Hej!

Jag bor i ett gult tegelhus byggt 1982, träfasaden behöver bytas ut pga dåligt skick och jag vill måla det någon annan färg då rött och vitt inte tilltalar mig inte alls.

Tilltalas väldigt mkt av hus från 60 talet, de raka linjerna, platta taken, mörkt bruna eller svarta trädetaljerna. Men tyvärr finns inga sånna hus på marknaden så jag funderar på att se vad jag kan göra med det vi redan har. Teglet vill jag behålla.

Alt behålla vita fönster och dörrar och måla sidogavlarna brunsvarta.
Alt nya fönster och dörrar i svart och måla gavlarna, men känns lite onödigt då fönster och dörrar är i bra skick. Och blir kanske mkt svart, å andra sidan lite mer enhetligt.
Alt ngt annat. Men vad?

Någon som har lite inspiration eller idéer och vill dela med sig.

Bifogar ett fotokollage hur huset ser ut idag och ett fotokollage vad jag tilltalas av.
 
  • Fotokollage med sex bilder av ett gult tegelhus med trädetaljer och olika vinklar på fastigheten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fotokollage med fyra bilder av hus från 60-talet med platta tak, raka linjer och mörka trädetaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Välkommen till forumet!

Går det inte att måla fönsterkarmar och/eller bågar för att få dem mörka utan att byta ut dem?
En mörk grund kan ju göra att sidogavlarna inte känns som det enda mörka. Mörk grund var ju mer eller mindre standard på mexitegelhusen med platt tak (GB Glace Sandwich-hus).
 
Tack

Jo det är ju ett alternativ, behålla insidan vit och bara måla utsidan av fönstret svart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.