Skulle du betala timpris för varje snickare på ett projekt?

  • Ja

    6 Röster 75,0%
  • Nej

    2 Röster 25,0%
  • Antal röster
    8
  • Omröstningen stängd .
Är i tankarna för bygga ut mitt hus med 15kvm attefallsutbyggnad. Utbyggnaden ska göras på gaveln.
Utbyggnaden är simpel, varken rör till element eller golvvärme. Och vi förlänger vardagsrummet. Funderat på ta krypgrund till utbyggnaden.
Jag är ute efter själva arbetskostnaden för en sån här okomplicerad utbyggnad. Vad är rimligt att ta?

Är det okej att betala timpris på ca 550kr PER snickare för ett sånt här projekt? Är det normalt?

Finns det några här som nydligen haft likadant projekt med just 15kvm utbyggnad som kan berätta hur kostnaderna sett ut för er?
 
Timpriset låter väl rimligt.

Ca 250-350 timmar skulle ja tro att du hamnar på.
 
Ja det är ett rimligt pris. Går ju mer än dubbelt så snabbt om det är två snickare istället för en så det blir billigare med två om det är på löpande räkning.

Som @larsbj skriver så är 250-350 timmar en rimlig gissning.
 
  • Gilla
Sockerhög
  • Laddar…
larsbj larsbj skrev:
Timpriset låter väl rimligt.

Ca 250-350 timmar skulle ja tro att du hamnar på.
Att timpriset är bra håller jag med om, men just grejen att jag ska betala timpris till varje snickare är mer det jag känner är onormalt. Att
betala tex 550kr till varenda enskild individ i timma. Så om jag har tex två arbetare så är det en arbetskostnad på 550kr x 300 timmar = 165.000kr
Men vill dom att jag betalar samma pris för varje enskild. I detta fall ytterligare en person. Så då har vi helt plötsligt det dubbla priset?
Jag har tänkt att man betalar timpris för företaget och dom i signerades lön till anställda? Ska jag betala för var och en i företaget? Landar ju på långt över standard priset för en enkel utbyggnad, och då är det ju ENBART arbetskostnaden. Sen tillkommer material, byggställningar och grunden och så lämnar dom allt på min tomt. Dom kastar inget efter sig heller.
 
M MirandaM skrev:
Att timpriset är bra håller jag med om, men just grejen att jag ska betala timpris till varje snickare är mer det jag känner är onormalt. Att
betala tex 550kr till varenda enskild individ i timma. Så om jag har tex två arbetare så är det en arbetskostnad på 550kr x 300 timmar = 165.000kr
Men vill dom att jag betalar samma pris för varje enskild. I detta fall ytterligare en person. Så då har vi helt plötsligt det dubbla priset?
Jag har tänkt att man betalar timpris för företaget och dom i signerades lön till anställda? Ska jag betala för var och en i företaget? Landar ju på långt över standard priset för en enkel utbyggnad, och då är det ju ENBART arbetskostnaden. Sen tillkommer material, byggställningar och grunden och så lämnar dom allt på min tomt. Dom kastar inget efter sig heller.
Om du ha en snickare betalar du 550/h har du två det dubbla detär väl helt naturligt.
Det blir ju fortfarande 300h totalt, men går på halva tiden.
 
  • Gilla
maah
  • Laddar…
larsbj larsbj skrev:
Om du ha en snickare betalar du 550/h har du två det dubbla detär väl helt naturligt.
Det blir ju fortfarande 300h totalt, men går på halva tiden.
Ja men precis, om man då faktiskt tar detta som ett exempel rakt av. 550kr gånger 300 timmar hamnar man på 165.000kr , och då pratar vi utan grund jobb, utan byggställning, utan någon form som helst material. Varken grund eller bygge. Eller invändiga jobbet. Om du själv skulle bygga ut 15kvm utan någon form av special eller avancerande, och om du själv skulle stå för materialet för allt, kosta byggställning och göra marken själv, ritningar själv, bygglov själv och sedan städa efter allt,
: för en okomplicerad 15kvm: ca 400.000kr
Vad jag läst till mig är ett rimligt pris 300.000kr för en total entreprenad?
 
M MirandaM skrev:
Ja men precis, om man då faktiskt tar detta som ett exempel rakt av. 550kr gånger 300 timmar hamnar man på 165.000kr , och då pratar vi utan grund jobb, utan byggställning, utan någon form som helst material. Varken grund eller bygge. Eller invändiga jobbet. Om du själv skulle bygga ut 15kvm utan någon form av special eller avancerande, och om du själv skulle stå för materialet för allt, kosta byggställning och göra marken själv, ritningar själv, bygglov själv och sedan städa efter allt,
: för en okomplicerad 15kvm: ca 400.000kr
Vad jag läst till mig är ett rimligt pris 300.000kr för en total entreprenad?
Nu vet jag inte hur du får materialkostnader till 235000:-?

Men be om ett fastpris och totalentreprenad så kan du jämföra.
 
Inte funderat på att göra det själv?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.