Har en infart som jag tänkte ge mig på att fräscha upp. Har läst på en del och lägga bärlager (10-20 cm), markduk och sen slitlager (ca 3-5 cm) verkar vara vägen att gå. Ev även förstärkningslager (20-60 cm) under bärlagret när man börjar från början om jag förstått det rätt.

Jag vill göra det ordentligt men inte överjobba heller, vad säger ni om detta?

Planera till hela ytan med lutning mot "bortre kanten" från huset, då ta ner ca 5-10 cm, lägga markduk och sen på med 8/16 bärlager. Tänker att det borde funka då det ju är en befintlig uppfart som rimligen har underarbetet gjort vid något tillfälle.
 
  • Översiktsbild på en befintlig grusinfart med träd i bakgrunden och två odlingslådor till vänster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Som bärlager bör du använda ett samkross, lämpligen 0-18 eller 0-16 i ditt fall, om tjockleken blir som du beskriver. Fukta och slå med padda, sen kan du toppa sista 1-2 centimetrarna med 8-16 (makadam) eller liknande om så önskas. Lägg inte tjockare än så med makadam här, då det inte packas och blir stumt på samma sätt som samkross.
 
T T.Gustafsson skrev:
Som bärlager bör du använda ett samkross, lämpligen 0-18 eller 0-16 i ditt fall, om tjockleken blir som du beskriver. Fukta och slå med padda, sen kan du toppa sista 1-2 centimetrarna med 8-16 (makadam) eller liknande om så önskas. Lägg inte tjockare än så med makadam här, då det inte packas och blir stumt på samma sätt som samkross.
OK, så isf: Skala bort/planera uppfarten, sen markduk (?), på med 0-16 och sen toppa med 8-16? Eller ska jag ha markduken mellan lagren?
 
Har du dålig bärighet, uppträngande lera, sättningar, stora gropar?
Om inte behöver du nog bara ett lass 0-18 och en raka för att fräscha upp infarten
 
F ferlin75 skrev:
OK, så isf: Skala bort/planera uppfarten, sen markduk (?), på med 0-16 och sen toppa med 8-16? Eller ska jag ha markduken mellan lagren?
Bara markduk i botten. Den läggs för att förhindra att gruset sjunker ner i underlaget.
 
  • Gilla
Prodigys och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Har du dålig bärighet, uppträngande lera, sättningar, stora gropar?
Om inte behöver du nog bara ett lass 0-18 och en raka för att fräscha upp infarten
Nej det är inga problem med sånt, men om jag bara lägger på material så kommer nivån för högt samt att den är något ojämn, med gräs, jord mm i en salig blandning.
 
Vill bara dela med mig av slutresultatet (nästan, ska så lite gräs bara)

Många ton grus, en hel del grävande och krattande men nöjd! Trädgård i behov av gräs med två odlingslådor på grusad mark och skugga från träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nygrusad uppfart intill rödvit byggnad med omgivande grönska, innan gräset såtts.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nygrusad gångväg mellan gräsmattor leder mot trädgård och hus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nygrusad uppfart vid rött hus med trädäck och gräsmatta i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Keiller och 4 till
  • Laddar…
Blev snyggt det där! (y)
 
  • Gilla
ferlin75
  • Laddar…
F ferlin75 skrev:
Vill bara dela med mig av slutresultatet (nästan, ska så lite gräs bara)

Många ton grus, en hel del grävande och krattande men nöjd![bild] [bild] [bild] [bild]
Har du inte funderat på att dra dagvattnet från grunden?
 
F fribygg skrev:
Har du inte funderat på att dra dagvattnet från grunden?
Ja, nån lösning för det ska fixas. Dock inte enkelt att få det både snyggt och funktionsdugligt, ett plaströr (som jag haft tidigare) hamnar mitt i gången :rolleyes:
 
Jag hadde nog valt att gräva ner markavloppsrör innan nytt ytskikt på gården
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.