Jag tänkte bygga en trappa för att ta sig ner för ett ganska brant parti ned till stranden. Jag undrar vilka olika sätt som finns för att förankra trappa i marken upptill. Det är en ganska brant slänt med fallhöjd på kanske 2m, marken består av tunt lager jord och sedan sand under det. Hur förankrar jag trappan? Jag hade tänkt att bygga den i trä. Kan återkomma med bild om det underlättar.
 
Fadai
baltaxyz baltaxyz skrev:
Jag tänkte bygga en trappa för att ta sig ner för ett ganska brant parti ned till stranden. Jag undrar vilka olika sätt som finns för att förankra trappa i marken upptill. Det är en ganska brant slänt med fallhöjd på kanske 2m, marken består av tunt lager jord och sedan sand under det. Hur förankrar jag trappan? Jag hade tänkt att bygga den i trä. Kan återkomma med bild om det underlättar.
Ja, bild är bäst.
 
Gammal, förfallen trappa i en skogslig terräng med gröna växter och träd omkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
harry73
Gjuta plintar?
 
harry73 harry73 skrev:
Gjuta plintar?
Funderade också på det, men är osäker på hur man bäst skulle fästa trappan i dessa. Ska tilläggas att jag är ganska okunnig om dessa saker så anta inte att jag har några direkta förkunskaper :)

Undrar också hur djupt dessa plintar behöver gå givet underlaget.
 
harry73
Du gjuter in en stolpsko. I stolpskon kan du antingen montera vangstycket direkt, eller så monterar du en stolpe i det. Stolpen kan du använda för att montera trappräcke och vangstycken monterar du i stolpen på lämplig höjd
 
baltaxyz baltaxyz skrev:
Jag tänkte bygga en trappa för att ta sig ner för ett ganska brant parti ned till stranden. Jag undrar vilka olika sätt som finns för att förankra trappa i marken upptill. Det är en ganska brant slänt med fallhöjd på kanske 2m, marken består av tunt lager jord och sedan sand under det. Hur förankrar jag trappan? Jag hade tänkt att bygga den i trä. Kan återkomma med bild om det underlättar.
Jag skulle fäst den med jordankare som du slår ner med en slägga, beroende på längd men ca en per metet på vardera sidan. De här är 75 cm långa, räcker nog.
Jordankare av metall på en produktsida, 75 cm långt för förankring i marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nicro och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

harry73
Frågan är hur fast den sitter i sand, om man sedan belastar den (=går på trappan) trycker man in ankaret lite djupare i marken, och när man sedan obelastar trappan, drar man upp ankaret lite. Gör man det tillräckligt många gånger har man fått lite rörelse i ankaret och hänger den (i alla fall något löst i hålet.
Ett jordankare har en liten yta för att sprida vertikala belastningar (därför går det att slå ner den i marken. Men den har en relativ stor yta för att ta upp horisontella belastningar. Så den fungerar bättre för staket eller plank än för altan eller trappa.

Gjuter man en plint, eller köper man färdiga plintar, har man förutom en bra yta att ta upp horisontella krafter, också en bra yta för att fördela vertikala belastningar. De har dessutom tillräckligt egen tyngd för att hålla ner balken, så att den inte rör sig så mycket.

Och tar vi det ännu ett steg längre, är risken med färdiga plintar i ditt fall, att man behöver gräva ett större hål än själva plinten och då behöver du fylla hålet med sand. Eftersom du bygger i en backe, riskerar sanden att spolas bort vid regn. Därför föreslår jag gjutna plintar
 
Självklart blir plintar mer stabilt men det blir också ett mycket större projekt. Jag pekar på en enkel lösning som sannolikt kommer fungera
 
harry73 harry73 skrev:
Du gjuter in en stolpsko. I stolpskon kan du antingen montera vangstycket direkt, eller så monterar du en stolpe i det. Stolpen kan du använda för att montera trappräcke och vangstycken monterar du i stolpen på lämplig höjd
Perfekt, då fattar jag. Några följdfrågor
(1) Hur djupt bör dessa plintar gå för att konstruktionen ska hålla?
(2) Gör man hål med spett för gjutformen? Eller gräver med spade?
(3) Bör man fästa vangstycket med motsvarande plintar även i nederdelen av trappan? I mitten?
 
D Dr Jumping Jack skrev:
Jag skulle fäst den med jordankare som du slår ner med en slägga, beroende på längd men ca en per metet på vardera sidan. De här är 75 cm långa, räcker nog.
[bild]
Ok, tack, ska ha denna lösning i åtanke också
 
harry73
Jag vet inte hur djupt man ska gå, du behöver i alla fall inte vara rätt för tjäle med tanke på att det är sand och att det är vid en brant backe. Magkänslan säger att det får bli mellan 70 och hundra.
Jag skulle använda jordborr för att borra hålen och fästa trappan både uppe och nere.
Har du även ett stöd i mitten, får du en stabilare trappa med mindre vangstycke, och borrar du hålen, blir det inte mycket mer jobb.
 
Innan du börjar bör du göra en ritning på hur du planerar bygget. Tänk igenom dina lösningar innan, spec eftersom du är nybörjare.
 
Personligen skulle jag ju säga att plintar / fästpunkt blir vikigaste längst ner.

Ett alternativ att kolla upp är ju också markskruvar som bör kunna bli bra i sand.
 
En bra kompromiss är två plintar längst ner som du lutar mot trappan, som då håller emot att trappan glider nedåt och sen jordankare. Markskruv kan vara lite luriga att få ner men mycket bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.