Jag (frun) funderar på spottar som alla andra. Jag vill inte göra hål i ångspärrsplastet för att få rum med spotburkar. Finns det lösningar som inte kräver skyddsburkar ovanför spotten? Ikea har ju en variant men jag tror det är max 10w på dom.

Jag tänker att 12V max 35W är mer än tillräckligt. Men finns det nån variant som är ok att montera utan skyddsburk?
 
S
Du får nog problem att hitta en spot för 12V/35W som är värmeskyddad och inte bygger något uppåt. Vad är det för problem med att ta hål i plasten? Huset kommer inte mögla sönder för det.
 
Kan du inte ta hål i plasten och sedan peta upp en typ 1,5x1,5m ny plastbit ovanpå den befintliga ångspärren? Så pass mycket överlapp är ju inga problem.
 
sawsaw skrev:
Du får nog problem att hitta en spot för 12V/35W som är värmeskyddad och inte bygger något uppåt. Vad är det för problem med att ta hål i plasten? Huset kommer inte mögla sönder för det.
Syftet med plasten är ju att göra tätt. Gör jag hål i det så är det ju inte tätt nått mer. Har jag plast fullt med hål så kan jag ju lika gärna skippa plastet helt. Tycker i allafall jag.

Jag gissar annars att du kan ha rätt angående att det inte finns spottar som inte bygger mer än 5cm uppåt.

:)
 
Men hur är det med den typen av lampor som skickar ner värmen, blir dom ochså lika varma uppåt som den vanliga kallskenslampan?
 
Kika in på Elektro Elco

Deras downlights (hide-a-lite) kräver inte med än 25mm inbyggnadsdjup.

Håller just nu, tillsammans med elektrikern, på att sätta massor av sådana (modell1204) med ca 22 mm inbyggnadsdjup. För säkerhets skull sätter jag in en bit gips rakt ovanför spotten.

/ M.C.
 
jakim skrev:
Syftet med plasten är ju att göra tätt. Gör jag hål i det så är det ju inte tätt nått mer. Har jag plast fullt med hål så kan jag ju lika gärna skippa plastet helt. Tycker i allafall jag.

Jag gissar annars att du kan ha rätt angående att det inte finns spottar som inte bygger mer än 5cm uppåt.

:)
Vad händer om plasten inte är tät???

Det lilla som går igenom är ingen fara, jag brukar skära plasten lite mindre än skyddsburken så det tätar ganska bra ändå...

Hur mycket fukt släpper måladgips skiva igenom igentligen???
 
Tanken med burken är väl i första hand att se till att det finns ett rimligt avstånd till brännbara material. Jag har också funderat en del kring frågan om ångtrycket som kan uppstå, speciellt i badrum/tvättstuga/kök. Kanske det går att hitta en plåtburk som kapsling i stället för de vanliga plast- och pappburkarna? Aluminumreflektor är nog att föredra i och med att huvuddelen av värmeavgivningen sker i reflektorns strålningsriktning.
 
el_richard skrev:
Vad händer om plasten inte är tät???
Om plasten läcker så fungerar inte ventilationsanläggningen som det är tänkt, i alla fall om man har FTX.

Men jag förstår din fråga... Antagligen har det ingen betydelse men när jag bygger mitt hus ska det inte byggas in några frågetecken. Inte frivilligt i alla fall.
 
M.C. skrev:
Kika in på Elektro Elco

Deras downlights (hide-a-lite) kräver inte med än 25mm inbyggnadsdjup.

Håller just nu, tillsammans med elektrikern, på att sätta massor av sådana (modell1204) med ca 22 mm inbyggnadsdjup. För säkerhets skull sätter jag in en bit gips rakt ovanför spotten.

/ M.C.
Det låter som nått jag söker. Hur långt räcker 20w? Det kanske inte räcker som städbelysning eller? Nån som har dylika?
 
Har satt 12st 12V 20W Hide a Lite spottar i vårt nybyggda badrum
Badrumet är 14kvm och det ljuset som spottarna ger räcker gott o väl till

Fredrik
 
Vi tittade på att köra 20W för att slippa sätta upp skyddsburkar. men jag vågade inte välja dem, var rädd för att det skulle blivit för dåligt ljus. Det borde ju gå om man sätter massor av dem.

Vi tog besväret med skyddsburkarna, i vårt hus från 30 talet så är isoleringen i bjälklaget torv, jag fick ner ungefär en kubikmeter torv när jag sågade upp alla hålen i taket för burkarna. Det mesta hamnade innaför kläderna i nacken, och en avsevärd del av kubikmetern lade sig some ett tjockt brunt dammlager på absolut allting i resten av huset. I ärlighetens namn kom en del av torven från några andra hål jag var tvungen att ta upp.
 
el_richard skrev:
Det lilla som går igenom är ingen fara, jag brukar skära plasten lite mindre än skyddsburken så det tätar ganska bra ändå...
Hur tror du plasten ser ut efter ett par år med 80 grader på burkens yta? Min gissning är att plasten krymper eller spricker eller annars inte fungerar som det är tänkt.


(80 grader kommer från Ahlsells här i stan som har gjort mätningar)
 
Också intresserad av detta. Ballingslöv kök har infrästa infrästa spottar på 9 w utan någon hink, dvs som bänkbelysning.

Om någon vet vad detta är för spottar eller likvärdig tar jag gärna emot tips.

Kanske är liknande hida a lite, ska kolla på det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.