Hej! Jag skrev precis i en gammal tråd, men det är väl lika bra att starta en ny.

Flyttade in i hus i oktober där den södra sidan av ligusterhäcken ser förfärlig ut. Övriga sidor är helt ok. Tydligen beskar man inte den alls förra året.

Min fundering är nu - finns det chans att rädda häcken? Den är så tunn längst ner och grenarna är supertjocka. Vad händer om man helt skär av den typ vid 30 cm? Dör den? Eller kommer den skjuta nya skott? Vore det dumt att göra det nu i varma april? Bor i Lund.

Satte förresten två små plantor i ett stort hål på ett ställe i häcken (bild 2) men har inte vågat beskära dem då jag läst att man ska göra det tidigt på våren eller under JAS?

Sista bilden är på den västra delen där häcken är riktigt fin! (Fast behöver beskäras)

Stort tack för all typ av hjälp! Vill verkligen få till en fin häck med bra insynsskydd
 
  • Tunn ligusterhäck med tjocka grenar och nysatta småplantor i ett hål, behöver beskäras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En gles och ojämnt beskuren ligusterhäck med tjocka grenar och en solig trädgård i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En ojämn och gles ligusterhäck i ett soligt bostadsområde med tjocka grenar nära marken och täta blad högst upp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
FreddyElin
  • Laddar…
BirgitS
Då kopierar jag in mitt svar som jag skrev i den andra tråden.
BirgitS BirgitS skrev:
Välkommen till forumet!

Liguster är väldigt tålig och din häck ser inte värre ut än många andras. Under vårvintern (när beror på var i landet du är och på vädret) så kan man beskära väldigt hårt och med det menar jag mer 10 cm över marknivån än 30 cm, se inlägg 23. Den beskärning som görs på sensommaren (JAS) ska inte vara hård utan mer en putsning.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Då kopierar jag in mitt svar som jag skrev i den andra tråden.
Hej igen! Jag klippte ned häcken som du föreslog i april, och nu har den börjat växa som sjutton!

När är det dags för första beskärningen av denna nya häck? Kan man klippa den som vanligt nu under JAS-månaderna, trots att man beskar den så hårt i våras? Jag är lite rädd att den blir tunn igen om man inte klipper ned den?

Nyttigt grönt häckväxande framför ett staket, indikationer på nyligen beskärning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Häck som vuxit sig tät längs ett staket efter att ha klippts ner i våras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyväxt grön häck framför ett bambustaket med en solcellslampa i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Se här: [länk]
[länk]
[länk]
[länk]
Tusen tack, Birgit! Då blir det början av augusti nästa gång (och 20 cm är mycket kortare än jag annars hade vågat mig på, så det var tur att jag frågade :) )
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.