Hej.
Vid upprepade tillfällen läcker min kyl vatten. Oftast i kombination med att vi lastat in ny mat.
Verkar som vattnet kondenseras i skåpet o rinner fram istället för endast ner i avfrostningsskålen.
Klarar inte skåpet att avfukta korrekt längre eller vad kan vara felet.
Jag har kollat att det kan rinna fritt till avfrostnigssskålen.
 
Har du rensat hålet i bakkanten av kylen?
 
Immobil Immobil skrev:
Har du rensat hålet i bakkanten av kylen?
Japp har kollat det
 
Har du något på någon hylla som ligger mot bakstycket? Ta bort det i så fall.
 
Kan bli det ibland när det blir fulltonigt kylen men försöker undvika det ..
 
På vår gamla Husqvarna (Elecrolux) från 2003 ca så har det varit samma problem, i synnerhet sommartid.

Jag har kollat tidigare så avtappningshålet var rent, kollat bakpå och det fanns vatten i avrinningsskålen litet lagom mycket så jag har trott det var ok.

Idag gjorde jag en mer noggrann undersökning och det visade sig att det fanns en propp av gammalt skit längst ner i dräneringsröret mot dräneringsskålen. Lagom genomströmning för små doser vatten men inte när det är mer som ska rinna igenom och definitivt inte om första kärlet där dräneringsslangen dippar ner är nästan fullt. Man kunde se att det stod vatten hela vägen upp i det halvgenomskinliga röret/slangen.

Rensade bort denna propp och nu funkar det perfekt igen!
 
  • Gilla
Immobil och 1 till
  • Laddar…
Mja… visade sig inte bli helt perfekt trots allt. Blir översvämning där bak i uppsamlingsbehållaren.

Märkte att den inte svämmar över till den centrala balöjan rakt över kompressorn, den är helt torr men fyllt med vatten runt om.

Så jag gissar att någon liten väg för detta vatten som borde ledas av till centralbaljan över kompressorn är igensatt den också. Fortsatta felsökningsäventyr imorrn och alla idéer mottages med stor tacksamhet.

Noterar att denna balja för kondensvatten är väldigt optimistiskt fastsatt… knappt att den kan räknas som fastsatt eftersom man kan rucka den ur läge väldigt enkelt. Svårt att se exakt hur den ska vara monterad som det var tänkt.
 
A
H Harald Blåtumme skrev:
Mja… visade sig inte bli helt perfekt trots allt. Blir översvämning där bak i uppsamlingsbehållaren.

Märkte att den inte svämmar över till den centrala balöjan rakt över kompressorn, den är helt torr men fyllt med vatten runt om.

Så jag gissar att någon liten väg för detta vatten som borde ledas av till centralbaljan över kompressorn är igensatt den också. Fortsatta felsökningsäventyr imorrn och alla idéer mottages med stor tacksamhet.

Noterar att denna balja för kondensvatten är väldigt optimistiskt fastsatt… knappt att den kan räknas som fastsatt eftersom man kan rucka den ur läge väldigt enkelt. Svårt att se exakt hur den ska vara monterad som det var tänkt.
Alla baljor sitter intr ens på kompressorn så var lugn. Om det trotts idogt rengörande avdräneringsslangen ändå kommer vatten i skåpet så kan det inte uteslutas att det är något som ligger emot bak i skåpet som leder bort vattnet från den naturliga vägen
 
  • Gilla
Harald Blåtumme och 1 till
  • Laddar…
Jag lägger till en bild på hur det ser ut.

Hela baljan över kompressorn är helt torr, det är bara de smala segmenten till vänster och höger som är fyllda med vatten och det är nästan fullt där innan det rinner över kanten.

Av avlagringarna att döma så verkar det ha ångats bort en hel del vatten i den numera torrlagda centralbaljan över kompressorn så jag misstänker att något slutat funka som det var tänkt. Den stora baljan till vänster i bild är en ”sista anhalt” som ska ta hand om vatten som annars skulle svämma över kanten, denna är helt torr och verkar aldrig haft vatten i sig.

Frågan är hur det var tänkt att fungera och varför det är torrt i centralbaljan.
1) En idé jag funderar på är om röret/slangen verkligen ska utmynna där det nu gör. Mer naturligt vore om slangen ansluter till ett av de där två plastspröten som sticker upp och som då tappar av vattnet i centralbaljan. Möjligt att jag har pillat med detta för en 10 år sedan, har ett svagt minne av det… att jag tog ur och diskade denna balja.
2) Sedan funderar jag även på den grunka som sitter under plastkärlet nere till höger i bild, verkar ha en kabel ansluten och kanske är en sensor av not slag - vad har denna för funktion?

Torrlagd kompressorbehållare med avlagringar, vatten i sidosegment, slang och sensor under.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


__
PS. Här är typskylten om detta kan hjälpa.
Typskylt för Husqvarna kylskåp med modell, produkt- och serienummer samt specifikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Tror jag har svaret på mina funderingar.

Svaret fråga 1 är att slangen/röret var felmonterad, den ska kopplas så att kondensvattnet rinner ner i skålen direkt över kompressorn via ett av de där två spröten där uppe. Fick kapa av en cm på dräneringsröret för att det skulle passa.

Svaret fråga 2 är att det inte alls var någon manick som satt där, bara en metallbygel som håller skålen på plats.

Justerat genomskinligt kondensvattenskål över en kylkompressor med avklippt slang ansluten till skålen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gjorde även en liten modifiering, visade sig att det inte gick att montera vattenskålen så det blev helt vågrätt i bakkant och att översvämningshålet uppe i vänstra hörnet kom rätt mot den avrinningsramp som leder ner till den stora översmämningsbaljan till vänster i bilden föregående inlägg.

Lösningen var att jacka ur översvämningshålets kant så det hamnar 5 mm längre ner och förhoppningsvis gör det som var tänkt trots att skålen inte står helt i våg där bak, plus litet justeringar med plastflärpen som fäster på vänstersidan.

Närbild på avkapad plastskål med en slanganslutningspunkt och en avbitartång i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


__________

Inte raketforskning detta. Frugan tyckte vi skulle skaffa en ny kyl men är det bara så här enkla prylar så föredrar jag lätt denna kyl och dess fryskompis som står bredvid. Supertysta, håller tempen fint, håller sig riktigt fräscha - och uppenbarligen mycket seglivade.
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.