Hej!

Har lite belysning på uteplatsen med en väggbrytare som sitter under utomhustaket. Altanen är en bit från huset så det är inte aktuellt att dra slingan in i huset för att kunna tända och släcka inne. Idealt skulle jag vilja ha en väggbrytare under taket som både kan tända/släcka manuellt på knappen men som också kan styras med app, oavsett läget på brytaren.

Ser till exempel att den här finns för inomhusbruk https://inf.se/smart-hem/2537-smart...iioCZ6TwXxujkif91VG_qepOvetaXbaBoC6hMQAvD_BwE men jag har inte kunnat hitta någonting liknande som är lite vädertåligt. Med riktigt olyckliga vindar så kan det slå regn på brytaren men den sitter inte utsatt i allmänhet.

Någon som har en lösningside?
 
Åsa Lund
Plejd?
 

Bästa svaret

Det finns massor av dospuckar som kan sköta ”brytande” och fjärrstyras. De har oftast en eller kanske två ingångar också. Till denna kan du då koppla en traditionell IP-klassad strömbrytare som tål miljön. :p

Nexa har tex en vattenskyddad sändarknapp (finns endast i grått). Fri placering då den är batteridriven. Den har ett skyddande silikonmembran bakom knappen.

Jag letade lite efter prylar som skulle tåla svensk vintertemperatur utan resultat. Har använt en standard nexapuck i garaget utan problem vintertid.

Det är mest fantasin och plånboken som sätter gränsen.
 
blackarrow blackarrow skrev:
Det finns massor av dospuckar som kan sköta ”brytande” och fjärrstyras. De har oftast en eller kanske två ingångar också. Till denna kan du då koppla en traditionell IP-klassad strömbrytare som tål miljön. :p

Nexa har tex en vattenskyddad sändarknapp (finns endast i grått). Fri placering då den är batteridriven. Den har ett skyddande silikonmembran bakom knappen.

Jag letade lite efter prylar som skulle tåla svensk vintertemperatur utan resultat. Har använt en standard nexapuck i garaget utan problem vintertid.

Det är mest fantasin och plånboken som sätter gränsen.
Ah ja det är ju en nice lösning! Får kolla runt lite hur jag får nexa att lira med resten av alla appar :D

Tack!
 
Det var väl mest idéer och inspiration jag ville ge.
Om Nexa/433Mhz, bluetooth, ZWave etc eller Wi-Fi passar dig bäst vet jag inte.
Har du någon smart-hem-styrning idag?
Hur många meter måste styrningen klara?
Vill du ha timer/tidsstyrning?

Wi-Fi har fördelen att inte kräva någon gateway-burk försatt kommunicera med någon mobilapp.
Gateway för Nexa/ZWave blir kanske svårt att motivera för att styra en pryl.
 
blackarrow blackarrow skrev:
Det var väl mest idéer och inspiration jag ville ge.
Om Nexa/433Mhz, bluetooth, ZWave etc eller Wi-Fi passar dig bäst vet jag inte.
Har du någon smart-hem-styrning idag?
Hur många meter måste styrningen klara?
Vill du ha timer/tidsstyrning?

Wi-Fi har fördelen att inte kräva någon gateway-burk försatt kommunicera med någon mobilapp.
Gateway för Nexa/ZWave blir kanske svårt att motivera för att styra en pryl.
Jag har en hög med Hue-belysning och Sonos-högtalare och Verisures smart-plugs för diverse enklare schemaläggning men inget av de systrmen hade något lämpligt för det här :)

Jag beställde en sån här igår kväll efter att ha kollat lite https://www.netonnet.se/art/smarta-...MI_Zye9YTS8QIVF0eRBR32AQg8EAQYBCABEgL7UfD_BwE

Den ska tydligen gå att flasha så den lirar med homekit. Får se hur det går
 
Det normala är en dimmerpuck som man sätter innanför strömbrytaren, innanför lamputtaget eller i någon passande dosa däremellan. Sen styr man den med vilken strömbrytare som helst.
Utbudet av strömbrytare med inbyggd fjärrstyrning är ganska klent.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.