Har sedan tidigare en massa färg som förvaras i ett ouppvärmt förråd på landet - ordentligt vinterkallt alltså. Färgen fungerar utmärkt fortfarande. Problemet är att all färg nu verkar vara frostkänslig (även den som är lösningsmedelsbaserad) så om jag inte ska behöva kasta (och ta till återvinning!) allting när sommaren är slut måste den flyttas in i värmen... Tar plats, är besvärligt , blir dyrt och är ganska irriterande.
Är det någon som vet var man kan få tag på - om det ens finns! - färg som kan förvaras kallt?
 
MultiMan
Linoljefärg. Bäst på många sätt.

Sedan olika miljökrav kom är vad jag vet även alkydoljeblandningar emulgerade i vatten som lösningsmedel istället för lacknafta som förr. Slamfärg har alltid varit vattenbaserade.

Jag har kvar gammal Beckers lackfärg från 1970-80-talet. Fortfarande som ny trots stående i lada mm. Inga moderna färger har hållit så länge, som jag haft iaf. Undrar vilket som blir miljövänligast i längden?
 
Instämmer om linoljefärg. Mina står ouppvärmda året om och märker inga problem. Noterar dock att tex Ottosons fegar och säger att de ska förvaras frostfritt. Finns flera trådar här om linoljefärg och frost och konsensus verkar helt klart vara att de inte är några bekymmer.
 
Tack för snabba svar! Jo linoljefärgen är helt klart bäst (många burkar stående över vintern utan problem). Men linoljefärg tar tid för att torka så för fönster som måste stängas samma dag som de målas blir det litet opraktiskt. Bra då med "snabbare" alternativ. Men till skillnad mot mina gamla oljefärger är alla nu frostkänsliga..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.