Det känns som att jag har fått hjärnsläpp och plötsligt inte för ihop röjsågen efter ett klingbyte. Det är en Jonsered CC2245.

Oavsett om jag sätter dit ett timmerhuvud eller en klinga är det som att trycket på medbringaren hamnar fel och låser hela huvudet. Det går inte det snurra på axeln utan att ta bort medbringaren.

Kan den ha blivit sliten så att den tar emot på fel ställe? Det är åtminstone min teori. Man ser att den är blanksliten i en cirkel runt mitten.

Vad är det jag missat eller gör fel!?

Närbild på en sliten medbringare från en Jonsered CC2245 röjsåg med tydliga slitspår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild av en röjsågs medbringare med synlig slitage och smuts, mot en suddig verkstadsbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
S S_B_O skrev:
Det känns som att jag har fått hjärnsläpp och plötsligt inte för ihop röjsågen efter ett klingbyte. Det är en Jonsered CC2245.

Oavsett om jag sätter dit ett timmerhuvud eller en klinga är det som att trycket på medbringaren hamnar fel och låser hela huvudet. Det går inte det snurra på axeln utan att ta bort medbringaren.

Kan den ha blivit sliten så att den tar emot på fel ställe? Det är åtminstone min teori. Man ser att den är blanksliten i en cirkel runt mitten.

Vad är det jag missat eller gör fel!?

[bild]

[bild]
knacka bort plåtbrickan runt klämbrickan.
Detta var anledningen till att den försvann från produkterna.. den klämmer fast brickan i växeln.
 
Menar du den här?

Närbild av en hand som håller en maskindel med markerad skada.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
S S_B_O skrev:
Menar du den här?

[bild]
japp(y)
 
Tack, det ska jag göra!
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Brickan är borta men den låser ändå med medbringaren på plats. Kan det vara låsringen som kommit ur läge och trycker emot? Den är mer utstickande i ovankant av bild. ska det vara så?

Närbild av en mekanisk enhet med utstickande låsring i ovankant, rost och en röd pil som pekar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
S S_B_O skrev:
Brickan är borta men den låser ändå med medbringaren på plats. Kan det vara låsringen som kommit ur läge och trycker emot? Den är mer utstickande i ovankant av bild. ska det vara så?

[bild]
njo så kan det väl vara..
Men låter mysko..
aldrig varit med om..
Men den är ju bara att lossa och rengöra inunder och sätta tillbaka så märks det...
 
A
när jag kollar igen på klämbrickan så finns där ett spår, svagt men ändå..
på insidan av brickan.. den har tagit emot i växeln... Så något gör att brickan går för djupt..
Det ska inte gå..
 
Ursäkta alla frågor. Men har du tips om hur man enklast får bort den utan speciellt verktyg? Försöker med små mejslar men det går inget vidare...
 
A
  • Gilla
S_B_O
  • Laddar…
Maskintok skrev:
när jag kollar igen på klämbrickan så finns där ett spår, svagt men ändå..
på insidan av brickan.. den har tagit emot i växeln... Så något gör att brickan går för djupt..
Det ska inte gå..
Jag känner att klämbrickan inte ligger rätt redan när jag snurrar med handen. Den gör emot något och hamnar nog aningens på tvären...
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
S S_B_O skrev:
Jag känner att klämbrickan inte ligger rätt redan när jag snurrar med handen. Den gör emot något och hamnar nog aningens på tvären...
Så här kan man göra.

Liten stjärnmejsel.
Sätt i den i ena hålet, tryck ner en annan mejsel emot ringen och bänd ut ringen..
Men var försiktig, kan komma i ögonen..
Och man kan skada växelhuset..
 
A
S S_B_O skrev:
Jag känner att klämbrickan inte ligger rätt redan när jag snurrar med handen. Den gör emot något och hamnar nog aningens på tvären...
Ah då klämmer den fast på ena kanten..
Inte bra..
 
Maskintok skrev:
Ah då klämmer den fast på ena kanten..
Inte bra..
Vad tyder det i så fall på? Fixar en tång imorgon och kollar lite mer.
 
A
S S_B_O skrev:
Vad tyder det i så fall på? Fixar en tång imorgon och kollar lite mer.
att något flyttat på sig..
i värsta fall, lager som börjar bli slut.
I bästa fall, bricka som blivit sliten.
låsring som flyttat på sig..
 
A
jag tar och mäter en eller flera brickor..
Tror jag har en gräs växel liggande..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.