Låter som en bra idé! Om du inte hittar någon som tar in en traditionell lärling så sök vuxen utbildning hos komvux!
 
Alxb Alxb skrev:
Låter som en bra idé! Om du inte hittar någon som tar in en traditionell lärling så sök vuxen utbildning hos komvux!
hjälper dom en med lärlingsplats sen då? Har du behövt ta mycket studielån? Om man får fråga, vad får du ca ut i lön nu när du går som lärling?
 
Ja där jag gick min utbildning hjälpte dom till med plats om man inte hade någon. Jag tog CSN lån och det var det värt. Gick ut på praktik 6 månader och fick anställning efter min skolgång som va 1 år. Idag ligger jag på 88% av lön
 
  • Gilla
LoweW och 1 till
  • Laddar…
Tjena! Befinner mig i samma sits jag just nu, hur gick det för dig? hur gjorde du?

Har en dotter, sambo och bor i lägenhet, 21 år gammal och vill mer än gärna skola om mig till snickare.
Gick bygg 1 månad men slutade lika snabbt som jag började pga att mina klasskamrater var rena stolpskott som sänkte mitt mående något otroligt.

Har gymnasieutbildning inom samhälle/psykologi, jobbat i byggvaruhandel i 3 år.

om du finner tiden skulle det vara jätte schysst med svar antingen här eller på min mail - Lcsdahlstrom@gmail.com

Mvh

Lucas Dahlström
 
Jag är i samma sits själv.
28 år 3 barn, föräldraledig fru och dyrt hus.
Har mailat ett par firmor men verkar svårt i dagsläget att få en traditionell lärlingstjänt. Att gå typ Movant eller liknande är inte aktuellt då jag inte överlever på CSN i dagsläget.
 
  • Gilla
Alxb och 1 till
  • Laddar…
Har samma problem med inkomstfrågan…

går inte runt med csn här heller tyvärr
 
L Lucas Dahlström skrev:
Har samma problem med inkomstfrågan…

går inte runt med csn här heller tyvärr

Hörde från annat håll att man kan få 80% av lönen som trad. lärling. Men vet inte vad standard ingångslön är riktigt. Det hade nog funkat för mig om ingångslönen är okej. Tråkigt att det ska vara så svårt att komma intill ett yrke där det behövs folk när man verkligen vill.
 
  • Gilla
Lucas Dahlström
  • Laddar…
Då jag arbetat som snickare (2016-2017)har jag varit fullbetald enl avtal trots att jag saknar formell utbildning och yrkesbevis.
 
  • Gilla
Alxb
  • Laddar…
H
Alxb Alxb skrev:
Hej! Som topic lyder så är jag väldigt sugen på att bli snickare. Jag är 23 år och har en tillsvidareanställning där jag jobbar idag. Jag och min sambo har köpt en lägenhet för ett halvår sedan där vi betalar hyra och amorterar.
Har inte hållt på med att snickra så mycket tidigare, men ser nästan de som ett "drömjobb" jag skulle kunna hålla på med hela livet.

Om man nu ska utbilda sig till snickare 1 år på vuxengymnasium och sedan gå som lärling. Skulle man klara sig på en på lärlingslön och får man alltid lön som lärling eller kan man gå som praktikant också?
Och tror ni att de är värt att säga ifrån sig från ett jobb där man är nära en fast tjänst och satsa på att plugga när man tagit lån till lägenhet och kanske inte är säker ett jobb?

Mvh
Det är klart att du ska satsa på en utbildning för att få ett arbete som du trivs med. Kanske lite knapert med pengar några år men det är det säkert värt, det är ju din framtid du satsar på. Du kan säkert få lite extra jobb vid sidan av också, det behöver ju inte vara snickeriarbete. Satsa, du kommer inte att ångra dig!
 
  • Gilla
Maxxen352 och 3 till
  • Laddar…
Totte_S
Får man till ekonomin - vilket kan vara rätt svårt om man är yngre med små barn och inte hunnit bygga marginaler - så skall! man byta bort ett yrke man inte trivs med. Jag sa upp mig som 47-åring och pluggade ett år med max csn, vilket är ca 14000kr/månad om man är över 25.
Började som elektrikerlärling direkt efter utbildningen och fick då ut ungefär samma dvs 14000.
Byggnadsavtalet och en del installationsyrken är mer gynnsamt för vuxna, då de har vuxenlärling som begrepp i avtalet, med ca 2000kr mer per månad än om man kommer direkt från gymnasiet. Det har inte elinstallationsavtalet!
 
  • Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
Totte_S Totte_S skrev:
Får man till ekonomin - vilket kan vara rätt svårt om man är yngre med små barn och inte hunnit bygga marginaler - så skall! man byta bort ett yrke man inte trivs med. Jag sa upp mig som 47-åring och pluggade ett år med max csn, vilket är ca 14000kr/månad om man är över 25.
Började som elektrikerlärling direkt efter utbildningen och fick då ut ungefär samma dvs 14000.
Byggnadsavtalet och en del installationsyrken är mer gynnsamt för vuxna, då de har vuxenlärling som begrepp i avtalet, med ca 2000kr mer per månad än om man kommer direkt från gymnasiet. Det har inte elinstallationsavtalet!
Som snickare går det bra att vara fullbetald utan lärlingstid, det är väl vad man kan och vill producera som är intressant om man ska få jobb.
 
  • Gilla
Lucas Dahlström och 2 till
  • Laddar…
Hur går det för ts med snickeriet?
En kompis till mig i branschen på ett av de stora byggföretagen sa att deras vuxenlärlingar går med 80% av full lön.

någon som vet om man ska satsa på små firmor eller de stora drakarna? Var har man störst chans att få en vuxenlärlingsplats?
 
  • Gilla
Alxb
  • Laddar…
Jag tror du lär dig mest av att vara på en mindre firma där det är mycket blandade jobb, från service till nyproduktion. Hos dom stora firmorna kan det nog bli mycket av samma moment skulle jag tro
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.