Hej, vi ska installera en ny blandare från IKEA, men gängorna passar inte ihop. Kan man köpa någon slags förminskningskoppling, vilken i så fall? Vågar vi nybörjare montera själva?

Vattenledningar med märkta gängor och en förminskningskoppling mot en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack på förhand!
 
I dina balofixventiler sitter det, på ovansidan i bilden, en dubbelnippel som liknar denna (fast bilden har fel dimension). Byt bara ut denna till rätt variant.

Gul dubbelnippel i metall för anslutning av balofixventiler med fel dimension.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Använd storleksguiden från Rinkabyrör för att hitta rätt delar:

Storleksguide för rörgängor med bilder och dimensioner, utvändiga och invändiga mått i millimeter.

Mitt ögonmått på rörgängor är rätt dåligt men det skulle ju kunna vara så att du ska ha en rak nippel R10xR10, men du får mäta ballofixen så är du säker.
 
Aha, tack! Skruvar jag bara bort de gamla och skruvar på de nya då? Behövs det någon packning eller liknande?
 
Lin och linpasta ska du linda på gängorna. Eller i nödfall gängtejp.
 
Kolla om det är en bussning och inte nippel som är monterad. Isf så har du rätt gäng om du tar bort den. Planadapter rekommenderas om det är för 12mm cu. Kan vara för 10mm med bredare kant och då passar nya rakt på.
 
L Lasrberglund skrev:
Kolla om det är en bussning och inte nippel som är monterad. Isf så har du rätt gäng om du tar bort den. Planadapter rekommenderas om det är för 12mm cu. Kan vara för 10mm med bredare kant och då passar nya rakt på.
Tack för tipset. Vi tog bort den översta grejen och gängorna är nu 12,5 mm, så lite för små istället..
 
P Paulinalin skrev:
Tack för tipset. Vi tog bort den översta grejen och gängorna är nu 12,5 mm, så lite för små istället..
Gängan är r10, inte 10mm utvändigt. Man mäter inte rörgänga mm i diameter.
 
L Lasrberglund skrev:
Gängan är r10, inte 10mm utvändigt. Man mäter inte rörgänga mm i diameter.
Det förstår jag, men faktum kvarstår att gängan är för liten för att passa den nya blandaren. Skrev i mm för att jag inte visste vad det hette.
 
P Paulinalin skrev:
Det förstår jag, men faktum kvarstår att gängan är för liten för att passa den nya blandaren. Skrev i mm för att jag inte visste vad det hette.
Ok då är det förmodligen r8. Finns bussningar r8-r10.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.