Servitut
Förmån Område Mm, Last Område Mm. Dessa servitut avser avtal om ledningsservitut för slambrunn och avloppsledningar gentemot varandra..

Jag förstår inte till hundra % vad detta innebär.
Området vet jag är en allmänning som gränsar till "vår" och 3 andra tomter, som man har rätt att nyttja - samt bebygga om bygglov beviljas. Det måste ju vara "Förmån - område".

Men jag kan inte förstå varför område står under last också. Vad kan det betyda?
Och vad innebär det med servitut för slambrunn och avloppsledningar - rent praktiskt? Är det något man absolut inte vill ha?
 
Det borde ju betyda att ni har förmånen att få lägga ledningar och slammbrunn på en annan fastighet (troligen allmäningen), men att någon annan också har rätt att göra detta på er tomt. Om vi antar att det är meningen att ni skall bygga en gemensam avloppsanläggning på allmäningen, så kanske man har tänkt sig att ledningarna ev, skall kopplas ihop redan inne på er tomt.

kanske läge att kontrollera noga vad det betyder, för om ni bygger er slambrunn ute på allmäningen så vore det kanske inte så kul om grannen bygger sin på er tomt. Men jag vet inte om det kan betyda det.
 
Förmån betyder att det är något din fastighet får utnyttja, last att någons fastighet får utnyttja något på din fastighet, kort uttryckt :)
Jag håller med delvis med hempularen, troligen får ni alla använda avloppsbrunnen på allmänningen med avloppsledningar genom er tomt.
Svårt att avara på när man inte vet något om hur tomterna ligger i förhållande till varandra och allmänningen
 
Troligen betyder "last" bara att grannen får dra ledning över er tomt, kanske koppla på sig på den ledning som ni drar. Det borde man kunna stå ut med. Men med den formuleringen så skulle det ju kunna finnas risk att någon får för sig att lägga en brunn också på er tomt. Det vore kanske inte heller hela värdens katastrof, men det är ju en klart mer störande installation än något rör i marken.

Kanske då även måste hålla öppet för slamsugnings bil osv.
 
morsan

Tomterna ligger i en rad med allmänningen bakom. Mäklaren nämnde något i stil med att ägaren till det hus som redan är byggt har ordnat med avlopp även för tomten bredvid, vad nu det betyder rent konkret.
 
Mikael_L
Lite spekulationer...
Skulle det kunna stå last om det är så att alla tomter måste använda sig av det gemensamma vattnet och avloppet.
Jag tänkte att ibland låter man ju lite vägar gå på någon gemensam mark som alla har ansvar för drift och underhåll av. Och avlopp som är gemensamhetsanläggningar.
 
Ring till Inskrivningsmyndigheten och få ut hela servitutet med karta. Enklare kan det inte bli! Är det ett gamalt servitut kan man få ringa till Landsarkivet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.