Hej

vi har köpt en sommarstuga där vi tänker göra ett nytt utedass.
har funderat på att sätta in en separett villa för att få en lite trevligare känsla.
Någon som provat detta?

På beskrivningarna jag hittar på nätet ser det ut som tumman för bajset måste grävas ner drygt 70cm under toaletten, stämmer det? Och hur bygger man då för att komma åt att tömma den behållaren?
 
Det finns varianter med behållaren inuti, då slipper du gräva. Fungerar grymt bra!
 
Hej
Googlade lite mer och såg att det fanns såna lösningar :)

men tack för svar
 
  • Gilla
Fnorberg
  • Laddar…
smh
Jag har en sådan lösning, det funkar bra. Men måste säga att om jag byggde själv (det här dasset var redan klart när jag flyttade in) så skulle jag strunta i separett villa. Det som gör skillnad, tycker jag, är att ha separering + ejektortank. Separationen gör att det luktar (betydligt) mindre, och ejektortanken gör att det är enkelt att tömma urin. Att ha just en separett villa däremot - tja, den gör väl att det luktar liiite mindre. Men det är verkligen marginellt. Den största skillnaden mellan att ha en sån och ett "vanligt" utedass med separation är annars att separett villa brummar och drar el ;) Så jag skulle satsa på ejektortank och en separat separationsinsats (för typ en femhundring).
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Hej smh,
Vi planerar byta inomhustoaletten i en sommarstuga vi nyss köpt. Vi kollar på en Separett
Men, din lösning av att satsa på ejektortank och en separat separationsinsats låter intressant. Har du förslag på model och var man kan köpa dessa? tror lösningen funkar inomhus? exempel på installation?
 
smh
Om det är inomhus skulle jag satsa på ejektortank + nån form av mullbankstoa med separation - det är i alla fall vad jag planerar att installera på min inomhustoa (när jag får tid och råd ...). Det är alltså samma princip som både separett villa och den lösning jag beskrev ovan, dvs att urin samlas på ett ställe (antingen ejektortank eller en sluten behållare vilken som helst) och latrin på ett annat. Men med skillnaden att latrin samlas i ett större multrum, vilket gör dels att man inte behöver tömma det (mer än vart tjugonde år eller så), dels att det inte luktar.

På ett utedass funkar det att ha bara separationsinsats (och samla latrin i tunna), men det luktar för mycket för att ha inomhus (tycker jag i alla fall).
 
ok, tack för det snabba svaret
 
Jag har haft separett villa i 10 år, vi har samma kvar och har aldrig reparerat den. Luktar inget i utrymmet den står i. Vi tycker att den känns lika bra att använda som en vanlig wc. Enda nackdelen jag ser är att om den är i ett permanent boende så behöver den nog tömas ofta. Vi är 2-4 personer som använder den under ca. 40 dagar år och tömmer tunnan 2 gånger år.
Separett villa komposttoalett i ett ljust badrumsutrymme med toalettpapper och sophink.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
smh
O Oxbringa skrev:
Jag har haft separett villa i 10 år, vi har samma kvar och har aldrig reparerat den. Luktar inget i utrymmet den står i.
[bild]
Har du några trix att dela med dig av? Jag kanske gör nåt fel med min och att det är därför den luktar...? Är nyinflyttad så har bara haft den i några veckor.
 
Om vinden ligger fel så kan vi få in doft men det händer väldiga sällan.
Här kommer några förslag:
Funkar fläkten,
Läge 2 om ni är många.
Är filtret rent.
Locket ska alltid vara stängt annars sugs urindoft in i utrymmet.
Är insugs ventil och och utsug nära varandra, kan det blåsa ute från ”fel” håll så doften kommer in igen?

Hoppas något av detta kan hjälpa.
 
Hej! Jag kan annars rekommendera wostman Ecodry. Separerar urinen och har spolfunktion (kräver vatten). Toalettstol i porslin så den känns som en riktig toa. Det fanns en sådan i utedasset när vi köpte för några år sedan och vinbar installerat en inomhus nu. Absolut noll lukt. Urinen med till ejektortank och resten till en tunna som sedan komposteras. Kräver dock plats under. Några bilder från installation och efter. Installation av Ecodry separerande toalett med synlig avloppsrör och golvutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svart ejektortank till Ecodry-toalettsystem, dimensioner och material specificerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerad Wostman Ecodry toalett med porslinstol och separering i ett hörn av ett rum med trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
smh
Tack @Oxbringa, ska försöka kolla de sakerna! Jag gav nog upp lite för lätt från början, jag bara utgick från att det hela inte funkade. Ska se om jag kan omvärdera :) Annars verkar din variant @martar också intressant! Gillar att kunna kompostera och ta vara på latrinet (hellre än att installera en förbränningshistoria som bara bränner upp allt).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.