Är i färd med att bygga ny balkong. Har i helgen rivit den gamla balkongkonstruktionen och behöver nu lite goda råd kring hur det gamla plåttaket ska behandlas innan jag reser ny balkongkonstruktion.

Gissningsvis är plåttaket ca. 50+ år och har under det halvår jag bott i huset inte upplevt att det läckt, även om det inte går att vara helt säker på såklart. Det jag gjort såhär långt är att grovt skrapa löst sittande färg och skurat med såpa för att få bort värsta skiten. Kommer även göra en behandling med takrengöringsprodukt.

Vad är bästa sättet att få till ett bra underlag inför nytt ytsikt, hetvattentvätt? Eller räcker det med skrapa/stålborste?

Som synes på bilderna finns på några ställen pölbildningar, vilket inte är någon höjdare såklart. Anar därför att det kan vara vettigt med annan produkt än vanlig takfärg. Hagmans takmassa påstår de ska funka även på plåttak, erfarenheter av det? En stor nackdel för mig är den långa torktiden som Hagmans anger till 1 månad.

Ser fram emot att få lite goda råd eftersom jag helst inte ser att taket läggs om om det går att undvika.;)

Slitet plåttak med skadad färg och pölbildningar som förbereds för renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammalt plåttak med löst sittande färg och en vattenslang, under en nybyggd träbalkong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Rickard.
Jag råkade av slumpen se en som gjorde just en målning i stil med hagmans takmassa och utifrån vad jag såg så känns det som en lämplig "färg" för ändamålet. Att det blir riktigt fult spelar ju ingen roll och att priset troligtvis är i högsta laget borde inte drabba dig så hårt då det är så litet.

Att tro att det magiskt skulle mer än högst tillfälligt täta ett tak med problem tror jag inte en sekund på men som skydd för plåten borde det fungera bra. Långa torktiden kan du nog skita i och börja bygga så fort det går att gå på, massan kommer ändå till viss del tryckas bort under reglarna.
 
Det verkar finnas en del andra produkter för proffsmarknaden i stil med Hagmans takmassa men med betydligt kortare torktid (allt från några timmar till några dagar). Att Hagmans produkt tar 1 månad på sig att torka, 2 månader med armering, känns orimligt att behöva vänta på ens om man fuskar lite med torktiden.

Om någon kan rekommendera ett ytskiktssystem som stärker även takets täthet tas det varmt emot!
 
Rickard.
Hur lång torktiden är är väl rimligtvis kopplat till vilket lösningsmedel som används, andra asfsltprodukter som torkar fort luktar också starkt och är säkert inte så roliga att arbeta med på det sättet utan gasmask.

Problemet med att täta genom att lägga på ett lager asfalt är att precis där det behövs som mest (vid falsarna) rör sig plåten för mycket och asfalten spricker. Läcker inte taket idag tycker jag ändå att takmassa känns som ett bra val vilket är lite konstigt då jag normalt aldrig rekomenderar produkten ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.