Jag har relativt nyligen flyttat till ett hus med inredd källare. Ena sidan är utgrävd så det är mer av souterräng nu för tiden.

I ett av rummen finns en påtaglig doft. det är inte en vanlig unken källardoft utan snarare en frän doft, lite åt det kemiska hållet. Lukten uppträder särskilt om dörren stängs, alltså vid dålig ventilation. Tidigare ägare menar att denne inte känt någon lukt, inte heller besiktningsmannen har noterat någon lukt vilket även är noterat i protokollet. Antingen var det tillräckligt vädrat vid besiktningen eller så har denna lukt kommit ca 6mån efter flytt.

Eftersom jag tyckte att lukten kom från golvet har jag nu börjat att riva upp detta för att se hur det ser ut där under. Mitt problem är att jag inte riktigt vet vad jag hittat eller var lukten kan tänkas komma från. Så här ser det ut:

Upprivet golv i källare med synliga reglar, cementliknande material och möjlig tjärpapp vid väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det jag kan se är undergolvet som jag står på och tar bilden. Smala reglar samt tjockare reglar (varannan). Typ cement eller liknande mellan reglarna. Reglar går även under de synliga reglarna i andra riktningen.

Upprivet golv i källare visar reglar, cement, tjärliknande material och möjligt isoleringsmaterial mot vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Denna bild visar under borttagen regel närmast väggen. Verkar vara någon duk. Och tjära, möjligen tjärpapp? under "cementet" mot väggen finns även ett mjukt materiel som påminner om asfalt. Kan tänka mig att det är betong i botten.

Två sågade träreglar, en målad grön och en belagd med svart tjärliknande substans, ligger på ett trädäck omgivna av höstlöv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Denna bild visar undersidan av regeln som satt längst in. Det är samma regel som är sågad i två delar. Ena sidan är tydligt färgad av "tjäran", andra sidan är tydligt grön. Kan detta vara mögel, eller färg från någon gammal impregnering? Osäker om virket är impregnerat och isf kan vara källa till lukten.

För övrigt är allt virke mätt och inte särskilt fuktigt. ca 12-14% och upp mot 16% på vissa ställe längst in mot väggen.

Är det någon som vet vad detta golv kan vara uppbyggt av? Vad som kan vara källan till lukten?
 
Tryckt syll kan du googla på så kommer nog din lukt att fastställas.
 
Tack för tipset, låter inte orimligt.
Någon som har tips på lösning? Ventilerarat golv? Byta syllar, trä/stål? Isf riva ut allt till betongen eller bara syllarna ?
 
ev grön cuprinol kan reglen vara målad med
 
  • Gilla
agne987 och 1 till
  • Laddar…
Riv ut allt organiskt material, dvs reglar, i källaren, Tryckimpregnerat virke kan lukta riktigt illa inomhus.
Det finns ett flertal trådar i forumet om tryckimpregnerat virke inomhus i källare
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.