Jag har nyss blivit med hus (enplanshus byggt -68) och bredvid platsen där det tidigare stod en oljepanna sitter den här dosan. Den är urkopplad och jag misstänker att det är något slags termostat eller gränsvärdesdon av schemat att döma.

Någon som vet?
Öppen eldos med kretskort och komponenter, inklusive justerbar knopp, som misstänks vara en termostat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En gammal urkopplad RSA 22 dosa med elektrisk schemaetikett, tidigare använd för värmestyrning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mikael_L
Det är nog en differenstemperatur-switch.
Men vilka två temperaturer den mät och vad den styrt har jag ingen aning om.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…

Bästa svaret

Mikael_L
Nu är jag plötsligt rätt säker på att den används till solfångare (dvs modellen med vatten i).
Troligtvis för att starta cirkulationspumpen när värmen i fångarna överstiger det man har i acctanken.
Jag lovar inte att äta upp någon keps om jag har fel, men jag känner mig ganska säker.
Dels för namnet på produkten, dels för att den användes i en försöksuppställning av solfångare som jag hittade en rapport om.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu är jag plötsligt rätt säker på att den används till solfångare (dvs modellen med vatten i).
Troligtvis för att starta cirkulationspumpen när värmen i fångarna överstiger det man har i acctanken.
Jag lovar inte att äta upp någon keps om jag har fel, men jag känner mig ganska säker.
Dels för namnet på produkten, dels för att den användes i en försöksuppställning av solfångare som jag hittade en rapport om.
Du kan vara lugn, det blir ingen keps till middag. Det sitter en gammal solfångare på taket (urkopplad sedan länge) så jag tippar att du är på helt rätt spår. Oljepanna, acktank och cirkulationspump är borta sedan länge men den här dosan sitter kvar av någon anledning. Nu kan jag riva bort den utan dåligt samvete.
 
zarkov zarkov skrev:
Jag har nyss blivit med hus (enplanshus byggt -68) och bredvid platsen där det tidigare stod en oljepanna sitter den här dosan. Den är urkopplad och jag misstänker att det är något slags termostat eller gränsvärdesdon av schemat att döma.

Någon som vet?
[bild] [bild]
I Need a Used But still working rsa 22!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.