kloka_elin skrev:
Är väggarna vitmålade? Hur känns det i förhållande till de övriga varmpastelliga färgerna?
Kan man tänka sig en kallare färg som tex ljusgrått till panelen? Tycker att det passar fint till det röda, men kanske mindre bra till laxrosa och det gröna i golvet...

/Elin
ja - hela entren har vita väggar - just för att ge utrymme åt snickerierna - MEN jag är flexibel, behöver inte vara vitt. ( har planer på att måla en bård för hand över panelen) För övrigt är det ganska färgstarkt här hemma. planlösningen är ganska öppen från hall in i vardagsrummet, där väggarna är klädda med en gul tapet, därför är jag tveksam till en gul panel.

Grått skulle vara fint - det är ett alternativ faktiskt, tror det är jättefint med det laxrosa, men är lite tveksam om det passar till det gröna golvet...

Svår nöt att knäcka det här....

// Snäckan
 
Har ni inga skivor av någon sort kvar, gips eller masonit? Köp provburkar och måla upp och ställ mot panelen :)
 
pinebar skrev:
Det där är ju så jättesvårt!
- You tell me?!

Ska ni ha samma färg i alla andra rum också eller är det bara hallen?
- Entrévåningen skall snickerierna ha samma färg (pärlspont endast i hall och trapp) så foder och trösklar vill vi ha i samma kulör då vi har en väldigt öppen planlösning. Övre plan har pärlspont i alla rum, men där har vi bestämt oss för helvitt. (bruten)


Vad är innerdörrarna för färg?
- Alla innerdörrar är vita, men det betyder inte att foder behöver vara vitt, tycker jag.

Du kanske ska be om tips under byggnadsvård också om färger som var vanliga på snickerier i hus från den tid ni försöker efterlikna?
- Gick en hel temadag som byggnadsvård höll i...... om färger och kulörer förr i tiden. Kring sekelskiftet arbetade man med väldigt intensiva och starka färger. Typ engelskt rött (vår ytterdörr), senapsgult, mörkbrunt mm. Dvs INGENTING var omöjligt.... vilket inte gör det lättare.

Om inte vitt, så tänker jag mig också något gråaktigt, kanske till och med åt det gröna hållet som ni har på utsidan.

/pinebar
(som har samma färgvalsproblem men inte måste bestämma oss än på ett tag)
Tack! klarnade det något, du som själv går i färgtankar?
 
morsan skrev:
Jag tittat och tittar på bilden :)
Inte vitt iaf och inte rött
JaBröstpanelen är väl ren furu nu? Jag tror att det kan bli snyggt med samma gula som golvplattorna. Med fönster- och dörrfoder och trappräcke i vitt?


Varför tycker du vitt går bort? trodde detta i alla fall skulle vara ett "säkert kort"....
GÅR det att få till en gul färg, samma som plattorna är det ett aktuellt alternativ.

Tack!
 
fresve skrev:
Hej!
Kolla bilderna i denna tråden:
[länk]
Kanonsnyggt med ljust grått och lister mm i vitt.

Lycka till!

/ Fredrik
ja - det var verkligen snyggt! Kul att de "vänt på" färgerna i hall/vardagsrum!!!

Det som gör det så fint är framförallt kontrasten mot deras ekpartier. Vi har ingen ek. Våra golv (förutom i hallen) är vitbetsade furutiljor..... tror d inte att det blir för mesigt då?

// Snäckan
 
ST1 skrev:
Kanske ska tillägga: Ovanstående färg är från Beckers kollektion "Art Deco", men det vore ännu snyggare med en grön med lite mindre gult i. Hittade dock ingen bild på nätet på en sån...
Vi känner att vi har lite väl mycket grönt i huset....både inne och ute.

// Snäckan
 
Alsti18 skrev:
Bara en liten sak; trävirke rör sig med årstiderna och de är i modernt uppvärmda hus som bredast på sommaren så risken är att du får synliga ränder i sponten om du målar på sommaren. Bäst vore att måla åtminstonde sista varvet i jan-mars nästa år.
Jo, vi vet.... TACK ändå!

puss



// Snäckan
 
Linska skrev:
En kulör som jag är väldigt förtjust i är S 0505-Y20R. En "vaniljigt" ljus färg som kanske skulle kunna passa...
OK - tack. Måste kolla upp den.

// Snäckan
 
morsan skrev:
Har ni inga skivor av någon sort kvar, gips eller masonit? Köp provburkar och måla upp och ställ mot panelen :)
Hahahahaha! Vi har typ 500kvm pärlspont kvar....mm.......mm

// Snäckan

Nja, lite överdrivet, kanske
 
Som sagt, jag tittade och tittade och tittade och tycker faktiskt att furupanelen är rätt snygg och passar ihop med både golv och de vita väggarna, därav det gula:surprised:
Nja, vita väggar och vit panel - mycket vitt blir det.

Min tanke med skivorna är att ni kan ta några skivor och måla upp provfärger (kanske grunda först?), ställa upp dem i hallen och se vilken som stämmer bäst, en gul, en grå, en grön, en vit och kanske en röd.
Kanske en i taget :) En masonitskiva kostar inte så mycket.
 
Entrévåningen skall snickerierna ha samma färg (pärlspont endast i hall och trapp) så foder och trösklar vill vi ha i samma kulör då vi har en väldigt öppen planlösning. Övre plan har pärlspont i alla rum, men där har vi bestämt oss för helvitt. (bruten)
Okey... här kommer det nya förutsättningar. Då gäller det alltså att utreda vad ni har för färger/tapeter i resten av rummen. I vardagsrummet är det gult. Övriga?
Tycker inte laxrosa i hallen riktigt passar till den lite pampiga känsla en dubbeldörr och stor hall ger, även om färgen i sig är fin.
 
Alsti18 skrev:
Okey... här kommer det nya förutsättningar. Då gäller det alltså att utreda vad ni har för färger/tapeter i resten av rummen. QUOTE]

Ok......

1) vardagsrum gult med "medaljongtapet" - jugend, vitbetsade furutiljor på golvet

2) arbetsrum grön tapet, gytter av eklöv - jugend, vitbetsade furutiljor på golvet

3) köket vitt vita skåp och vita väggar) med rutigt golv laxrosa/grönt

Kolla länken nedan, scrolla ner till jul - där ser man köksgolv samt bra bilder på tapeterna.


Efter flytten

//Snäckan
 
I så fall tycker jag ljusgrått eller vitt på foder. Det som talar emot vitt är att köket är vitt, då blir det vitt och vitt vilket kan vara lite tråkigt men som nog kan vara helt ok, men framförallt om du säger att du vill ha trösklar i samma färg så känns ju ljusgrått snällare än vitt - man vill ju göra annat än att gno trösklar :)
Vi gör liknande som ni i hallen och vi tänkte köra panel, golvlist och foder i samma färg - tycker det funkar när det är "halvpanel". I vårt fall vitt (gissa om jag fått höra hur praktiskt det är med vitt i en hall :D ).
 
Alsti18 skrev:
framförallt om du säger att du vill ha trösklar i samma färg så känns ju ljusgrått snällare än vitt - QUOTE]

Oj har jag sagt det!? Jag menade nog socklar.....

// Snäckan
 
Alsti18 skrev:
I vårt fall vitt (gissa om jag fått höra hur praktiskt det är med vitt i en hall :D ).
Lustigt att du skrev det.... :) Jag har vitt i alla rum om man bortser från fondväggar....och hallen är faktiskt det enda rum där det vita inte blivit solkigt ännu (och det renoverade vi först). Mycket märkligt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.