Vi har börjat fundera på att ta tjänstledigt 6-12 månader för att renovera. Det handlar om en tillbyggnad, kök, farstu och lite smått. Maken har kunskapen men inte tiden, om det nu inte ska pågå i flera år. Tanken är att anmäla sig till en distanskurs på deltid, för att få ledigt, och sen finansiera inkomsförlust med en del av huslånet. Den blir ju ändå billigare än att anlita snickare.
nån som gjort nåt liknande? Finns det hakar med upplägget?
 
Om det är ok med era arbetsgivare och karriärer så är det säkert möjligt. Ett råd är att lägga det i en period över ett årsskifte, så får ni lägre marginalskatt under två år. Tänk också på att lånet kräver en inkomst om ni ska kunna få avdrag.
 
  • Gilla
sir_daniel och 1 till
  • Laddar…
Gick i samma tankar men gick steget längre och sa upp mig från mitt förra jobb efter 14år för att totalrevovera vårt hus.
Dess värre fick jag ganska snart nya jobberbjudanden och är fortfarande inte klar med huset så här 6år senare... :rofl:

Enda tipset jag vill ge är att sätta upp och följa realistiska tidsplanering.
 
  • Gilla
johel572 och 2 till
  • Laddar…
F Femklöver skrev:
Vi har börjat fundera på att ta tjänstledigt 6-12 månader för att renovera. Det handlar om en tillbyggnad, kök, farstu och lite smått. Maken har kunskapen men inte tiden, om det nu inte ska pågå i flera år. Tanken är att anmäla sig till en distanskurs på deltid, för att få ledigt, och sen finansiera inkomsförlust med en del av huslånet. Den blir ju ändå billigare än att anlita snickare.
nån som gjort nåt liknande? Finns det hakar med upplägget?
Kanske jobba ihop lite mer eget kapital först?
Att finansiera inkomstförlust med huslån skulle jag undvika, men att göra jobbet själv låter väl som en utmärkt idé.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Kanske jobba ihop lite mer eget kapital först?
Att finansiera inkomstförlust med huslån skulle jag undvika, men att göra jobbet själv låter väl som en utmärkt idé.
ok jag ser hur du tänker. Men så här... Vi har kapital för att gå runt på detta, som varit tänkta att använda till renoveringen. Om vi använder dem för att finansiera inkomstförlust, så måste vi låna mer. Men i det stora hela så behöver vi ju i vilket fall som helst låna mindre än om vi anlitade hantverkare för hela bygget.
 
P-plats P-plats skrev:
Gick i samma tankar men gick steget längre och sa upp mig från mitt förra jobb efter 14år för att totalrevovera vårt hus.
Dess värre fick jag ganska snart nya jobberbjudanden och är fortfarande inte klar med huset så här 6år senare... :rofl:

Enda tipset jag vill ge är att sätta upp och följa realistiska tidsplanering.
Haha, ja dessa tankar finns med...
 
Jag har gjort det och faktiskt är det ju så att om man är hyfsat snabb så lönar det sig för de allra flesta, beroende på vad man tjänar då. Tog helt enkelt och lånade upp för renovering och använde även en del av det lånade beloppet som lön.
 
F Femklöver skrev:
Vi har börjat fundera på att ta tjänstledigt 6-12 månader för att renovera. Det handlar om en tillbyggnad, kök, farstu och lite smått. Maken har kunskapen men inte tiden, om det nu inte ska pågå i flera år. Tanken är att anmäla sig till en distanskurs på deltid, för att få ledigt, och sen finansiera inkomsförlust med en del av huslånet. Den blir ju ändå billigare än att anlita snickare.
nån som gjort nåt liknande? Finns det hakar med upplägget?
Det är ju klart att det blir oerhört lönsamt. Att det inte görs oftare beror på att man saknar kompetens och/eller inte kan få ledigt.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Både ja och nej, är man två kan man få ganska mkt renoverat på ROT-avdrag, särskilt om man gör det på två inkomstår. Är man sen inte lika snabb som en yrkesman och tjänar bra så kan det vara en liten förtjänst. En stor fördel är att man kan fokusera på en sak, huset och lägga 70h i veckan där om man orkar. Men man ska orka också…
 
Jag tog tjänstledigt en månad plus 20% i ett år för att bygga ut huset 60m2. Anlitade dessutom svärfar i 5v med rotavdrag. Tyckte det var ett kanonbra upplägg, rekommenderas! Om man räknar med att det kostar 25kkr/m2 att bygga som ofta används så ger det att jag sparade 600kkr på att göra det själv.
 
S swirve skrev:
Jag tog tjänstledigt en månad plus 20% i ett år för att bygga ut huset 60m2. Anlitade dessutom svärfar i 5v med rotavdrag. Tyckte det var ett kanonbra upplägg, rekommenderas! Om man räknar med att det kostar 25kkr/m2 att bygga som ofta används så ger det att jag sparade 600kkr på att göra det själv.
Att anställa din svärfar på rot är olagligt och skattefusk. Blir du påkommen så blir det att betala tillbaka rotavdraget samt oftast 100% i straff dvs rotavdragetx2.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
D Dr Jumping Jack skrev:
Att anställa din svärfar på rot är olagligt och skattefusk. Blir du påkommen så blir det att betala tillbaka rotavdraget samt oftast 100% i straff dvs rotavdragetx2.
Det står "anlita" inte "anställa". Jag gissar att svärfar har en egen firma som kan fakturera.
 
D Dr Jumping Jack skrev:
Att anställa din svärfar på rot är olagligt och skattefusk. Blir du påkommen så blir det att betala tillbaka rotavdraget samt oftast 100% i straff dvs rotavdragetx2.
Icke! Svärfar räknas inte som närstående, det är kollat med skatteverket!
rot_narstaende_2018.png
 
  • Gilla
Fartland
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
Det står "anlita" inte "anställa". Jag gissar att svärfar har en egen firma som kan fakturera.
Det stämmer! Han är dessutom pensionär så han får ut mer om jag betalar vitt och han drar rot än om han skulle få samma summa svart..
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Både ja och nej, är man två kan man få ganska mkt renoverat på ROT-avdrag, särskilt om man gör det på två inkomstår. Är man sen inte lika snabb som en yrkesman och tjänar bra så kan det vara en liten förtjänst. En stor fördel är att man kan fokusera på en sak, huset och lägga 70h i veckan där om man orkar. Men man ska orka också…
Om man försöker räkna på det, nu har vi för lite information, men ändå för att få en liten uppfattning. Om en yrkesman skall anställas 3 mån så kostar det 240 000 (med 500/tim) minus rotavdrag (2 personer ett år) (det får nog vara ett större jobb för att få det på 2 år) på 30000 lika med 210 000. Om vi säger att du får ut 26 000/mån (medianlön för män) och jobbar hälften så fort dvs det tar 6 mån så blir din kostnad ca 160 000. Du sparar 50 000. Är du snabbare och/eller yrkesmannen är dyrare så sparar du mer, är din inkomst högre så sparar du mindre. Det finns också en del svårbedömda faktorer som förlust av pensionsgrundande inkomst, utebliven semesterersättning, osv
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.