Jag och bossespecial är konstruktörer och det är anledningen till att vi har koll på det här

Det går att gjuta plintarna nu och gjuta plattan sen om du vill. En del av kantbalkarna kommer nog att stå direkt på berg. Vill du minimera plintar går det att köra med kraftigare kantbalkar. Plattan bli fribärande så det blir inga krav på packning mm = billigare.
 
  • Gilla
Singenjören89
  • Laddar…
Mikropålar där det eventuellt är djupare går att driva från lastbil utan större etableringskostnad. Annars är det dyrt att etablera för enstaka pålar. Se till att få á-pris på kompletteringspålning i förväg.
 
  • Gilla
Singenjören89
  • Laddar…
B bossespecial skrev:
Jag förstår att det känns frestande att trycka på nu när det inte finns någon viktbegränsning på vägen. När är det tänkt att grävaren ska dra igång? Som nämnts skulle det vara bra att få fram grundritningar innan de börjar gräva. Grundritningar kan du få fram relativt snabbt. Var någonstans i landet skulle huset byggas? Det är inte så stora djup under större delen av huset så att gräva för plintar måste vara mycket mindre omfattande än att gräva bort allt och fylla igen?
Ja det blir ju bra mycket dyrare efter att dispensen går ut som jag förstått. Tanken är att grävaren gräver ut ca V35-36 precis innan de spränger på andra tomten och sedan kör över massorna direkt. Bygget är i Torslanda, Göteborg.

Bollade olika grundläggningskostnader med entreprenör lite grovt och fick fram de här sifforna.
Kostnadsberäkning för överbyggnad, urgrävning och uppfyllnad samt pålning och plintar för byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kort sagt:
1. Gräva ur: 844 kkr, ca 784 kkr med gratis massor
2. Pålning: 570 kkr

Pålning/plintning klart billigare utifrån detta. Tror ni ovan kan stämma ungefär?
 
  • Kalkylblad med kostnadsberäkningar för överbyggnad, urgrävning och pålning för byggprojekt i Torslanda.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu har jag grävt provgropar en sväng till för att förstå marken bättre men jag känner mig snarare allt mer förvirrad över vilken grundläggningsmetod som är lämpligast. Med de nya proven verkar djupet ligga kring 2-2,5 m över husets hela 171 m2. Med lite utplanering får jag deponibehovet till nästan 600 m3 och uppfyllnadsbehovet (med olika fraktioner) ca detsamma.

Byggprojektsritning med markeringar för provgropar, grundläggningsdjup och noteringar om massbehov.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Utifrån två olika offerter (blåmarkerat) och bollande av siffror har jag följande två alternativ. Alternativ A utgår från gratismassor. Gällande B är jag osäker på om jag fått med alla extrakostnader så input mottages gladeligen. Men huvudfrågan är hur man ska väga dessa mot varandra.
Tabell som jämför kostnader för två grundläggningsmetoder, alternativ A: Ugrävning & uppfyllning, och B: Påling, med siffror för olika poster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.