Tjenare,

Som rubriken säger. Jag har anlitat en golvfirma och de har slipat mitt golv som är fiskbensparkett i vardagsrummet och i hallen är det massiv ekparkett.

När jag tillträde lägenheten och kolla golvet så ser jag små repor över hela golvet - är detta verkligen att förvänta sig när man slipar golvet?. - se bilder i länk.

https://photos.app.goo.gl/rYffTfLGUhqVeyuBA

Golvnissen som kom tillbaka och tittade på jobbet efter att jag skickade dessa bilder så sa dom att dom INTE kommer slipa om golvet utan bara kommer försöka fixa till de värsta områdena med någon "mörkare" kulör som jag fattade som. Golvnissen sa att står man upp och inte ser repor så är det godkänt. Men när jag sitter på huk eller sitter i fotöljen och kollar på golvet så ser jag repor överallt.

Är det jag som är för petig eller?
 
Men vafan......så ska det inte se ut förstås. Jag är inte golvslipare men jag har sett både ny och gammal fiskben slipas och inte fan ska man behöva ha repor i golvet på detta sätt. Det är ju bara att fortsätta slipa tills det är klart. Förstår inte varför det ska synas repor öht.

Mina golv fick noll nya repor av slipningen.
 
  • Gilla
chokonanana och 3 till
  • Laddar…
K
Dessa repor hade jag inte accepterat. Finns risker med slipning av fiskben och det är pga. att man är tvungen att slipa både längs med och tvärs fiberriktningen att det kan uppstå synliga repor. Med det sagt så finns ju såklart toleranser och vad som är acceptabelt.

Han har rätt i att enligt branchpraxis besiktigar man ståendes och inte med makroperspektiv.

Dokument med riktlinjer från Golvbranschen för bedömning av skönhetsfel på inlagda massiva trägolv, markerad text om besiktning stående.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hela dokumentet finns att läsa här:
Bedömning Massiva trägolv 1603.pdf.pdf
 
Redigerat:
  • Gilla
tobbe9012 och 4 till
  • Laddar…
K KjellTimell skrev:
Dessa repor hade jag inte accepterat. Finns risker med slipning av fiskben och det är pga. att man är tvungen att slipa både längs med och tvärs fiberriktningen att det kan uppstå synliga repor. Med det sagt så finns ju såklart toleranser och vad som är acceptabelt.

Han har rätt i att enligt branchpraxis besiktigar man ståendes och inte med makroperspektiv.

[bild]

Hela dokumentet finns att läsa här:
Bedömning Massiva trägolv 1603.pdf.pdf

Okej det förstår jag såklart att man inte kan bedöma utfört arbete med microskåp. De körde med en rund slipmaskin och inte med en platt slip som man går fram och tillbaka med. Spelar det roll tror du?

Ska bli intressant att se vad de anser lösningen blir, att försöka lägga en annan kulör på de områdena som är värst känns som en riktigt dålig lösning.
 
  • Gilla
mersault
  • Laddar…
K
Jag är ingen golvexpert men som jag förstått det kör man slipmaskin med roterande platta längs med kanter i rummet och valsslipmaskin på dom stora ytorna.
Tror även man kan köra en större roterande med typ en scotch-brite liknande sak under som sista smekning, men inte säker på det.

Jag har fått för mig att @nino har bra koll på slipning av trägolv, han kanske kan flika in med sin erfarenhet.
 
Redigerat:
  • Gilla
kils och 2 till
  • Laddar…
Det är svårt att säga på bilderna...
Dom ser ju inte jättekul ut, samtidigt så är dom ju tagna på nära håll.
Just runt väggar, helst gamla golv, är det svårt att få det bra.
Golven står gärna upp lite längs med väggarna, man börjar med 36 korn, sen ska man få bort alla repor

Tråkigt att du inte är nöjd, tror dock det är svårt att få rätt mot företaget tyvärr
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
S
Ser ut som om du valt vitpigmenterade olja. Då syns ju varje sliprepa.
 
  • Gilla
Nyfiknast och 1 till
  • Laddar…
L lixenstrand skrev:
Är det jag som är för petig eller?
Tycker jag inte.
Hade inte heller varit nöjd med det.
 
  • Gilla
Duttarmajster och 1 till
  • Laddar…
Får inte upp några bilder.
Jag avslutar alltid med en roterande slipmaskin, en bona flexisand. Brukar inte lämna virvlar och ränder efter mig om det inte är ett väldigt ojämnt golv.
 
  • Ett nyslipat parkettgolv utan synliga virvlar eller ränder efter behandling med slipmaskin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyslipat fiskbensparkett utan synliga virvlar eller ränder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Maria Molotov och 16 till
  • Laddar…
Mina fiskbensgolv från 1936 slipades för första gången i höstas med vanlig halvmatt golvlack från flugger, blev kanon
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Har precis fått våra fiskben från 1945 slipade för första gången och trots att jag nu gick in för att verkligen se på riktigt nära håll så finns det inte en tillstymmelse av repor på våra golv efter slipningen. Jag hade verkligen inte varit nöjd om det såg ut som på dina bilder.
 
  • Gilla
Frunihuset20 och 1 till
  • Laddar…
Mats-S
Ser för dj....ligt ut på ren svenska
Verkar som om dom har hoppat över några steg i slipningen och gått från grovt papper direkt till mycket finkornigt, alternativt fuskat rejält på mellankorniga papperet.

Jämför med bilderna ovan från @Glofinken , så ska det se ut när man anlitar ett proffs
 
Redigerat:
  • Gilla
oddan och 1 till
  • Laddar…
L lixenstrand skrev:
Tjenare,

Som rubriken säger. Jag har anlitat en golvfirma och de har slipat mitt golv som är fiskbensparkett i vardagsrummet och i hallen är det massiv ekparkett.

När jag tillträde lägenheten och kolla golvet så ser jag små repor över hela golvet - är detta verkligen att förvänta sig när man slipar golvet?. - se bilder i länk.

[länk]

Golvnissen som kom tillbaka och tittade på jobbet efter att jag skickade dessa bilder så sa dom att dom INTE kommer slipa om golvet utan bara kommer försöka fixa till de värsta områdena med någon "mörkare" kulör som jag fattade som. Golvnissen sa att står man upp och inte ser repor så är det godkänt. Men när jag sitter på huk eller sitter i fotöljen och kollar på golvet så ser jag repor överallt.

Är det jag som är för petig eller?
Det ser inte så bra ut som det borde. Men juridiskt så har nog din golvnisse rätt.
 
Mats-S
A Autodidak1 skrev:
Det ser inte så bra ut som det borde. Men juridiskt så har nog din golvnisse rätt.
Yrkesstolthet är ett ord som snart har försvunnit från hantverkares vokabulär ...
 
  • Gilla
twistandshout och 2 till
  • Laddar…
Düsseldorff
Ser förjävligt ut tyvärr. Tvinga gubben att slipa om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.