Hej alla experter!

Jag bor i ett hus från 1976 uppvärmt med direkverkande el i Stockholmstrakten och har länge funderat på att byta till något modernare, dvs bergvärme, vilket också kräver att jag installerar vattenradiatorer. Snålheten (och intresset) kräver också att jag gör detta huvudsakligen själv, om möjligt, men behöver då förstås veta exakt hur systemet bör dimensioneras och struktureras. Att räkna ut lämpliga radiatorer hör väl till det enklare, men däremot kan man kanske inte dra rör hur som helst. Jag hoppas på viss hjälp med kontroll av hantverket av någon i bekantskapskretsen.

Är det månne någon som känner till dokumentation, böcker, där man kan läsa sig till hur det bör gå till? Jag gissar att det inte innebär några större svårigheter i en normalstor villa i två plan, men jag kan behöva dra slingor från övre plan till det nedre och tvärtom med hänsyn till dörrar och för att det ska bli snyggt och för att rören inte ska vara i vägen vid normal möblering. Optimering för bergvärme ingår förstås också i projektet.

Installation av bergvärmen tänkte jag inte göra själv, utan detta gäller endast rördragning och montering av radiatorerna och även tappvattnet. Jag behöver inga synpunkter på bergvärme kontra luft/luftvärmepump. Det senare ger nog bättre ekonomi under den tid jag kommer att bo här, men gissningvis är bergvärme mer populärt vid en framtida försäljning. De grannar som har moderniserat har alla valt detta.

Tips? Synpunkter?
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
Passa på att samtidigt fundera på om det ska vara luftkonditionering/kylning i huset sommartid. Tror att fler och fler kommer att efterfråga det. Krävs ett par fläktkonvektorer och hyfsat rejäla rör för frikyla i huset.
 
Jag har gjort detta, utan praktisk förkunskap men med vissa förståelse för fastigheter. Mitt tips: Håll stammarna till 1 dimension, och avsticken till raddarna i 1 dimension. Välj exvis 22 för stammar, 15 för avstick. Om du kan, låna en press, om du inte kan det, så kommer du ha enklast/billigast att hitta standard klämkopplingar om du har valt standarddimensioner på rören.

Räkna på volymer du ska värma upp, men snåla INTE på storlekar, det handlar om hundralappar i skillnad mellan en C21 eller C22....

Jag drog pex i krypgrund med uppstick, ta CU uppe i rummen om du vill ha raka rör.
Min konvertering kostade typ 18 kkr i material, 10 raddar ca 140 m2 enplansvilla. Sista inkoppling till pannan gjorde röris.

Detta är inte svårt, men det är svårt att få det snyggt =)
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
Grattis till det kloka beslutet. Har du källare
DImensioneringen börjar med framledningstemperaturen. För värmepumpar ska den inte vara högre än 50 grader för då jobbar dom effektivast. Gå in i radiatortillverkarens tabeller och kolla på vilka dimensioner radiatorerna ska ha.
För rördragningarna räcker 15 mm oftast, för stammar 22 mm.
Viktigt: du får inte ha några skarvar, ballofixer, eller andra kopplingar inbyggda.
Lär dig att bocka rör och kapillärlöda. Kapillärlöda är inte svårt att lära sig och spar en hel del pengar för dyra kopplingar.
 
Jaha, två olika förslag på kopplingar: lödning eller press. Jag får jämföra kostnaden och väga mot enkelhet, säkerhet och utseende.

Vad gäller C21 eller C22, så vlll jag förstås att det ska vara så snyggt och smäckert som möjligt. Elradiatorer är inte särskilt tjocka och huset är förstås redan möblerat, vilket talar för C21. Jag har förstått att radiatorer med större effekt, effektivare överföring av värmen, är fördelaktigare vid bergvärme, vilket å andra sidan talar för C22. Jag får göra en bedömning på plats.

Jag har tidigare gjort ett helt badrum, så gömda kopplingar blir det förstås inte. Huset är för övrigt byggt på platta, så någon krypgrund kan jag inte använda.

Vad vet vi om uppdelning i olika slingor och optimal längd bortsett från vad som är praktiskt möjligt?
 
surris
Kanske inte detta du vill höra. Men har du tänkt nåt om fjärrvärme istället? Om du har möjlighet till det dvs.
 
surris mattias1jonsson skrev:
Kanske inte detta du vill höra. Men har du tänkt nåt om fjärrvärme istället? Om du har möjlighet till det dvs.
Fjärrvärme är inte så vanligt i villaområden och inte heller på min gata och även fjärrvärme behöver konvertering till vattenburen värme, som är huvudfrågan. För övrigt har jag ingen aning om ekonomin med fjärrvärme, vars pris någon annan styr.
 
  • Gilla
Odur
  • Laddar…
surris
T torkelb skrev:
Fjärrvärme är inte så vanligt i villaområden och inte heller på min gata och även fjärrvärme behöver konvertering till vattenburen värme, som är huvudfrågan. För övrigt har jag ingen aning om ekonomin med fjärrvärme, vars pris någon annan styr.
Jo det har jag full koll på att det behöver konverteras till vattenburen värme :rofl: och klart det finns i villaområden...
Men du verkar ju undersökt saken redan.
 
@torkelb hur gick det till slut? Står inför samma val
 
Står oxå inför liknande val, har en 1,5-plans villa på platta från 1976. Tänkte installera pumpen i garagets källare och bygga en isolerad kulvert till huset (2m). Någon som gjort nått liknande :)? Funderar även på om jag ska plocka bort all parkett o installera golvvärme på bv samt dra isolerade pex/kopparrör i kattvind till nya radiatorer på öv. Nån som gjort det?
Är det värt jobbet eller ska jag satsa på enbart radiatorer?
 
D Dashio skrev:
@torkelb hur gick det till slut? Står inför samma val
Det har tyvärr inte hänt något. Andra projekt - bl a fritidshus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.