
Anledningen att inga skydd sätts där, är för att de ändå kan komma in genom takpannorna (i springorna).

HV säger dock att det finns ingen chans att bin/getingar ska kommer in i huset via de platserna, och att de inte kommer längre än till takpannorna. Vi tänker kontakta Anticimex så får de tar bort de 2 nya nästerna från iår, och be de spraya in mellan springorna. Detta för att mina barn och min man kan få en akut allergisk reaktion om dem blir bitna, och det är nära vår grov-entren, där de vistas mycket.
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.