Körde på en stubbe å de small te som bara fan. Efter det så lät det konstigt och knivbladet bara snurrade runt. Bulten till bladet gick bara i princip att dra rakt ut.

jag tror det är axeln som fått sig en bra smäll då det är en spricka i den…. ‍♂️ Kan man lösa detta själv eller behöver man lämna in den?
 
  • Närbild på en sprucken axel och löst knivblad på en maskin efter en kollision med stubbe.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad Klippo Comet SH gräsklippare med Honda-motor, där klistermärket är trasigt och tecken på användning syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tackar. Och det kan man byta själv?
 
A
K Kribban71 skrev:
Tackar. Och det kan man byta själv?
Japp,
om den har drivning så sitter det en rem ovanför monterad i knivfästet.
Ta av den.
dra ner fästet och åk till en trädgårdsmaskin handlare eller mät och kolla på nätet.
 
A
sitter en kåpa över alltihopa.
Brukar sitta med 3 skruvar.
Den måste bort och kan vara lite jobbig att få ner..
ryck till så är det löst..
Den är lika kul att få tillbaka..
 
Tackar. Då känns det som någon dag är räddad iaf :) återkommer om jag blir klar med resultat
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
K Kribban71 skrev:
Tackar. Då känns det som någon dag är räddad iaf :) återkommer om jag blir klar med resultat
En sak man kan göra... är att ta en avgas klämma och skruva ihop med för stunden..
Eller 2 för att få jämn fördelning..
håller tills man fått tag på grejerna..
 
Hej igen. Vet inte om jag skall skratta eller gråta….. tog bort plastkåpan och ser då följande fel….. är det motorbyte som gäller nu? För isf gör jag inget mer…. Oklart om det är en ny eller gammal skada
 
  • Närbild av motorskada med spricka i motorblocket och synlig skruv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en traktormotor med skador och en borttagen plastkåpa, synliga mekaniska komponenter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
K Kribban71 skrev:
Hej igen. Vet inte om jag skall skratta eller gråta….. tog bort plastkåpan och ser då följande fel….. är det motorbyte som gäller nu? För isf gör jag inget mer…. Oklart om det är en ny eller gammal skada
läcker den olja? om inte så kör tills den rasar.. (y):cool:
 
Maskintok skrev:
läcker den olja? om inte så kör tills den rasar.. (y):cool:
nä…. Den läcker inget. Du menar att jag skall byta knivbladshållaren å se om den funkar iaf?
 
A
K Kribban71 skrev:
nä…. Den läcker inget. Du menar att jag skall byta knivbladshållaren å se om den funkar iaf?
Japp.
byt knivfästet
Det andra ser ut som en bit av motorkåpan som inte är vital:cool:(y)
 
Ok, men kommer det inte att bli massa konstiga vibrationer? Fast de e klart. Den skadan kan vara ju gammal som helst.
 
A
K Kribban71 skrev:
Ok, men kommer det inte att bli massa konstiga vibrationer? Fast de e klart. Den skadan kan vara ju gammal som helst.
Tror jag inte..
 
Maskintok skrev:
Tror jag inte..
Tack. billigare med ett fäste än en ny klippo….
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
K Kribban71 skrev:
Tack. billigare med ett fäste än en ny klippo….
oja utan tvekan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.