E El-Löken66 skrev:
Förklara dig gärna @blackarrow eller sudda ditt inlägg ifall det blev fel då du skrev så ingen blir förvirrad.

Jag antar att du vet vad en spänningsprovare är men det står elektronik i din signatur så du tänker kanske pä multimeter eller dylikt.
Att gissa vad jag tänker på är aldrig lätt… Här är det dock inte så svårt. Jag tänker mig Elbutiks eller Biltemas definition tex
Elma 2100X Spänningsprovare, Elbutik
Spänningsprovare med jordfelsbrytartest, Biltema *
Spänningsdetektor med LED-lampa, Classe **
Testmejsel, Verktygsboden ***

* En sådan spänningsprovare har jag, men jag var mest nyfiken på hur den var konstruerad.
** harväven ljud
*** Testmejslar för 230V har jag flera stycken. Ser personligen inget behov av ”beröringsfri spänningsdetektor”

Jag får väl erkänna att jag missade ”enpolig” i din text, men en beröringsfri spänningsdetektor mäter ju elektriskt växelfält. Den har ingen pol alls, inte någon galvanisk kontakt. Spänning, pol, polaritet, begreppen bygger på två poler, en spänning i förhållande till en referens. Batteriet har plus och minus-pol. Något enpoligt batteri har ingen uppfunnit, än. Min favorit, testmejseln, har två poler.

En magnet har också två poler, lika självklart eller kanske mer självklart än att korven har två ändar, eller?
Varför inte lyssna på denna galna forskare, teoretisk fysiker, som ska ge sig iväg till Nordpolen för att leta efter en monopol, en magnet utan sydpol. The Physics of Magnetic Monopoles - with Felix Flicker, YouTube
En inspelning från the Royal Institute, London.

P.S. Köp aldrig ett hus om där bott en teoretisk fysiker som pillat med elen själv…
 
E
Vem sa beröringsfri, vem..
 
MultiMan
Sällan har väl detta engelska uttryck varit mer passande: "Assumption is the mother of all fuck-ups".

Meme med Yoda från Star Wars och texten "MOTHER OF ALL FUCK-UPS ASSUMPTION IS
 
  • Gilla
hempularen och 2 till
  • Laddar…
E
blackarrow blackarrow skrev:
Att gissa vad jag tänker på är aldrig lätt… Här är det dock inte så svårt. Jag tänker mig Elbutiks eller Biltemas definition tex
Elma 2100X Spänningsprovare, Elbutik
Spänningsprovare med jordfelsbrytartest, Biltema *
Spänningsdetektor med LED-lampa, Classe **
Testmejsel, Verktygsboden ***

* En sådan spänningsprovare har jag, men jag var mest nyfiken på hur den var konstruerad.
** harväven ljud
*** Testmejslar för 230V har jag flera stycken. Ser personligen inget behov av ”beröringsfri spänningsdetektor”

Jag får väl erkänna att jag missade ”enpolig” i din text, men en beröringsfri spänningsdetektor mäter ju elektriskt växelfält. Den har ingen pol alls, inte någon galvanisk kontakt. Spänning, pol, polaritet, begreppen bygger på två poler, en spänning i förhållande till en referens. Batteriet har plus och minus-pol. Något enpoligt batteri har ingen uppfunnit, än. Min favorit, testmejseln, har två poler.

En magnet har också två poler, lika självklart eller kanske mer självklart än att korven har två ändar, eller?
Varför inte lyssna på denna galna forskare, teoretisk fysiker, som ska ge sig iväg till Nordpolen för att leta efter en monopol, en magnet utan sydpol. The Physics of Magnetic Monopoles - with Felix Flicker, YouTube
En inspelning från the Royal Institute, London.

P.S. Köp aldrig ett hus om där bott en teoretisk fysiker som pillat med elen själv…
Vad händer här vad ville du ha sagt egentligen?
 
Min gissning på varför säljaren så som han sa var nog för att det var vad han förstod av elektrikern. Han renoverade gissningsvis badrummet och skulle ha in golvvärme. Det saknades sedan tidigare jordfelsbrytare i huset men för att få in golvvärmen måste Elektrikern installera en, det gick ju då så där. Felet lokaliseras till friggeboden men då säljaren inte vill betala elektrikern för att felsöka detta då han inte behöver el där så kopplar de ur elen för att kunna få igång elen i huset.
I renoveringskontraktet står att golvvärme ska vara med och elektrikern måste ju leverera det som står i kontraktet så han kan ju inte gärna koppla ur den istället för stugan får då är inte kontraktet uppfyllt.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Fast om det hade varit en riktig elektriker inblandad i detta, så hade knappast ledningen varit urkopplad med bara nollan.

Men som sagt jag misstänker att det kan finnas fel i friggeboden eller kabeln. Skall undersöka med isolationsprovare innan jag kopplar in något. Jag vet dock att jordfelsbrytaren installerades något år innan badrumsrenoveringen. Den sitter i en separat kapsling med en extra säkring för ett utomhusuttag, som installerades ett par år före badrumsrenoveringen. Men den täcker hela centralen.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
E
Blir mycket svårt att ge råd här utan bilder tyvärr..
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.