Hej

Vi är inne på Hjältevadshus, det lutar åt Nygård eller Ängsgården lite beroende på prisskillnaden.

Men vi har även intresset riktat till Kungshus (Ekeforshus) och Fiskarhedenvillan.

Våra kriterier i valet är att det är snabbt leveransdatum och att det är nyckelfärdigt, och att det är bra standardutrustning.

Någon som har erfarenhet (bra eller dåliga) av att välja mellan några eller alla av dessa i allmänhet, och varför valde ni som ni gjorde?

Vi sätter leveransdatum som högprioriterat.
 
Eftersom leveransdatum kan variera beroende på dagsaktuell orderingång så är det bäst att i detta fallet ringa runt och fråga.
Sedan gäller det att ni bestämmer er snabbt och skriver på fort om ni vill ha kort leveranstid.

.....men varför ha bråttom när det gäller affärer som handlar om miljontals kronor? Spelar verkligen en månad hit eller dit så stor roll när man ska bo där flera år?
 
Håller helt med Volvo. Ta god tid på er och försök bli säkra på att ni väljer rätt husleverantör av andra skäl.

Det är bättre att vara inneboende hos släkt och vänner några veckor och verkligen ha gjort ett genomtänkt och välgrundat val. Man ska förhindra mycket elände och bekymmer då.

Lycka till!

//LL
 
En personlig reflektion vad gäller Hjältevadshus är att de gör det mesta i fabrik, även tapetseringen, i alla fall på det hus vi tittade på. I det huset hade de tapetserat varje gipsskiva för sig, vilket fick till följd att skarvarna mellan gipsskivorna syntes väldigt tydligt. Inte snyggt alls.
 
aclei skrev:
En personlig reflektion vad gäller Hjältevadshus är att de gör det mesta i fabrik, även tapetseringen, i alla fall på det hus vi tittade på. I det huset hade de tapetserat varje gipsskiva för sig, vilket fick till följd att skarvarna mellan gipsskivorna syntes väldigt tydligt. Inte snyggt alls.
Inte på VARJE gipsskiva väl ?! :-O
Däremot kan de ha "skarvar" ovanför ex.vis fönster m.m för att tapeterna inte ska spricka innan huset har "satt" sig färdigt.
 
Leeloo skrev:
Håller helt med Volvo. Ta god tid på er och försök bli säkra på att ni väljer rätt husleverantör av andra skäl.

Det är bättre att vara inneboende hos släkt och vänner några veckor och verkligen ha gjort ett genomtänkt och välgrundat val. Man ska förhindra mycket elände och bekymmer då.

Lycka till!

//LL

Jo, vi känner oss lite stressade, det här var nåt vi kom på som en lösning till alternativet att köpa befintligt "begagnat" hus. Vi känner inga dit vi flyttar (pga jobb) och det är svårt att få tag på tillfälligt boende där, och vi vill gärna att barnen som börjar skolan (ett av dom 1:a klass) ska starta där. Timingen är väl kanske inte det bästa men det löser sig nog. Efter lite rundringning och offerter så lutar det åt ett HV-hus.
 
Den typen av inflyttningsstress är ju ett klockrent exempel på kommande strul. OK har ni tur så funkar allt på tid. Men ni sätter i sämsta möjliga förhandlingsposition. Dels när det gäller priset för huset med diverse tillval, prutning är ett spel, där tiden både för er och säljaren är en väsentlig komponent. Stressar ni så är det stor risk att ni accepterar att vissa saker fixar vi senare när ni väl skrivit på så att huset kan börja läggas i produktionskö. Viss fixar det sig, men till skyhöga då inte förhandlingsbara priser.

När strul i bygget visar sig så är ni så stressade att få komma in i huset på rätt tid att det blir svårt att kräva korrekt färdiställande, byggaren kan komma med i stort sett vilka lösningar som helst "annars blir det inte klart i tid".
 
Carisma skrev:
Inte på VARJE gipsskiva väl ?! :-O
Däremot kan de ha "skarvar" ovanför ex.vis fönster m.m för att tapeterna inte ska spricka innan huset har "satt" sig färdigt.
Nja, jag gick ju inte och kollade varenda skiva, men det räckte med de antal jag såg för att rygga tillbaka. Det var hela skivor från golv till tak, både i kök och vardagsrum. Inte så kul. Men Hjältevadshus är säkert bra på andra sätt!
 
Jag bor i ett Nygård (2006) med 45 graders takvinkel och med kupa (169m2).
Hjältevadhus är duktiga på att leverera hus i tid men leveranstiden kan variera lite beroende på säsong. Det är inredd undvåning som dom gör på fabrik och då går det fort från leverans till inflyttning (10dagar). Ska du ha inredd övervåning då tar det 11 veckor från leverans av hus till inflyttning (övervåning görs på plats).

Nackdelar: med Hjältevadshus är att följande tillval är väldigt dyra golvvärme (ca 60 000SEk för bottenvåning på 96) och kakel/klinker badrum (kommer inte ihåg hur mycket men det var inte prisvärt). Vi valde bort dessa tillval på grund av detta.

Fördel:Du får göra om väldigt mycket av planlösningen utan att det kostar extra.

Två tips:
-Välj klinker i kök +hall därför att ekparketten som ingår är för känslig
-Välj Nibe 360p som panna i stället för Nibe 310p. Är du väldigt intresserad av att få låg uppvärmningskostnad välj ComfortzoneCE50 (ingår ej i Hjältevads prislista)

Om tapetskarvarna stör så kan Hjältevadshus fixa till det. Vi blev erbjudna detta men tackade nej.

Den största nackdelen som jag ser med volymhus är de begränsande måtten som orsakas av vad man får frakta på allmän våg (maxbredd 4m) och därför blir husen avlånga och om man öppnar upp mellan halvorna på bottenvåningen så måste man ha ett valv i skarven så det blir inte riktigt samma känsla av rymd.
 
hempularen skrev:
Den typen av inflyttningsstress är ju ett klockrent exempel på kommande strul. OK har ni tur så funkar allt på tid. Men ni sätter i sämsta möjliga förhandlingsposition. Dels när det gäller priset för huset med diverse tillval, prutning är ett spel, där tiden både för er och säljaren är en väsentlig komponent. Stressar ni så är det stor risk att ni accepterar att vissa saker fixar vi senare när ni väl skrivit på så att huset kan börja läggas i produktionskö. Viss fixar det sig, men till skyhöga då inte förhandlingsbara priser.

När strul i bygget visar sig så är ni så stressade att få komma in i huset på rätt tid att det blir svårt att kräva korrekt färdiställande, byggaren kan komma med i stort sett vilka lösningar som helst "annars blir det inte klart i tid".

Hm...ja, jag vet inte riktigt vad för slags människor vi är, men vi har nog redan bestämt oss för (på ett ungefär) vilka tillval vi vill ha. Iom att Hjältevad skickar en offert med varje tillval specad så kan vi dessutom jämföra priserna i handeln och välja bort sånt vi som blir billigare nån annanstans.
Sen är jag ju kass på att pruta. Hur mycket kan man pruta på tillvalen? Kan man tex pruta till sig en torktumlare, för den i tillvalet är ju dyrare än en i affären.

Vi är inte sååå stressade att få komma in i huset rätt tid att vi riskerar att bygget inte blir korrekt gjort. Vi har tänkt att höra oss för alt. annonsera om att få hyra någons sommarstuga eller nåt under några veckor om det behövs. Tyvärr har vi inga som helst kontakter i bygden dit vi flyttar.

Alternativet kan ju vara att man bor på undervåningen undertiden de gör övervåningen? Undervåningen är ju inredd, men jag vet inte om HV går med på det. Det blir isåfall bara två av oss i familjen som kommer att bo i huset innan öv är helt klar, och då kommer de bara vara hemma mellan kl. 16:30-07:00.
 
pejoto skrev:
Jag bor i ett Nygård (2006) med 45 graders takvinkel och med kupa (169m2).
Hjältevadhus är duktiga på att leverera hus i tid men leveranstiden kan variera lite beroende på säsong. Det är inredd undvåning som dom gör på fabrik och då går det fort från leverans till inflyttning (10dagar). Ska du ha inredd övervåning då tar det 11 veckor från leverans av hus till inflyttning (övervåning görs på plats).

Nackdelar: med Hjältevadshus är att följande tillval är väldigt dyra golvvärme (ca 60 000SEk för bottenvåning på 96) och kakel/klinker badrum (kommer inte ihåg hur mycket men det var inte prisvärt). Vi valde bort dessa tillval på grund av detta.

Fördel:Du får göra om väldigt mycket av planlösningen utan att det kostar extra.

Två tips:
-Välj klinker i kök +hall därför att ekparketten som ingår är för känslig
-Välj Nibe 360p som panna i stället för Nibe 310p. Är du väldigt intresserad av att få låg uppvärmningskostnad välj ComfortzoneCE50 (ingår ej i Hjältevads prislista)

Om tapetskarvarna stör så kan Hjältevadshus fixa till det. Vi blev erbjudna detta men tackade nej.
QUOTE]

Vi ska ha klinkers i kök och hall och badrum. Vi kommer bara lägga golvvärme i badrum o WC, det har vi idag, och det kan vi nog inte leva utan :p

Om det tar 11 veckor med övervåningen så kommer vi välja att göra beklädnaden själv och få levererat färdigisolerade väggar och tak bara.
Men alternativen för oss är att
1) Låta dottern börja i skolan här vi bor nu, och gå kanske 1½-2 månader och sen byta.
2) Vänta till att flytta mitt i vintern (inte kul) och återigen, flytt av skolan.
3) Vänta till nästa sommar, då får maken pendla i en hel evighet.

Faktum är att vi ändå kollat upp husleverantörer gediget och kommit fram till att Hjältevad passar oss bäst. Det har vi kommit fram till de senaste dygnen. =) Det är naturligtvis aldrig säkert att man blir nöjd men å andra sidan vet man ju inte om man blivit det om man valde nån annan leverantör istället.
 
aclei skrev:
Nja, jag gick ju inte och kollade varenda skiva, men det räckte med de antal jag såg för att rygga tillbaka. Det var hela skivor från golv till tak, både i kök och vardagsrum. Inte så kul. Men Hjältevadshus är säkert bra på andra sätt!
Då får du komma hem till mig! Har totalt 10 skarvar, ALLA sitter över fönster och dörrkarmar, dvs. är max 20 cm långa.....
Även de visningshus vi kollade på hade likadant. Låter konstigt att de skulle göra som du beskriver... :(
 
sjd skrev:
Hm...ja, jag vet inte riktigt vad för slags människor vi är, men vi har nog redan bestämt oss för (på ett ungefär) vilka tillval vi vill ha. Iom att Hjältevad skickar en offert med varje tillval specad så kan vi dessutom jämföra priserna i handeln och välja bort sånt vi som blir billigare nån annanstans.
Sen är jag ju kass på att pruta. Hur mycket kan man pruta på tillvalen? Kan man tex pruta till sig en torktumlare, för den i tillvalet är ju dyrare än en i affären.

Var inte rädda för att pruta! De kan ge er betydligt mer än en torktumlare... ;-)
Vi fick avdrag på priset (eller tillval om man vill se det så) på 40.000:- men har hört om såna som fått mer.
 
Jag bor i ett Nygård (2006) med 45 graders takvinkel och med kupa (169m2).
Hjältevadhus är duktiga på att leverera hus i tid men leveranstiden kan variera lite beroende på säsong. Det är inredd undvåning som dom gör på fabrik och då går det fort från leverans till inflyttning (10dagar). Ska du ha inredd övervåning då tar det 11 veckor från leverans av hus till inflyttning (övervåning görs på plats).
Vi har ett Mogården(2006) och tog oinredd men isolerad övervåning, det tog tre veckor efter leverans innan vi kunde flytta in, hade vi tagit helt nyckelfärdigt som våra grannar hade det tagit fem veckor efter leverans.

Nja, jag gick ju inte och kollade varenda skiva, men det räckte med de antal jag såg för att rygga tillbaka. Det var hela skivor från golv till tak, både i kök och vardagsrum. Inte så kul. Men Hjältevadshus är säkert bra på andra sätt!
Precis som Carisma skriver så finns det några skarvar över fönster osv, men de kommer försvinna vid första omtapetsering och mig stör de inte.

-Välj klinker i kök +hall därför att ekparketten som ingår är för känslig
Kolla vad det är för golvkvalité mycket noga!! Vi har stora problem med vårat golv, och det är överallt i hela huset. Ska åtgärdas.
 
vilken typ av golvproblem?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.