Målarbod

Nu är alla delar till lådbilen målade. Lite barnbarnstvätt blev det efteråt. I morgon blir det montering och provkörning.

Nymålad grön del av en lådbil i en verkstad med träspån och verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ny målad grön del av en lådbil med en silverfärgad metallstav och mätknapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nymålade gröna trädelar till en lådbil med synliga skruvhål, på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På söndagskvällen när vi satt att justera vätskenivån efter dagens arbete med några ”Pelarborr” fick jag in idé på förbättring av poolhaneringen. Men jag behövde min verkstad till att förverkliga den. Nu är idéen verklighet och det blir spännande att testa nästa gång jag skall tralla.
Dag

Nymålade delar till en lådbil på en arbetsbänk med målarburk och verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tule54 och 5 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
På söndagskvällen när vi satt att justera vätskenivån efter dagens arbete med några ”Pelarborr” fick jag in idé på förbättring av poolhaneringen. Men jag behövde min verkstad till att förverkliga den. Nu är idéen verklighet och det blir spännande att testa nästa gång jag skall tralla.
Dag

[bild]
Väntar med spänning, på vad månde bliva?
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Uppgradering

Efter en skön natts sömn i den egna sängen var det åter dags att börja tralla. Målet är att tralla färdigt all regling denna veckan.

Mitt lilla Biltema sågstativ har fungerat någorlunda men när jag fick se, klämma och känna på Milwaukee stativet insåg jag att ett sådant skulle vara bra att ha. Priset på 2650kr kändes lite väl bra men såg att Sandbergs hade Milwaukee veckor med -20% med fraktfritt. Det blev genast köpläge! Stativet är inte så långt i basen men sidostöden går att dra ut till ca. 3m. Väldigt stabil konstruktion och hjulen uppskattas.

[bild]

[bild]

[bild]

Är det någon i närområdet som behöver ett litet sågstativ så finns det ett Biltema att hämta på Värmdö. Kostnad 0kr. OBS! Skickas ej!

[bild]

Dag
Väl tilltagna ytor på var sida om sågen, penna, talmeter får plats fint, och kanske en pelarborr. :cool:(y)
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Kopplat

Efter några veckors drift med skarvsladdar kom så äntligen elektrikern och gjorde den riktiga inkopplingen av pool och all kringutrustning.

I teknikrummet sattes en enkel taklampa och några extra eluttag. Matningen till systemet gjordes från boden vid SPA-badet. Sex år tidigare drog vi en trefasmatning från huvudvcentralen för att få en bra knutpunkt för kommande projekt. Några år senare kom den väl till nytta då Attefallshuset byggdes. Nu kunde vi än en gång använd kopplingspunkten till poolprojektet.
Poolen har två stora lampor som är monterade på långsidan mot huset. Med den placeringen slipper man direktljus mot husfasaden. Med modern teknik går det att välja färg efter humör.

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]


On/off på ljuset görs med ett mycket enkelt system. Biltemas IP44 utebrytare för 99kr fungerar bra. Ingen krånglig programmering utan ett enkelt val av kanal 1-4. Den nya modellen kostar nu 105kr.

[bild]

Vid altan och SPA- bygget för sex år sedan drog vi en separat elkabel med många dubbeluttag under trallen för belysningen. Alla olika belysningar kopplades med dessa brytare på linan och det har fungerat bra hela tiden.
Användarvänligt!

Dag
Fullt öppet i bypassen genom värmepumpen, eller är det en synvilla!?
När jag byggde pool hette det att en grads skillnad (delta) mellan in och ut var bra/lagomt för att värma vattnet effektivt.
Blir fint! (y)
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Väl tilltagna ytor på var sida om sågen, penna, talmeter får plats fint, och kanske en pelarborr. :cool:(y)
Hej FredrikR!

Det var precis dom ytorna som tilltalade mig när jag fick se sågstativet första gången! När jag sen upptäckte hur enkelt och långt man kunde dra ut stöden på varje sida var jag såld. Jag har nu sågat på bordet i två dagar och inser att det fungerar perfekt för mig. En uppgradering kommer jag att göra. Men det får bli när bordet är tillbaka på hemmaplan. Lägger upp bilder när det är gjort.
Dag
 
stigen stigen skrev:
Hej FredrikR!

Det var precis dom ytorna som tilltalade mig när jag fick se sågstativet första gången! När jag sen upptäckte hur enkelt och långt man kunde dra ut stöden på varje sida var jag såld. Jag har nu sågat på bordet i två dagar och inser att det fungerar perfekt för mig. En uppgradering kommer jag att göra. Men det får bli när bordet är tillbaka på hemmaplan. Lägger upp bilder när det är gjort.
Dag
Burkhållare? (y)
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Fullt öppet i bypassen genom värmepumpen, eller är det en synvilla!?
När jag byggde pool hette det att en grads skillnad (delta) mellan in och ut var bra/lagomt för att värma vattnet effektivt.
Blir fint! (y)
Tack FredrikR!

Hur pumpen är konfigurerad har jag ingen aning om. Det gjorde poolbyggaren. Poolen har ca. 36 kubikmeter vatten och när den startade värmde pumpen vattnet med 2˚ per dygn. Det tycker jag var snabbt.
Jag håller mig till träarbetet så det blir bra.

Dag
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Burkhållare? (y)
Givetvis burkhållare! Men bara för vatten! ”Pelarborren” kommer först fram när sågen tystnat!
 
  • Gilla
  • Älska
Immobil och 4 till
  • Laddar…
Svärsonen ”trallar” vidare!

Nu är det inte många fack kvar att fylla! Dom tre brädorna som löper mot häcken på varje sida om poolen ligger så inför en möjlig uppdatering av poolskyddet i framtiden. Ett skjutbart pooltak står på önskelistan men det finns minst 200 000 anledningar varför det inte är aktuellt just nu.
Om och när den dagen kommer är trallen förberedd för monteringen.
Det gäller att ”tänka efter före”!

Dag

Trädäck under konstruktion med några brädor utlagda och andra väntande på installation, intill en pool och häck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ny trätrall som delvis är lagd bredvid äldre grå trall vid pool, med tomma fack och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
16386 och 6 till
  • Laddar…
K
Fint jobb ni gjort
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
K Krille_90_ skrev:
Fint jobb ni gjort
Tack Krille_90!
Dag
 
En fylleriuppgift kvar!

Snart är cirkeln/rektangeln sluten! Ett fack kvar!

Trevlig Helg!
Dag

Nybyggt trägolv med en nästan färdigställd inspektionslucka i mitten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Delvis färdigställt trätak med en sektion kvar att fylla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Delvis byggd träterrass runt en pool med ett oavslutat sektion i närbild och gröna buskar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Delvis färdigställd träaltan bredvid en pool med en del ännu ofylld trädäcksram, med hus och trädgårdsmöbler i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nybyggd träterrass med en nästan färdig sektion, pool och uteplats med parasoll och möbler i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ceson och 5 till
  • Laddar…
Faan vad duktig svärsonen är!

Alla linjer harmonierar perfekta!

Nybyggd trätrall med harmoniska linjer och oavslutat arbete i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det värmer en ”Gammal Trallare”!

Dag
 
  • Gilla
  • Älska
dilemma och 5 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Faan vad duktig svärsonen är!

Alla linjer harmonierar perfekta!

[bild]

Det värmer en ”Gammal Trallare”!

Dag
Träplankor som inte passar perfekt ihop vid en skarv, byggprojekt i detalj.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

:thinking: :p
 
  • Gilla
  • Haha
john.h och 1 till
  • Laddar…
Lådbilen klar - nästan!

Efter två strykningar med favoritfärgen grön blev det dags att montera ihop alla delarna. När det gäller färgvalet har vi samma smak barnbarnet och jag. Grönt skall det vara!
Alla fästhålen för tillbehören förborrades. I och med detta så kunde han själv (5 år) montera beslagen med skruvdragaren. Hjulen fäste han med ett litet Bahcoskaft. Han tycker det låter häftigt när man skruvar baklänges och skaftet tickar.

Hemgjord lådbil med grön färg, fyra hjul och svart bilbarnstol, står på gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild av en hemmagjord grön lådbil med detaljer som skruvar och en tuta monterade, stående på gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild på nymålad grön lådbil med fästhål och monterade delar, inklusive hjul och tutan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild på grön hemmagjord lådbil med röda hjul och en ratt samt ett stort grått handtag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hemmagjord grön lådbil med svart säte, fälgar och styre, redo för last på flaket och tutande horn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild på en silverfärgad tuta med svart blåsbälg, monterad på en grön lackerad trädel av en lådbil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dom flesta delarna hittade jag i ”min bra och ha låda” för båtsaker. Det stora handtaget och röret kommer från en slaktat båtmotorkärra. Till tutan behövdes ett anpassat fäste då styrramen är ganska smal. Flaket stod högt på önskelistan för där tänker han lasta kompisar och grejer.

En lång säkerhetslina, givetvis med grön krok, är bra att ha nu i början när han vänjer sig med bilen.

Grönmålad lådbilsflak med svart rep och grön säkerhetskrok på gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Någon form av broms skall bilen också få men till det behöver jag några dragfjädrar som är beställda hos ClasOlle. Uppdatering kommer.

Som alltid när det byggs något måste man göra det obligatoriska belastningstestet.
Klarar den en ”Pelarborr” är det stabilt byggt!

Hemmagjord grön lådbil med bilbarnstol som säte, tutknapp fram och fyra svarta hjul på en gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dag
 
  • Gilla
  • Älska
BengtH och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.