Har ett sutteränghus från 1990 där nedervåningen är härligt sval året runt medan övervåning har tjocka väggar med massa isolering och som är väldigt varm.
Huset värms idag upp med luft/vatten värmepump och vattenradiatorer. Då övervåningen blir varm sitter jag i tankar om att låta installera en luft/luft värmepump men främst för att få ner värmen på övervåningen.

Tänker jag helt fel eller är detta mitt enda sätt att få ner tempen?
 
Det är en Sanyo pump från 2008 så den har inte den funktionen.
När du säger ren A/C, menar du en vanlig luft/luft värmepump?
 
Finns rena A/C som liknar luftluftvärmepumpar men kan inte ge värme på vintern, åtminstone inte i nordiskt vinterklimat. De är lite grann billigare än luftluftvärmepump.
 
Okej men samma utseende och aggregat på utsidan?
 
Ja precis.
 
Ja då är de ju inte mkt värt.

Vilka är de mest diskreta på marknaden? Tänker på enheten på insidan
 
De är mycket upp till tycke och smak. Titta t.ex. hos Polarpumpen.se, de har många olika modeller och fabrikat. Bäst är väl att montera innerdelen där den smälter in bra. Ovanför entrédörren är vanligt om det finns plats där.
 
problemet är att nedervåningen är sval och skön pga sutteränghus, så den måste upp på andra våningen =/
 
nån annan som vet vem som gör mest diskret enhet på insidan?
 
T
Släng ett öga på Toshibas nya modell Haori ;)

R Rolle85 skrev:
nån annan som vet vem som gör mest diskret enhet på insidan?
 
Ok
 
Släng in en luft-luft på ovanvåningen, du kommer inte ångra dig! Vi satte in en på vår ovanvåning i år och ångrar inte det en sekund. Klimatet brukade förr vara kvavt och varmt där uppe, nu är det riktigt gött!

Vi satte in en Toshiba Seiya, en "ren" AC som ger hela 4.2kw kyla. Den går att köra på värme också, men den saknar värmeslingor i utedelen vilket gör att avfrostning inte kommer funka så bra vilket inte gör den lämplig att göra på vintern.
 
  • Gilla
Mangan13
  • Laddar…
Ok känns som att man bör satsa på en som värmer också då det inte kostar så mkt mer
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.