Hej

Vi har gjutit en ny betonplatta i vår källare. Har ni några tips på hur länge man bör vänta med att lägger klinkers. Någon golvärme har vi inte dragit på ännu.

Vad kan hända om man lägger klinker för tidigt, vi har nu väntat i sex veckor? Betongen vi använde var med ett par procent luft för den skulle vara lite flexiblare och ta rörelser mera (tror jag i alla fall).

//Anders
 
Du bör nog vänta en månad till. Risken är att det blir sådana spänningar mellan betongen (när den krymper) och plattorna att de släpper. Jag vet i och för sig att Kiilto till exempel har en tillsats man kan blanda i fixet så att man ska kunna lägga redan efter en månad. Jag har inte testat en sådan produkt, skulle personligen hellre vänta.

Allmänt, använd ett fix i deformationsupptagande klass 3 på hyfsat ny betong, det fixet klarar lite mer rörelser.
 
Ardex rekomenderar S48 om man har extra bråttom, kan läggas på 1 månad gammal betong. Men S48 är inte billigt....bara som en liten varning! :)
 
..Och tänk på att inte blanda för mycket S48 åt gången, den är inte öppen (bearbetningsbar) särskilt länge och det sista du vill göra är att slänga det vita guldet..

(Bra att veta att S48 funkar till det förresten Ardexsmitten, jag hade missat det).
 
Ardex har många fina produkter, men oftast väldigt dyra! Vill säga att jag inte har nånting med Ardex att gör, försäljning osv, förutom att jag använder deras produkter ( med tanke på mitt användarnamn här! :) ).
En sak som är lite lustig, med tanke på hur stora Ardex är innom detta område, är att de, antagligen som sista stora tillverkare, äntligen har kommit med ett system för att förstärka spånskiva med flytspackel!
 
Såg just det och kommenterade det i den här posten. Märkligt att det skulle dröja så länge för dem att klämma fram ett flytspackel. (Och jag förstår fortfarande inte varför man väljer att limma gips på golv i badrum när man ändå behöver spackla ett fall ovanpå det..)

Förresten, jag gillar också Ardex grejer, men de är, som du säger, dyra.
 
Ha ha!!! vi skriver om varandra...jag va i den andra tråden nyss och skrev! :)
 
Hehe, strålande. :) Well, godnatt..
 
Hej och tack för svaret.

Vi bör alltså vänta en månad innan vi lägger på klinker på betongen.

Kan man dra på golvvärmen lite försiktigt för att hjälpa till vid uttorkningen av betongplattan?

//Anders
 
Det kan ni nog göra. Dock är det inte uttorkningen i sig som är problemet, så för plattsättningens skull spelar det ingen roll.

Och tänk på att golvvärmen ska stängas av eller hållas under 20 grader under en månad efter plattsättning och fogning.
 
jon_h skrev:
Och tänk på att golvvärmen ska stängas av eller hållas under 20 grader under en månad efter plattsättning och fogning.
Varför det? Är det för att det inte ska torka för fort eller?

*Nyfiken*
:)
 
Ja, dels det, och dels för att fix, flytspackel och fog behöver brinna färdigt för att kunna tåla de stora krafter som det blir när materialet utvidgas och drar ihop sig med temperaturförändingarna. Jag har sett exempel på klinkersgolv som släppt för att kunden dragit på värmen "lite försiktigt" nästan direkt efter plattsättningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.