Hej,
Vi ska bygga ett enplanshus med BYA 157 m2 och har ritat huset för att bygga ut med ytterligare 15 m2 attefallstillbyggnad (detaljplanen tillåter inte mer). Vi vill dock gärna gjuta hela plattan nu för att slippa nyetablering och för enhetlighet då plattan ska slipas. Extrabiten av plattan är därför med i bygglovet och inspektören har godkänt att vi gjuter allt nu. Men - husleverantören är skeptisk till lösningen pga risken att vatten sugs upp i syllen. När vi rådfrågat andra menar de att detta ska tas på allvar men absolut är lösbart, t.ex. genom att svetsa på takpapp. Har ni några bra idéer på lösningar som husleverantören kan acceptera?

3D-rendering av ett enplanshus med träfasad och planerad attefallstillbyggnad på gjuten platta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Husets ytterväggar bör stå på någon form av kantelement, bl.a. för att undvika köldbryggor. Jag skulle betrakta det som två separata plattor med egna kantelement. När det första huset är byggt kan du täcka över "tillbyggnadsplattan" provisoriskt med något vatten avvisande, helst med lite fall.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Tanken är att
J justusandersson skrev:
Husets ytterväggar bör stå på någon form av kantelement, bl.a. för att undvika köldbryggor. Jag skulle betrakta det som två separata plattor med egna kantelement. När det första huset är byggt kan du täcka över "tillbyggnadsplattan" provisoriskt med något vatten avvisande, helst med lite fall.
Okej, det kanske är rimligt att lägga upp det så. För att förtydliga: extraplattan kommer bli ett vardagsrum som man når via korridoren, så det kommer inte vara separerat på något vis i slutändan.

Har du någon idé på vad det där vattenavvisande kan vara? Hustillverkaren är som sagt skeptisk och menar att vattnet kan vandra högt när regnet piskar på ordentligt här på västkusten...

Ritning av ett hus med markerade plan för ett korridorsanslutet vardagsrum och måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Andreas Johansson 1981
  • Laddar…
Rickard.
Hur temporärt är det?

Det går alldeles säkert att lösa med papp men det kräver ju att man primar och hetklistrar fast pappen i betongen och det är ju inte särskilt temporärt. Man kan också lägga ett löst papptak(eller annat tätskikt direkt) på betongen med rejält uppvik mot fasaden men det är ju en ganska dyr lösning.

En bättre tillfällig lösning är väl att bygga ihop ett oseriöst tak med ett par graders lutning och välja ett takmaterial efter hur länge det ska hålla där en ny rejäl PVC-presenning kanske är det enklaste.
 
Redigerat:
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Man måste tänka på huvudbyggnadens integritet. Den måste fungera bra även om du av någon anledning inte utför tillbyggnaden. Jag tycker som @Rickard.ag välj ett provisorium som passar till den planerade tiden.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Du måste även lösa problemen med en enorm köldbrygga. I princip kan du bara lösa det genom att gjuta 2 separata plattor med isolering emmellan. Den obebyggda plattan har också en helt annan exponeringsklass, vilket medför annat betongrecept och mer armering.
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Hur temporärt är det?

Det går alldeles säkert att lösa med papp men det kräver ju att man primar och hetklistrar fast pappen i betongen och det är ju inte särskilt temporärt. Man kan också lägga ett löst papptak(eller annat tätskikt direkt) på betongen med rejält uppvik mot fasaden men det är ju en ganska dyr lösning.

En bättre tillfällig lösning är väl att bygga ihop ett oseriöst tak med ett par graders lutning och välja ett takmaterial efter hur länge det ska hålla där en ny rejäl PVC-presenning kanske är det enklaste.
Bra fråga - vår plan är att anmäla attefallstillbyggnad direkt efter slutbeskedet och börja, men vi vet också att pengarna kan vara slut och annat kommer emellan. Så lösningen borde nog hålla för något år i alla fall.

Att prima och hetklistra, på vilket sätt är det inte temporärt? Blir det svårt att få loss t.ex? Spontant låter ju det bra annars. Löst papptak eller oseriöst tak kan ju också vara något men där kan nog Stadsbyggnadskontoret börja ha åsikter om det bygger något på höjden.
 
W witten skrev:
Du måste även lösa problemen med en enorm köldbrygga. I princip kan du bara lösa det genom att gjuta 2 separata plattor med isolering emmellan. Den obebyggda plattan har också en helt annan exponeringsklass, vilket medför annat betongrecept och mer armering.
Köldbrygga är en bra poäng. En ytterligare anledningen till att vi velat gjuta det enhetligt är att vi eventuellt behöver påla. Då blir det komplicerat att gjuta på en till bit platta eftersom den konstruktionen ska gjutas in och stå på pålar. Vi funderar på att gräva ut ner till berg istället och fylla upp, och det hade ju förenklat även detta genom att vi lättare kan göra en separat gjutning. Vad tror du?
 
Det är inget svårt att gjuta en platta senare bara för att det är pålat, den första plattan måste förberedas med dymlingar bara som inte är något problem för en konstruktör att lösa.

Om det är så nära till berg att det det går att fylla ut låter det som att det är för kort för att påla. Ni kanske ska grundlägga på plintar till berg istället? Om marken inte klarar en platta på mark dvs, det är det första ni måste reda ut.
 
  • Gilla
Singenjören89
  • Laddar…
W witten skrev:
Det är inget svårt att gjuta en platta senare bara för att det är pålat, den första plattan måste förberedas med dymlingar bara som inte är något problem för en konstruktör att lösa.

Om det är så nära till berg att det det går att fylla ut låter det som att det är för kort för att påla. Ni kanske ska grundlägga på plintar till berg istället? Om marken inte klarar en platta på mark dvs, det är det första ni måste reda ut.
Tack du! Förbereda med dymlingar, det tar jag med mig.

Angående djupet är detta nog något av ett gränsfall, jag lägger med en översikt här. I bakkant har vi berg i dagen som sluttar ner till gräsmatta på lera (se skiss) så det finns ingen chans att lägga huset direkt på detta pga variationen. En geoteknikervän tycker bestämt vi ska skippa geoteknisk undersökning pga "det kostar mer än det smakar" och antingen påla eller gräva ur beroende på kostnad. Markentreprenör #1 tycker att vi ska påla och #2 vill gräva ur ner till berg och fylla upp (han kommer ha sprängmassor över från parallellt bygge). Plintar menade #1 blir dyrare än pålar.

Tankar? Alla är varmt välkomna - vi står mitt i detta valet just nu och tycker det är riktigt utmanande.

Arkitektonisk ritning av en tomt som visar husplacering, berg och markvariationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Luftbild av tomt med påritad husomriss, berg och gräsmatta synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Pålar må bli billigare men de bli för korta. Kommer inte ha sidostabilitet, minsta längd för en påle är 3 m. Ett trick kan vara att borra ner dem 0,5 m i berget, men det är inte samma pris.

Känns som stora mängder att schakta ut, se till att få konkreta prisuppgifter om du ska jämföra lösningar. Kan du få sprängsten gratis kanske det bli ok? Det känns ärligt talat som rågissningar från entreprenörerna. Mitt råd är att du låter en konstruktör göra grundritningarna först så att du har något att fråga på. De ska ändå tas fram, så du börjar i fel ände tycker jag.
 
  • Gilla
Singenjören89
  • Laddar…
Förresten hur är det nuvarande huset grundlagt?
 
  • Gilla
Singenjören89
  • Laddar…
W witten skrev:
Pålar må bli billigare men de bli för korta. Kommer inte ha sidostabilitet, minsta längd för en påle är 3 m. Ett trick kan vara att borra ner dem 0,5 m i berget, men det är inte samma pris.

Känns som stora mängder att schakta ut, se till att få konkreta prisuppgifter om du ska jämföra lösningar. Kan du få sprängsten gratis kanske det bli ok? Det känns ärligt talat som rågissningar från entreprenörerna. Mitt råd är att du låter en konstruktör göra grundritningarna först så att du har något att fråga på. De ska ändå tas fram, så du börjar i fel ände tycker jag.
Jäkligt bra input, önskar jag fått den tidigare. Vad jobbar du med för att ha sån koll? Entreprenören föreslog dubbade pålar för att lösa sidostabiliteten, har fått en (hög) offert på detta. En kompis föreslog skruvade pålar men vet inte hur det skiljer sig egentligen.

Mängderna är rätt ordentliga, jag har försökt mängda själv i 3D efter mina provgropar och då får jag det till ett behov på ca 600 m3 fylle och ca 500 m3 lera ska bort. Stenen får vi gratis och transporten borde bli rätt rimlig, sprängmassorna är bara 15-20 min bort.

Apropå arbetsordningen. En komplicerande faktor är att vi nu har en tillfällig dispens på vägen som går ut i februari, nu får vi köra vad vi vill men då återgår den till 8T axeltryck. Så vi försöker vara framåtlutade. Därmed är en idé nu att gräva ur och fylla upp samband med sprängningen på delat startbesked. Vid avtäckningen ser vi isf om det behövs någon påle ifall berget sticker ner för mycket någonstans. Hur låter det?

Det nuvarande huset (som rivits) stod delvis på berg eller ett stort block, svårt att se för det ligger massa grund kvar tyvärr. Rivaren smet innan jag han be dem flytta runt på grejerna...
 
  • Byggarbetsplats med nedrivna grundrester och utspridda stenblock på jordig mark.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag förstår att det känns frestande att trycka på nu när det inte finns någon viktbegränsning på vägen. När är det tänkt att grävaren ska dra igång? Som nämnts skulle det vara bra att få fram grundritningar innan de börjar gräva. Grundritningar kan du få fram relativt snabbt. Var någonstans i landet skulle huset byggas? Det är inte så stora djup under större delen av huset så att gräva för plintar måste vara mycket mindre omfattande än att gräva bort allt och fylla igen?
 
  • Gilla
Singenjören89
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.