Hej! Får man göra två hål (kan vara upp till 80mm) i vägg (abs+gips) med vertikalt avstånd 30-40cm för att plocka ut nätkabel / hdmi till mediabänk?

edit: innervägg ej isolerad

mvh Klas
 
R
trnqt trnqt skrev:
Hej! Får man göra två hål (kan vara upp till 80mm) i vägg (abs+gips) med vertikalt avstånd 30-40cm för att plocka ut nätkabel / hdmi till mediabänk?

edit: innervägg ej isolerad

mvh Klas
Rent regelmässigt, nej. En elkabel till TV är inte godkänd för att förläggas i vägg. I fallet du beskriver ser jag dock ingen uppenbar risk.

Personligen hade jag dock skonat väggen och använt en diskret kabelkanal istället. OM nu TVn prompt ska upp på väggen. Jag tycker det ser många ggr bättre ut när den står på bänken om man har en sådan.
 
Detta är (tyvärr) inte reglerat vad jag vet då det faller mellan elinstallation och apparat. Men den allmänna uppfattningen är att anslutningsledningar inte ska förläggas dolt i byggnadsdelar. Detta fall kan man dock se genom fingrarna med då hålen är stora och sträckan kort. Det är ju egentligen ingen stor skillnad mot att t.ex "gömma" en kabel i dammsugarens sladdvinda. För alla ledningar gäller att de inte utsätts för skada så det kan vara både en fördel och nackdel att gömma dem i väggen. Om ni har möss i väggen så lär ni får veta det nu :)
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
trnqt trnqt skrev:
Hej! Får man göra två hål (kan vara upp till 80mm) i vägg (abs+gips) med vertikalt avstånd 30-40cm för att plocka ut nätkabel / hdmi till mediabänk?

edit: innervägg ej isolerad

mvh Klas
Vet ej om man får men jag har gjort exakt så hemma hos mig. Det var dessutom isolering i väggen.
Jag ser inte vad som skulle kunna vara farligt med att en apparatsladd och HDMI-kabel ligger mellan isolering och gips ca: 50 cm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.