Hej!

Tänkte unna mig en ny Kap och gersåg då min nuvarande börjar bli ett irritationsmoment.

Har just nu en gammal Meec med 254mm klinga som har funkat förvånansvärt bra men nu börjar bli mer och mer sliten.

Modellerna jag tittat på är:

https://www.bauhaus.se/kap-gersag-metabo-kgs-254-m-klinga

https://www.bauhaus.se/kap-gersag-bosch-professional-gcm-8-sjl-1600w

Var inne och klämde och kände på dom och tyckte att Boschen kändes bättre. Men det som får mig att tveka är att den har 216mm klinga. Har kört med 254mm klinga innan. Kommer man störa sig på den mindre klingan om man kör på Boschen eller är det overkill för en hobbymänniska att ha en klinga med 254mm?

Mvh J
 
J Janne82 skrev:
Hej!

Tänkte unna mig en ny Kap och gersåg då min nuvarande börjar bli ett irritationsmoment.

Har just nu en gammal Meec med 254mm klinga som har funkat förvånansvärt bra men nu börjar bli mer och mer sliten.

Modellerna jag tittat på är:

[länk]

[länk]

Var inne och klämde och kände på dom och tyckte att Boschen kändes bättre. Men det som får mig att tveka är att den har 216mm klinga. Har kört med 254mm klinga innan. Kommer man störa sig på den mindre klingan om man kör på Boschen eller är det overkill för en hobbymänniska att ha en klinga med 254mm?

Mvh J
Vad tänker du för projekt?
GCM8SJL tar 45x70 stående enligt specen, jag undrar dock om den inte grejar 45x95 också. Bredare reglar och plankor får sågas liggande, ska du kapa limträstolpar kan du rotera stolpen och göra ett snitt från varje sida tills du nåt igenom.

Själv har jag en GCM10SD sedan dryga 13år, den gör jobbet bra än idag, men det känns som den blir tyngre och tyngre år efter år... :whistle:
Har själv kikat på en 8" såg under åren men inte gjort slag i saken, än. Hoppar du upp ett snäpp får du dubbellutning på SDE, alltså att du kan luta klingan åt båda hållen.
Min gissning är att du inte blir missnöjd med SJLen. (y)
 
  • Gilla
Janne82
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Min gissning är att du inte blir missnöjd med SJLen.
Jag bytte min mot SDE, va värt det alla gånger.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Vad tänker du för projekt?
GCM8SJL tar 45x70 stående enligt specen, jag undrar dock om den inte grejar 45x95 också. Bredare reglar och plankor får sågas liggande, ska du kapa limträstolpar kan du rotera stolpen och göra ett snitt från varje sida tills du nåt igenom.

Själv har jag en GCM10SD sedan dryga 13år, den gör jobbet bra än idag, men det känns som den blir tyngre och tyngre år efter år... :whistle:
Har själv kikat på en 8" såg under åren men inte gjort slag i saken, än. Hoppar du upp ett snäpp får du dubbellutning på SDE, alltså att du kan luta klingan åt båda hållen.
Min gissning är att du inte blir missnöjd med SJLen. (y)
Det är väl mest småprojekt som altan, lister, staket osv som den kommer användas till. Lutar åt att det blir Boschen.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Jag bytte min mot SDE, va värt det alla gånger.
Gör det så stor skillnad att kunna gira åt båda hållen?
 
Den känns så mycket smidigare.
 
Jag har kört Makita 216mm länge och stör mig ofta på den lilla klingan så jag skulle aldrig köpa 216mm idag. Metabon har jag kikat på förut men aldrig kommit till skott. Troligtvis för att jag är lite för insnöad på Makita...
 
Jag älskar min dewalt dws780. Tycker att XPS med ledljus är mycket bättre än laser. Kanske en onödigt dyr pryl, men jag köpte den begagnat till ett sjukt bra pris. Den kapar iaf allt som smör med varm kniv.
 
Lindgrenski Lindgrenski skrev:
Jag har kört Makita 216mm länge och stör mig ofta på den lilla klingan så jag skulle aldrig köpa 216mm idag. Metabon har jag kikat på förut men aldrig kommit till skott. Troligtvis för att jag är lite för insnöad på Makita...
Hej!

På vilket sätt stör du dig på den lilla klingan? Sågen jag har nu har 254mm klinga nämligen så är rädd att jag ska ångra att jag köpte mindre
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.