Vet någon om det finns bevarade ritningar på villor från slutet 1800-tal eller början 1900-tal? Vill bygga en större villa ca 500-600 kvm i romantisk stil men känner inte att någon av de arkitekter jag kommit i kontakt med förstår vad jag vill ha.

/Karl
 
Hej!

Vet inte hur gamla saker de har på Stadsbyggnadskontoret, men mitt hus från 39 var ialla fall bra dokumenterat där. Misstänker att du behöver ha en fastighetsbeteckning eller adress för att de ska kunna leta. Så du får väl åka på expedition till Djursholm, Lidinög eller till skärgården och spana in några hus som stämmer med hur du vill att ditt ska se ut.

/pinebar
 
Vet inte var du bor, men om du har Uppsala i närheten kan du åka på studiebesök i Kåbo, rejäla stadsvillor i nationalromantisk stil, runt Götavägen, Sveavägen, Rudbecksgatorna, Kåbovägen etc.

/A
 
Ferdinand Boberg och Ragnar Östberg har ritat flera villor på Djurgården och Lidingö av den sort du tydligen efterfrågar. Ritningar finns bevarade på arkitektmuseet i Stockholm.

Arkitekturmuseet Databas

08-587 270 00

För övrigt vill jag inte med min åsikt varken förolämpa eller inge ringaktning. Men det finns gott om patriciervillor, som står och skriker efter lite kärlek och omvårdnad. Vore det då inte bättre att ta hand om något objekt som redan finns istället för att pilla ihop en halvbra pastisch?
 
Kolla upp arkitekt Charles Emil Lövenskiölds hus. Lövenskiöld ritade många fina hus just i den tidsepoken. Jag lånade en bok på Västerås bibliotek "Löfvenskiölds arkitektur: idébok för hustänkare" så titta på ditt bibliotek i din stad. Bifogar en länk till Västerås bibliotek. OPAC 4.0
 
Det är ju ok att ta exteriör, rumsindelning och atmosfär från gamla hus. Dock kräver bygglagen att de uppfyller våra moderna krav på handikappanpassning, säkerhet, energihushållning etc.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.