Hejsan, är ny på forumet så säg till om jag lagt ämnet fel.

För att göra en lång historia ganska kort. Så köpte jag ett hus för 3 år sen, som inte blivit byggt så som man kanske skulle önska. Byggdes som ett 1 1/2 plans fritidshus (2007, ca 140 kvm) som står på plintgrund där plintarna har både skjutit och satt sig. Plintarna är på mellan 40-50 cm djup (i Järvsö, troligen inte på frostfritt), har en sula som är 60x60x10 ungefär. Under våren så grävde jag och gjöt 6 nya plintar underhuset då avståndet emellan dem var i vissa fall nära på 3-4 meter. Det i kombination med att man gjort så kallade generalskarvar på några plintar av bärlinan gjorde att jag hade ett golv som såg mer ut som en berg o dal bana.

Nu har jag tillsammans med hjälpsamma snickare lyft upp det mesta i nivå (hoppas på att dräneringen som är gjort runt huset gör att plintarna inte rör sig under vintern. Va under dräneringen jag upptäckte plint djupet till min förskräckelse).

Nu till problemet och fråg(orna), murstocken är satt, ca 5-6 cm har den sjunkigt. Dessutom så verkar det som man dragit dubbla bärlinor rätt igenom murstocken (hjärtväggen ligger på dom, kanske så man gör?). Vi antog att det bara var en bärlina, så vi stöttade upp, kapade och försökte lyfta för att korrigera men inget hände, var stumt. Så då började vi riva upp och kolla det vi kunde underifrån. Då verkar det som det är dubbla bärlinor. Den mer erfarne snickaren (pensionär) hade aldrig varit med om att man gjort så här vid så pass nya byggen.

Planen är att vi skall kapa bärlinan helt och stötta på båda sidor om murstocken. Kommer stötta på ena sidan med en reäl träbalk från murstocksfoten och upp mot bärlinan. På andra sidan har vi inte någon fot som går ut, utan har istället svetsat en järnkonstruktion som vi ankrat fast i betongplattan i murstocken (där vi kapade bärlinan).

Med tanke på brandskyddsreglerna kring murstockar så undrar jag även om man ens får dra brännbart material igenom murstocken (förvisso under eldstaden)? Är det något man gör normalt? Eller är detta en märklig konstruktion?

Tacksam för lite tips och ideér.
 
  • Plintgrund under ett hus med nygjuten pelare, stödbalkar och järnkonstruktion för förstärkning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två personer arbetar på en husgrund, synlig järnkonstruktion och en bärlina, underifrån belyst scen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tror inte det finns nå regler som förbjuder bärlinor i grundfundament till skorstenar. I det här fallet har de ju använt densamme som upplag för virke och det är väl direkt olämpligt oavsett med tanke på att man aldrig vet hur det rör på sig. Ska man bygga på det här viset ska man nog veta till 100% att inget kommer att röra sig.
I ett sånt här bygge med plint och dålig mark så kanske man skulle ha valt en helt annan skorstenslösning än nåt som kräver en fast grund.
 
  • Gilla
Rangvald
  • Laddar…
Hej
Även om du med dina tappra försök kan få golvet fritt från skorstenstocken och rätta upp golvet, finns det inte risk att skorstenen fortsätter att sjunka? Den är ju tung.

Du kunde kanske gräva ut 20-30 cm djupt och ca 0,5 m ut från foten runt skorstenen och gjuta på en ”klack”? Då skulle du avsevärt öka ytan som belastar marken och kan stoppa att den sjunker?
 
  • Gilla
Rangvald
  • Laddar…
OlssoniVallby OlssoniVallby skrev:
Hej
Även om du med dina tappra försök kan få golvet fritt från skorstenstocken och rätta upp golvet, finns det inte risk att skorstenen fortsätter att sjunka? Den är ju tung.

Du kunde kanske gräva ut 20-30 cm djupt och ca 0,5 m ut från foten runt skorstenen och gjuta på en ”klack”? Då skulle du avsevärt öka ytan som belastar marken och kan stoppa att den sjunker?
Jo risken är ju att det är bärlinan som gjort så att den in sjunker mer. Samtidigt går det inte att göra något åt golvet om man inte växlar av bärlinan. Såvida man nu inte ger sig på att lyfta murstocken men det tänker ja är omöjligt. Då är det bättre att riva den och antingen bygga ny eller ta en annan lösning.

Ja man kanske ska gjuta ändå och samtidigt öka ytan på foten för att minska risken. Men det är nog svårt att avhjälpa den risken. Man får nog hoppas på att den rört sig klart. Förstärka under bärlinan med nya plintar nära murstocken och sen lyfta och vänta för att se om murstocken sticker ner i backen.

Om de gör det är ju nästa steg troligen att riva den helt :(.
 
Andrehandymagi Andrehandymagi skrev:
Är den här förfrågan ett skämt eller!? Funderar på att bygga passivhus men förstår inte att fönster till ett sådant hus är dyra!? Fönster med ett u-värde under 0,8 kan ju kosta hur mycket som helst...
Såg ett nybyggt hus på 66 kvadratmeter i Kullavik i Göteborg som sålts för 4,5 miljoner.. Så lycka till..
Har du skrivit i fel tråd?
 
Andrehandymagi
Rangvald Rangvald skrev:
Jo risken är ju att det är bärlinan som gjort så att den in sjunker mer. Samtidigt går det inte att göra något åt golvet om man inte växlar av bärlinan. Såvida man nu inte ger sig på att lyfta murstocken men det tänker ja är omöjligt. Då är det bättre att riva den och antingen bygga ny eller ta en annan lösning.

Ja man kanske ska gjuta ändå och samtidigt öka ytan på foten för att minska risken. Men det är nog svårt att avhjälpa den risken. Man får nog hoppas på att den rört sig klart. Förstärka under bärlinan med nya plintar nära murstocken och sen lyfta och vänta för att se om murstocken sticker ner i backen.

Om de gör det är ju nästa steg troligen att riva den helt :(.
Japp! Fel tråd. Ursäkta mig.
 
Men vad är det för typ av eldstad då? Dån rejäl och tung murad pjäs i tegel eller vad handlar det om? Alternativet är ju att ta bort det som är tungt och nöja sig med nå annat.
 
S Stefan1972 skrev:
Men vad är det för typ av eldstad då? Dån rejäl och tung murad pjäs i tegel eller vad handlar det om? Alternativet är ju att ta bort det som är tungt och nöja sig med nå annat.
Det är en kasett samt vedspis. Så det är nog inte bara att byta ut. Har dragit rör igenom murstocken så det är eldningsbart och kontrollerat. Har dessutom direktverkande el element samt en värmepump som uppvärmining så det är rätt gött att kunna kompletteringselda lite till vintern.
 
  • Gammal vedspis med kokplattor och vedförvaring i rustik nisch under, placerad i vitt kök.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kasettvedspis som är tänd och eldar, monterad i en vitmålad murstock, omgiven av hemmabio-utrustning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja då är det ju inte lika roligt kanske..............i det här läget så hade det nog varit enklare att anpassa hushöjden till skorstensfundamentet kanske? har det sjunkit 5cm och det kanske stannar där så hade man ju kunnat anpassa och sänka huset gradvis till den nivån.
Att som det är nu ha åtgärdat plintar och kanske höjt huset lite och då bli tvungen att höjda skorstensfundamentet blir ju inte riktigt lika enkelt..........
 
Hejsan, tänkte det kan vara kul med lite återkoppling så här i efterhand för er som var snälla nog att diskutera ovanstående.

De åtgärder jag vidtagit är följande.
Grävde för hand 5st extra plintar (ca 60-70 djup mäktade jag med under huset knappt 1 meter i höjd där de va som lägst), med 600x600x200 sula där avståendet mellan plintarna var nästan 4 meter med generalskarvar för att stötta upp.

Runt murstocken så göt jag på ena sidan ett 600x600x600 fundament med armering in i murstocken för att kunna kapa bärlinan. På andra sidan fanns det en fot så där blev det limträ som stöttar upp.

Sen måttade jag upp med laser och började lyfta med domkrafter plint för plint tills dess att jag hade 1 cm skillnad istället för 5 cm på innergolvet.

I vintras så rörde sig murstocken lite grann men inte alls som förut, sprickan som uppstod var ca 1-2 mm. Så nu är det bara att hålla tummarna att det inte rör sig så mycket mer.

Det som skall göras mer är att jag ska göra en yttre dränering runt kåken så att jag slipper vårfloden på våren. Huset står i en backe så att slippa allt smält vatten ifrån åkern ovanför gör nog susen. Samt att det kanske blir aktuellt att enligt ovanstående tips och råd, utöka foten till murstocken ännu mer. Men då måste det dräneras ordentligt för att undvika tjälskjutning som kan bli en följd annars.

Har även kommit underfund med att del kan ha byggt huset snett eller byggt det med sättningarna. Då golven är i princip raka (1 cm diff) men väggarna lutar ca 0.5-1 cm per meter. Är som att man har en gammal hälsingegård fast den är byggd 2007.

Framtiden får utvisa om åtgärderna kommer vara hållbara.

Åter igen tack, för era råd. Jag kanske återkommer :)
 
  • Gilla
Bengt Larsson och 2 till
  • Laddar…
Återkoppling är fantastiskt bra. Enda sättet att veta om ngt fungerar eller inte.
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.