Hej,

Jag har idag två inåtgående fönster med mått B 6 och H 7.
Vi håller på att renovera i badrummet och firman som skulle hjälpa oss med fönster har stött på problem och nu verkar vi behöva ordna det själva utan deras hjälp. De hjälper att installera men vi måste få hit det.
Jag hittar inga inåtgående fönster med de måtten som finns i lager. Det är mellan 4-14 veckors leveranstid och så lång tid har jag inte då bytet måste ske i samband med att tätskikt och kakel läggs (tror jag?).

Jag har hittat två vridfönster i samma mått - går det rent generellt att använda dem istället eller måste man även göra lite fasadarbete då för att få till det?
Jag antar att bilder behövs. Återkoppla om ni önskar att få bilder!

Mvh
 
Om de gamla fönster är också gjorda i standard-modulmått så kan du riva ut dom och ersätta med vilka andra fönster i modulmått.
Vid byte till moderna fönster händer det ofta att glasytan blir betydligt mindre procentuellt pga breda karmar/bågar. Det är speciellt märkbart på små fönster som dina.
Visst är det en smaksak men jag personligen hatar vridfönster som enligt mitt tycke ser för jävligt ut, speciellt i något äldre hus, och om de varvas med andra fönstertyper.
Är det leveranstid som är så ömmande?
 
Hej,

Okej, då kanske arbetet kring byte till vridfönster inte är så omfattande trots allt. Det är gamla fönster från 70-80 talet.

Precis, det är leveranstiden som strular till det. Hade allt skötts korrekt från början så hade fönster beställts för cirka 3 veckor sen och varit här ganska snart. Fick reda på idag att det inte har gjorts.
 
Här kommer ett par bilder.
 
  • Ett mörkt, outvecklat rum med fönster som släpper in dagsljus och synlig kabeldragning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mörkt rum under renovering med två fönster, det ena med mönstrad gardin, det andra öppet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis renoverat rum med två fönster, isolering synlig, och elektriska kablar framför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vy genom ett öppet fönster in i ett rörigt och delvis rivet rum med synliga stommar och spillror.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppet fönster med delvis synlig fönsterruta och gardin, omgiven av vit karm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett litet fönster med vit fönsterram och mönstrad gardin, monterat i en vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du beställar nya fönster förlorar du mycket glasyta och ljusinsläpp.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Om du beställar nya fönster förlorar du mycket glasyta och ljusinsläpp.
Varför skulle man förlora glasyta? Ett nytt fönster har inte grövre båge eller karm än det som sitter där.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Man kan ju också överväga att sätta in icke öppningsbara. Då ökar ju normalt glasyta. Hur ofta öppnar man fönstren i ett badrum egentligen?
 
A arowe17 skrev:
Man kan ju också överväga att sätta in icke öppningsbara. Då ökar ju normalt glasyta. Hur ofta öppnar man fönstren i ett badrum egentligen?
Är man flera som duschar efter varandra så brukar det var bra att öppna fönstret för att få extra ventilation för att bli av med fukten.
 
M mattoys skrev:
Är man flera som duschar efter varandra så brukar det var bra att öppna fönstret för att få extra ventilation för att bli av med fukten.
Kanske så. Eller så ser man till att ha ordentlig ventilation som fungerar tillfredsställande utan tvärdrag.
 
Inget större jobb att byta ut dom fönstren och ni förlorar ingen glasyta, mät utvändigt mellan smygarna så ser du om det nya fönstret täcker öppningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.