Bor i ett hus byggt i mitten av 50-talet. Ingen dränering gjord sedan huset byggdes, ingen tjära på grunden utan bara jord direkt mot huset. Har lite problem med avrinning vid kraftigt regn och lite fuktkänsla doft i källaren. Hade entreprenör på besök igår som hade fuktmätare i handen och de flesta väggar låg runt 70%. Ytan används både till förvaring och sovrum. Vet att det inte är optimala förhållanden men samtidigt verkar ju alla hus i området ha liknande förutsättningar och inga grannar har vad jag vet gjort en ordentlig dränering. Självklart är väl han som jobbar med det sugen på att göra jobbet så han lyfter ju kanske saker i sin favör. Ni som gjort, är det värt insatsen, det handlar ju om en dryg månads arbete med grävmaskin och nytt avlopp för regnvattnet, någon brunn med mera och skydd på fasad med allt vad det innebär. En uppskattad kostnad mot en kvarts miljon.
 
Om det är "värt" det är svårt att svara på, det är ju mer personligt, vilken ekonomi etc. ni har. Men om ni använder källaren som sovrum och avser fortsätta göra det skulle jag iaf överväga att låta dränera, för det kommer nog förbättra miljön där nere påtagligt.
 
Kan vara värt att passa på och byta avlopp och inkommande vatten samtidigt beroende på skick.
 
mackee mackee skrev:
Kan vara värt att passa på och byta avlopp och inkommande vatten samtidigt beroende på skick.
Utveckla gärna!
 
T tombe691 skrev:
Utveckla gärna!

När grävare ändå är på plats är merkostnaden liten och du klarar dig med att få tomten sönderkörd en gång.
 
  • Gilla
claym
  • Laddar…
J jonko skrev:
När grävare ändå är på plats är merkostnaden liten och du klarar dig med att få tomten sönderkörd en gång.
Så långt är jag med, men mer exakt, vad byter man? Allt från anslutning från kommunen till huvudkran?
 
250kkr låter dyrt men det kanske är djupt och stort hus. Ev en massa andra saker som även behöver fixas till.
Vi fixade våran dränering för några år sedan då vi hade satt igen en källardörr och ville börja använda källaren till mer än bara förråd. Vi hade inte fuktigt men kalla väggar som numera är mycket varmare vilket gör det till ett trevligare klimat därnere.
 
T tombe691 skrev:
Så långt är jag med, men mer exakt, vad byter man? Allt från anslutning från kommunen till huvudkran?
Ja, du byter generellt hela servicen från gatan in till huset (så länge allt är från 1950?). I samma veva byter man också ingående vatten. Ingående vatten från 1950 är sannolikt galvade rör, detta innebär att de kommer rosta mycket snabbt om de kommer i dagen.

Blir givetvis merkostnad för att även byta avlopp (jmf enbart dränering), däremot adderar vattenledningen mycket lite i den ekvation.
/Erik
 
Då i princip samtliga avrinningar från stuprör med cement och tegelrör havererat kommer allt sådant ses över. Men då den här tanken inte funnits med i mitt huvud tidigare och jag inte har någon större kunskap är jag tacksam för alla tips. Hur går jag tillväga för att komma vidare, ingående vatten sitter nere i källaren, kommer upp ett rör genom golvet. Hur får jag reda på vilket håll det går ut från huset och var anslutningen på gatan ligger? Ska man kontakta någon tjänst hos kommunen? Finns det underlag hos lantmäteriet? Då plan A är att bo kvar i huset åtminstone 20 år till så låter det ju som något väldigt bra att göra även om det måste knackas upp lite klinkers och platta.
 
snuttjulle snuttjulle skrev:
250kkr låter dyrt men det kanske är djupt och stort hus. Ev en massa andra saker som även behöver fixas till.
Vi fixade våran dränering för några år sedan då vi hade satt igen en källardörr och ville börja använda källaren till mer än bara förråd. Vi hade inte fuktigt men kalla väggar som numera är mycket varmare vilket gör det till ett trevligare klimat därnere.
Huset är byggt i 4 etage, i princip två hus med ett halvplans förskjutning, tomten lutar 45 grader på många ställen och det finns både berg och svåråtkomliga delar för grävare. Har även diskuterat några andra förändringar, sätta lite l-block, förbereda för en ingång i källare med mera.
 
K Kallens skrev:
Om det är "värt" det är svårt att svara på, det är ju mer personligt, vilken ekonomi etc. ni har. Men om ni använder källaren som sovrum och avser fortsätta göra det skulle jag iaf överväga att låta dränera, för det kommer nog förbättra miljön där nere påtagligt.
Var nog inne på det redan innan besöket då avfuktare i princip går dygnet runt och det känns lite klibbigt i luften, framförallt sommartid. Men i dessa tider när det ringer företag och vill gå igenom ventilationskanaler veckan efter sotaren varit där, radonmätningar var och varannan vecka blir man ju lite osäker på vad som ska prioriteras och vad som bara är sätt att sälja sådant som inte behövs eller tillför något.
 
boschkenta
T tombe691 skrev:
Huset är byggt i 4 etage, i princip två hus med ett halvplans förskjutning, tomten lutar 45 grader på många ställen och det finns både berg och svåråtkomliga delar för grävare. Har även diskuterat några andra förändringar, sätta lite l-block, förbereda för en ingång i källare med mera.
Låter nästan exakt som mitt hus och tomt. Fick uppskattning på samma pris, men har valt att göra en del av arbetet själv och ska köpa in allt material själv och då blir det billigare. Jag tycker definitivt det något man bör göra! Både för husets och ens egna långsiktiga hälsa.
 
Det låter ju som att ni kan ha fördel av att dränera. Radon kan dock vara bra att ha koll på innan dränering, då det också kan behöva grävas för. Tydligen kan man även använda dräneringsrören i sig till att ventilera bort markradon. Men jag har inte hunnit tänka klart själv helt ännu. Bor i 40-tals hus med källare. Utan fuktproblem nu dock. Men jag skulle säga följande prioriteringsordning:
1. Lär känna huset. Fukt i källare, vind mm. Radon. Ventilation. Egna behov.
2. Planera åtgärder
3. Utför
Har själv köpt en elektronisk radon-mätare och det varierar rätt kraftigt under ett år. Helst skulle man ha flera mätare samtidigt i olika utrymmen för att snabba upp mätprocessen och enklare se var problemen finns.
 
Om du inte har några större problem just nu är det väl inget bråttom. Kan vara en idé att filma och ev spola dagvattenrören om du har sådana (de som tar vattnet från stuprören). Om något av dessa är dåliga är det relativt enkelt och billigt att åtgärda.

Annars skulle jag vänta tills fler arbeten skulle göras. Bra att tänka på är att tomten tar mkt stryk under arbetet och trappor/altaner kan behöva rivas.
 
T tombe691 skrev:
Bor i ett hus byggt i mitten av 50-talet. Ingen dränering gjord sedan huset byggdes, ingen tjära på grunden utan bara jord direkt mot huset. Har lite problem med avrinning vid kraftigt regn och lite fuktkänsla doft i källaren. Hade entreprenör på besök igår som hade fuktmätare i handen och de flesta väggar låg runt 70%. Ytan används både till förvaring och sovrum. Vet att det inte är optimala förhållanden men samtidigt verkar ju alla hus i området ha liknande förutsättningar och inga grannar har vad jag vet gjort en ordentlig dränering. Självklart är väl han som jobbar med det sugen på att göra jobbet så han lyfter ju kanske saker i sin favör. Ni som gjort, är det värt insatsen, det handlar ju om en dryg månads arbete med grävmaskin och nytt avlopp för regnvattnet, någon brunn med mera och skydd på fasad med allt vad det innebär. En uppskattad kostnad mot en kvarts miljon.
Är det från 50-talet så är det nog dags. Att gå in och mäta fukt med en indikationsmätare i en källare säger en del men inte mycket. När regnade det senast? Hur mycket? Vad har du för ytskikt i källaren? Golv, väggar.

Hur ser omgivande markförhållanden ut? Vad finns för planer för källaren?
Stammar i golv? Fukt i golvet mitt i huset?

Det finns inga givna svar på din fråga förutom att dräneringen är gammal. Har du inträngande fukt underifrån så kommer du högst troligt ha kvar det problemet efter en dränering.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.