M micke79a skrev:
jag har inte haft det problemet som du har skrivit!
Höjde klipp aggregatet då jag har väldigt mossig gräsmatta! Innan så snurrade den bara och stannade och pep!
Ändrade om slingan för att den vill gå runt området för att sedan klippa sig runt zonerna!

hoppas det löser sig!
Micke
Aha, tolkade voltade som kullerbytta ;)
Jämnade till några gropar och ne verkar det lira, men jag har nog hittat gränsen för hur brant man klarar av!
 
  • Gilla
Pierre Gerdes
  • Laddar…
Ja, nu har jag fått gräsklipparen att sköta sig som en dröm... innan jag gav mig på steg 2 - att ha flera separata zooner.

Hoppas nån har en bra idé!!

Min gröna slinga var den första och gräsklipparen sköter sig finfint där fortfarande, men....
När jag försöker sätta klipparen i någon av de 2 blå zoonerna så går den bara runt runt längs kabeln.

Jag antar att den vill hitta laddstationen innan den kör på "riktigt"... alternativt så tycker den att den är inne i en "skyddad zon"... fast om jag ställer något i vägen så tar den en lov inåt, inte utåt så jag tror inte det.
Flygbild av ett hus med markerade gräsklippningszoner; en fungerande grön slinga och två problematiska blå zoner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hoppas att någon har en bra idé... just nu väntar jag på att testa att starta den på timer UTAN kantklippning & se om jag kan flytta den då...

Skall tilläggas att det är en Lyfco 1750....

/B
 
B Bigbear68 skrev:
Hur mycket vikter gick det åt?
Jag har samma problem om den skall rakt upp i det brantaste... baklängeskullerbytta :)
Provade mig fram kanske sent svar sorry men det blev en del vikter men den klarar det galant men nu efter 4 år gav batteriet upp
 
B Bigbear68 skrev:
Hur mycket vikter gick det åt?
Jag har samma problem om den skall rakt upp i det brantaste... baklängeskullerbytta :)
Oj
B Bigbear68 skrev:
Hur mycket vikter gick det åt?
Jag har samma problem om den skall rakt upp i det brantaste... baklängeskullerbytta :)
Sent svar har ca 70 gram på varje sida fram så 140 gram men man kan prova sig fram
 
B Bigbear68 skrev:
Ja, nu har jag fått gräsklipparen att sköta sig som en dröm... innan jag gav mig på steg 2 - att ha flera separata zooner.

Hoppas nån har en bra idé!!

Min gröna slinga var den första och gräsklipparen sköter sig finfint där fortfarande, men....
När jag försöker sätta klipparen i någon av de 2 blå zoonerna så går den bara runt runt längs kabeln.

Jag antar att den vill hitta laddstationen innan den kör på "riktigt"... alternativt så tycker den att den är inne i en "skyddad zon"... fast om jag ställer något i vägen så tar den en lov inåt, inte utåt så jag tror inte det.
[bild]

Hoppas att någon har en bra idé... just nu väntar jag på att testa att starta den på timer UTAN kantklippning & se om jag kan flytta den då...

Skall tilläggas att det är en Lyfco 1750....

/B
Så där går det absolut inte att göra ytterligare zoner. Tråden måste läggas i EN slinga på tomten som den gröna runt hela tomten. Zonerna skapar du sedan genom att dra en "spärr" fram och tillbaka med tråden ungefär som du lagt vid buskarna men nästan ända fram till den motstående tråden. Då kommer klipparen inte att kunna passera. Det går en ström i slingan som måste genom hela slingan. I din bild går ingen ström genom den blå slingan och klipparen känner den inte. Lägger du tråden så tätt som du gjort mellan de blå ringarna så tar strömmarna ut varandra även om du kopplat rätt och klipparen tappar signal och stannar. Jag brukar ha ca 15cm mellan "zonspärrtrådarna som går fram och tillbaka så att klipparen känner tråden från båda zonerna.
För att hitta zonen måste man ställa in tiden som klipparen går på linan från start från laddstationen. Det görs med en inställning i menyn där man får trycka på display eller app då klipparen är framme i respektive zon. Det är lite fippel med att få till spärrtrådarna så att klipparen inte "rymmer" mellan zonerna eller väljer "fel väg" på vägen ut eller in till laddaren och följer en spärrtråd i stället för yttertråden. Jag har 4 zoner på min villatomt och det fungerar numera utmärkt. ( men fått finlira med tråden för att nå dit). Lycka till
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.