Hej,

Har ett betong-radhus från 50-talet och undrar om en av väggarna är bärande. Har fått konstruktionsberäkningar från men saknar relevant kunskap att tyda dem.

Om jag förstår rätt så ligger det golvbjälkar mellan mina ytterväggar och att ingen av inerväggarna är bärande men tänkte att det är bra att vara säker...

Väggarna jag vill riva är markerade i rött
Ritning av betong-radhus från 50-talet med potentiellt icke-bärande väggar markerade i rött.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

och ett uttrad ur konstruktionsberäkningen säger följande
Konstruktionsritning och beräkningar för dimensionering av träbjälklag och stödstrukturer i ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tacksam om någon orkar kasta ett öga.

Glad sommar!
 

Bästa svaret

Bjälklaget över bottenvåningen spänner mellan de lägenhetsskiljande väggarna. Dina rödmarkerade väggar är därför inte inblandade i någon form av bärning. Bjälkarna har dimensionen 6x10 tum, ca 150x250 mm, så det är kraftiga rackare. Det ger en godkänd nedböjning men lite för hög svikt jämfört med dagens krav. Men var har du betongen?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Okay, gott att höra. Tack så mycket!

Ang. betongen så är den bland annat i golvet då vi var tvunga att bila upp för att byta avloppet.
Dokument som beskriver lastberäkningar för betonggolv med specifikationer på tjocklek och belastningsvärden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen är väggen mellanlägenheterna tegel + puts.
Svartvit bild av byggspecifikationer med text och olika väggkonstruktioners illustrationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men kanske fel att säga betonghus. Man kanske säger stenhus?

Tack för svar i alla fall!
 
Stenhus är mycket bättre. Betonghus ger associationer till 60-talets och senare decenniers flerbostadshus.
 
J justusandersson skrev:
Stenhus är mycket bättre. Betonghus ger associationer till 60-talets och senare decenniers flerbostadshus.
(y) Då kör vi på det från och med nu
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.