Vi har stopp i ett avlopp, igen. Det är en toalett där röret har för lite lutning, och det brukar bli stopp sådär 7-10 m nedströms några gånger om året, utom räckhåll för rensband och sånt (som är en pest och få genom vattenlåset i vilket fall). Hittills har jag lyckats pumpa bort stoppet med en vanlig "sugpropp", men den här gången så går jag bet med den.

Inga förgreningar på röret mellan toaletten och stoppet. Just den här toaletten brukar vi bara använda för "nummer 1", så stoppet är antagligen bara en klump toalettpapper som geggat ihop.

Jag har googlar runt, och hittat den här grejan som verkar perfekt för ändamålet:

https://www.thespruce.com/drain-cleaning-bladder-2718768

Med den så kan jag sätta mycket mer tryck på proppen än vad jag kan göra med en sugpropp med halvdan passform.

Men, vad heter den grejan på svenska och var kan man köpa den, helst i någon av de stora butikerna?
 
Inte svar på din fråga, mer ett litet sidospår..

Har ni toalett med snålspolning? dvs kunna välja hel eller mindre spolning

Mina föräldrar hade det på sin toalett på övervåningen med dåligt fall på stammen.
Likt dig så fick de stopp nån eller några gånger varje år med allt krångel som medföljer.

Bytte till en annan stol med enbart fullspolning som alternativ och inte haft ett stopp sedan dess.
 
Redigerat:
  • Gilla
djanlov
  • Laddar…
Det ni bör köpa är en högtryckstvätt och en rensslang. Biltemas har räddat mitt avlopp flera gånger.
 
N Niklasberglund skrev:
Inte svar på din fråga, mer ett litet sidospår..

Har ni toalett med snålspolning? dvs kunna välja hel eller mindre spolning

Mina föräldrar hade det på sin toalett på övervåningen med dåligt fall på stammen.
Likt dig så fick de stopp nån eller några gånger varje år med allt krångel som medföljer.

Bytte till en annan stol med enbart fullspolning som alternativ och inte haft ett stopp sedan dess.
Nej, den spolar ordentligt, och jag brukar dubbelspola, men det är ett långt, horisontellt rör.

Det är dessutom en toalett vi använder ganska sällan. Av de åtta toaletter vi har så är det nog den som är trea från slutet i användning, och vi är bara två personer.

D djanlov skrev:
Det ni bör köpa är en högtryckstvätt och en rensslang. Biltemas har räddat mitt avlopp flera gånger.
Nope, den kommer inte genom krökarna ordentligt, och proppen är för långt in i röret. Till och med spolbil har gått bet.

Jag behöver täta först, och sedan tillföra hydrauliskt tryck.
 
Nu är en beställd, kommer om cirka 10 dagar. Återkommer med testrapport...
 
Hur gick det? Och vad beställde du?
 
Jag beställde den som jag frågade efter i första inlägget. Beställde från Amazon.

Har inte testat än, då det för oss krävs tre personer (en vid toaletten, en vid vattenkranen till slangen och en vid röret för att kolla så att inget glider isär eller läcker), och vi har inte haft någon här för att hjälpa än.
 
Nu har jag testat. Den funkade inte i det här fallet, vilket inte var så konstigt. När vi kapade röret så visade det sig vara ett tre meter långt stopp.

Tidigare så hängde röret rakt, cirka fem meter, och bara upphängt i ändarna, så det bågnade på mitten. Nu är det ombyggt, med ordentlig lutning på röret, och ordentlig upphängning.

Jag tror dock fortfarande att produkten är sund, man såg och kände att man kunde sätta bra tryck på proppen.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.