Har lite funderingar ikring mitt fortsatta kakelugnsbygge och undrar ifall några bra svar!

Fundamentet är färdigt enligt bifogad bild och det nya golvet är lagt, så frågan är nu hur bygget fortsätter.

Min tanke har initialt varit att flytspackla med fiberförstärkt spackel upp till lagom nivå för att vår sedan valda sten/klinker så småningom livar med golvet. Höjden från betongfundamentet och golvnivån är drygt 2,5cm. Med tanke på hur mycket ugnen så småningom kommer väga undrar jag om det är något vi behöver tänka på extra gällande tjocklek av spackel kontra sten/klinker för att det inte ska orsaka risk för sprickor, krackeleringar etc. Klinker-tjocklek kring 20mm ger drygt 5-6mm spackel minus klinkerfix. Kan man ”fixa” redan från fundamentet? Någon som har synpunkter? Andra material? Enklast hade väl varit att gjuta upp med finbetong som yta kring ugnen, men det känns rätt tråkigt..

Allra helst skulle vi vilja få utskuret en hel bit som passar i hålet i vald sten för att inte ha några fogar. Större risk för sprickbildning?

Ska det rent av kaklas upp för kakelugnen från befintligt fundament och sedan lägga sten/klinker runt om istället?

Oroar jag mig onödigt mycket?
 
  • Betongfundament i hörn med tegelvägg ovanpå trägolv, förberett för kakelugnsbygge.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ska du ha klinker under ugnen?
Det blir väl inte mycket som kommer att sticka ut framför? Eller?
Jag hade lagt klinkern direkt på fiberarmerad flytspackel utan fix.
Strykigt ett mm tunnt lager på plattorna innan jag lägger de.

Vad gäller förresten med brandskydd framför ugnen? Inte 30cm eldfast material framför eldstad som vid tex öppen spis etc?
 
  • Gilla
Ht33781
  • Laddar…
På frågan om klinker under ugnen; Det vet jag inte, det är därför jag frågar. Jag har för mig att jag sett olika varianter när man googlar runt, men det kanske aldrig är klinker/sten under själv ugnen? Isåfall; då murar jag helt enkelt upp ugnen från befintlig nivå och lägger sedan vald klinker/sten runt?

Andra frågan; brandsäkerheten kommer följas enligt konstens alla regler och räcker inte uppmätt utrymme till för sotaren vid besiktning kommer vi lägga en plåt eller dylikt framför eldstaden, men oavsett vad önskar vi sten utanför ugnen.
 
Om du tittar noga på bilden ser du utmarkerad cirkel för ugnens storlek. Till hörnet där golvet börjar är det ca 35cm.
 
Aha, ser cirkeln.
Det spelar nog ingen roll om du lägger klinker innan eller efter.
Det är ju sten tänker jag, är det bara någorlunda heltäckande med bruk/fix etc under de så går det nog utmärkt att mura rakt över.

Håller precis just nu på med samma sak. Gjuter en platta för klinker, dock ska det stå en vedspis ovanpå.
Lägger oanvänd tjock ifö terrakotta klinker 40cm framför och in under spisen.
 
  • Gilla
Ht33781
  • Laddar…
Det där med att flytspackla fast stenen, då flyter du först en gång upp i nivå och sedan det där tunna lagret för stenen var för sig?

Någon uppfattning om det där med en hel sten kontra flera mindre med fogning?
 
Förr la man ju klinker och kakel direkt i murbruk/betong. Fix fanns ju inte.
Tänkte att eftersom du har så lite höjd att applicera både fix och flyttpackel på så kan du lägga de direkt i flytspacklet.

I min farmors gamla badrum låg klinkern direkt på betongplatta.

Finns ju annars en slags kombifix som är en kombination av flytspackel och fix.
Det kanske är lättare att få det bra med sånt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.