Först slipade dom ned de värsta åsarna på teglet och då var det helt naturrött. Sedan tror jag nät med grundputs för att få en slät yta, sedan ytputs med vit färg i. Pris per kvadratmeter kommer jag inte ihåg. Var inte skitbilligt men ställning måste du ha oavsett metod.
Vi är skitnöjda och ångrar bara (som vanligt) att vi inte har gjort det för länge sedan. Det har suttit nu i tre år och ser ut som nytt. Och vi bor ändå vid havet.
 
  • Gilla
Hellenna och 1 till
  • Laddar…
N
Ok, låter ju bra. Då borde du ha det underhållsfritt i 20-40år, svårt att veta i förhand.
 
  • Gilla
Hellenna
  • Laddar…
Men är det inte lika bra att ta ner "mexiteglet" (som i sjävla verket inte ens är tegel) om man ska putsa? Putsar man så är ju det en investering in i framtiden. Är det ens rostfria klammer i gamla mexifasader? Hållfastheten i mexifasader är väl urkass.
 
N
Vad det kostar att byta ut teglet mot skivor anser inte jag är värt pengarna. Blir ju nästan dubbla kostnaden för hela jobbet utan någon direkt vinning. Mexitegel är en bra putsbärare om man grundar först, det rasar ju inte ner direkt.
Håller säkert bättre än att putsa på isolering. Så förstår inte varför man skulle ta bort/byta ut mot en dyr kostnad.
Vad är det för fel på hållfastheten i mexifasader? Förutom att dom spricker lite ibland, men det gör puts också, allt spricker med tiden. Dock är mexiteglet lite för hårt och klarar inte rörelser så bra, därför spricker det lättare.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Mexistenen i sig har väl sämre hållfasthet än riktigt tegel. Utöver det så är ju mexistenen pressad med helt släta/glansiga ytor där bruket förväntas fästa. Det fäster dåligt där.

Det känns som att många mexifasader står kvar endast med hjälp av gravitationen.

Förmodlige var det relativt vanligt med att man använde bruk som inte var helt optimalt för applikationen. Det bidrar nog också till att hela konceptet mexifasad har fått dåligt rykte.

Hus med mexifasad har ofta andra nackdelar med fösterformat och sten dikt an mot karmarna. Så ska man byta föster så får man yterliggare frihetsgrader om man tar ner stenfasaden. Det är en stor fördel om man ska byta fönster också.
 
N
Ja, men ska man inte byta fönster och byter ut mexiteglet måste kanske fönsterna flyttas. Och då blir det ju även jobb på insidan av huset.
Har aldrig sett en mexifasad med släta glansiga sten, utan dom har alltid en ruff yta jämfört med vanliga rödtegel.
All gör som dom vill, och har olika åsikter.
Jag anser inte att det är ekonomiskt försvarbart att byta ut mexiteglet, och aldrig hört någon göra det heller.
 
Jag tror nästan all mexi har den där glansiga ytan eftersom de pressas i formar. Jag åsyftar alltså de ytorna som gränsar mot bruket. Givetvis inte ytorna som syns på fasaden.
 
Vårt mexitegel är faktiskt riktigt slätt på sidorna som murats ihop. Sidorna känns slipade. Cementexpress lagningdbruk fäster knappt mot den släta ytan.
Bara fasadsidan som är skrovlig.


Hand håller ett slätt mexitegel med synlig skrovlig fasadsida mot en naturbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand som håller ett mexitegel med släta sidor och skrovlig fasadsida mot bakgrund av grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Flera hus i området med målat mexitegel. Ser riktigt fint ut.
Är väll skitsamma om man behöver måla om huset vart 20e år.
 
N
O Olf Oggler skrev:
Jag tror nästan all mexi har den där glansiga ytan eftersom de pressas i formar. Jag åsyftar alltså de ytorna som gränsar mot bruket. Givetvis inte ytorna som syns på fasaden.
Ok, missförstod dig.
Oavsett glansigt, är ju murat med b bruk, så sitter ju ändå bruket fast i stenen i murning, stenen flyttar inte på sig.
Skulle varit annorlunda med fasaden.
 
N
L Luugen skrev:
Vårt mexitegel är faktiskt riktigt slätt på sidorna som murats ihop. Sidorna känns slipade. Cementexpress lagningdbruk fäster knappt mot den släta ytan.
Bara fasadsidan som är skrovlig.


[bild] [bild]

Flera hus i området med målat mexitegel. Ser riktigt fint ut.
Är väll skitsamma om man behöver måla om huset vart 20e år.
Är detta mexitegel? Aldrig sett dessa, har du dom på fasaden på ditt hus?
 
N neo11 skrev:
Är detta mexitegel? Aldrig sett dessa, har du dom på fasaden på ditt hus?
Ja, hela fasaden har detta tegel.
Jag har iallafall fått för mig att detta är mexitegel?
 
Så att måla och att putsa huset är i stort sett likvärdigt i hur länge det står sig fräscht? (20+ år?)
Om man skulle måla, behöver man då också slamma det först för hållbarhetens skull? Har sett folk påstå att det behövs innan, men vet inte hur många procent hållbarhetstänk och hur många procent estetiskt tänk det är :)
 
N
L Luugen skrev:
Ja, hela fasaden har detta tegel.
Jag har iallafall fått för mig att detta är mexitegel?
Skulle säga att det inte är mexitegel.
 
N
Hellenna Hellenna skrev:
Så att måla och att putsa huset är i stort sett likvärdigt i hur länge det står sig fräscht? (20+ år?)
Om man skulle måla, behöver man då också slamma det först för hållbarhetens skull? Har sett folk påstå att det behövs innan, men vet inte hur många procent hållbarhetstänk och hur många procent estetiskt tänk det är :)
Om du putsar hela huset på mexitegel och använder kalkbaserat bruk och sen använder en kalkbaserad färg eller stänkputs så får du ju en livslängd på minst 50 år, men säkert mycket längre. Tycker inte man behöver näta annat än över sprickor och eventuellt vid fönster. Många på detta forum gillar ju sto och plastbruk, är inget jag rekommenderar.
Att bara måla teglet gör ju ingen större skillnad, skapar bara ett underhåll efter 20 år, då du inte kan måla med kalkfärg. Du kan ju slamma teglet med kalkbruk eller c bruk och sen färga med kalkfärg så får du en längre livslängd. Men mexitegel har ju inget underhåll alls, är ju att tänka lite på.
Men det mesta är estetiskt, hur vill du att det ska se ut? Och vad vill du betala för det?
Hellenna Hellenna skrev:
Så att måla och att putsa huset är i stort sett likvärdigt i hur länge det står sig fräscht? (20+ år?)
Om man skulle måla, behöver man då också slamma det först för hållbarhetens skull? Har sett folk påstå att det behövs innan, men vet inte hur många procent hållbarhetstänk och hur många procent estetiskt tänk det är :)
 
  • Gilla
Sittställning
  • Laddar…
Finns det må hända någon kunnig murare här som kan ge tips om hur det går till att slamma eller putsa en mexifasad? Hur ska man tvätta innan? I vilken ordning lägger man på vad, och vilka produkter ska man använda osv?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.