Hej

Jag har tänkt prova göra egna dörrar till en friggebod jag byggt, det kommer vara pardörrar med glasfönster. Jag har tänkt bygga upp dom i 28mm limfog och sedan klä in dom i 6mm tricoya mdf på utsida, insida och kanter. Frågan är vilket lim som är lämpligast för detta ? Jag har funderat på karbamidlim men detta verkar inte helt vara för utomhusbruk. Är epoxilim ett bättre alternativ?

Jag hoppas att tricoyan tillsammans med isolerglaskasseten ska vara tillräckligt formstabil för att behovet av aluminium inte ska finnas men dessa dörrar är tänkte lite som ett test så får tiden utvisa hur det gick, är det någon annan som har erfarenhet av tricoya och hur stabil den är vid fukt?

//Jimmy
 
Hoppas du bara ska göra en ram av 28 mm limfog annars blir det väldigt tungt.
I ramen bör du ha en fyllning, tex frigolit för att inte MDF skivorna ska bli konvexa eller konkava.
Skivorna kommer att hålla dörren rätvinklig.

limfogen är troligen bara limmad med vanligt vitlim, så limma dina skivor med samma sort, inte epoxi.
För att få det här bra borde du ha en limpress……

Protte
 
För att förtydliga så är det ytterdörrar det handlar om. Och då det är glasdörrar så kommer det endast bli limfog och ingen isolering, blir bara ca 60mm trä på varje sida om glaset. Tänkte först vitlim men osäker på om det är tillräckligt starkt och klarar fukten i dörren. Jag har inte heller tillgång till planhyvel så hade en bild av att tex epoxi fyllde eventuella småojämnheter lite bättre?

Tanken är limma dom på ett plant betonggolv på jobbet och därefter ställa ett par ton material uppepå.
 
Vitt trälim, dvs PVA-baserat, är starkare än trä och finns i vattentåliga varianter för utebruk. Jag hade definitivt inte använt något annat.
 
Förhoppningsvis målar du dörrarna och då blir de tåligare mot fukt och väta.

Protte
 
Det verkar som jag krånglat till det lite i onödan, dörrarna kommer målas med vanlig fönsterfärg men färg är ju inte helt fukttätt så därav att jag gör dom med tricoya mdf.
 
Dina dörrar kommer bli utetorra, kanske runt 15% fuktkvot. Färgen skyddar mot väta men fukten kommer att ta sig in ändå. Tricoyan är nog inte fukttät men inte lika känslig mot väta som vanlig MDF.

Jag tycker du ska göra en skiss hur du tänkt göra dessa dörrar, har du tänkt på dosering och sånt?

Protte
 
Hej

Bifogar en skiss enligt nedan,tanken är att jag först gör en ram i 28mm planhyvlad furu som sammanfogas med domino och därefter klär in den i tricoya remsor som överlappar skarvarna på limfogen. Även kanterna kläs in i tricoya. Insidans beklädnad släpps fram lite mer som stöd för glaskassetten. Tjockleken på dörrbladet är tänkt att bli 40mm.

Skiss av dörrkonstruktion med intern ram och extern beklädnad i Tricoya, markeringar för limfog och detaljer om skarvöverlappningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag röstar för pu-lim (D4) som är erkänt fukttåligt.
 
PU lim kräver också ett högt presstryck, vilket kan bli problem för TS som inte har press utan pallar med jox på.
Förstår inte riktigt vitsen med MDF, fönster och dörrar har i eviga tider gjorts i trä som målas.
Och det har funkat.

Protte
 
Anledningen till att jag tänkt köra mdf är för att få dörren mer formstabil, sandwichprincipen är ju sedan väldigt länge erkänt som en väldigt stabil metod. Självklart kan man göra en dörr helt enligt gamla metoder med vändlimmade trästycken men då behöver man tillgång till ett mindre snickeri, råvara och kunskap. Jag upplever dessutom att även gamla dörrar tenderar att slå sig. Att köra vanlig mdf eller Hdf och förlita sig på att färgen är tät är för mig en gåta hur man som företag kan bedriva sin verksamhet eller än mer ett stort företag på.

jag stötte på tricoya för något år sedan och tänkte att det borde vara ett ypperligt material för ändamålet då leverantören ger 50års garanti mot fukt.

Gällande press så kommer jag kunna applicera ett hyfsat jämnt tryck på ca 2ton per dörr, vilket skulle motsvara nästan 5ton per m2 vilket borde vara tillräckligt för att limma med PU?
 
S
Gör en ram i furu.
Limma på en skiva på vardera sidan och fräs rent med kullagerfräs i överhandsfräs. Limma inte remsor av skivmaterialet. Använd vitlim D3. Pu-lim tillför ingen fördel utan bara nackdelar.

Ska du använda vanlig låskista så behöver du göra ramen bredare än 60 mm. Svensk standard brukar vara 100 mm i stående ramarna.
 
Ramen kommer bli ca 60mm förutom längst ner där den blir ca 200mm, har valt att frångå vanlig låskista då dörrarna endast är 600mm breda, nånstans så får estetiken styra då proportionerna blir helt fel annars, en vanlig spanjolett med hakregel får vara nog för en friggebod.

anledningen till att jag valt remsor är egentligen rent ekonomiska, det skulle gå åt 4 skivor om jag skulle göra i hela stycken och merparten skulle kapas bort och inte kunna använda. Jag tänker att jag lägger en lite rundning på dom så det ger illusionen av att det är en dörr som är sammanfogad av massivträ.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.