Har en avenbokhäck planterad i tomtgränsen till grannen, 10m lång. Det är en nivåskillnad på ca 80cm mellan tomterna och vår tomt är högst.

Stödmuren har börjat svikta och delar av häcken lutar över grannens tomt. Hur löser man detta bäst?

En tanke vi fick var att gräva på vår sida, ett smalt dike ca 50cm djupt, och sedan dra häcken, stam för stam, så den inte lutar mot stödmuren. Möjligt eller omöjligt?

Häcken har nog planterats för ca 12 år sedan av förra ägaren till huset.

Om inte detta fungerar finns det några andra knep, förutom att gräva upp hela häcken? För vi vill ha kvar häcken om det går.
 
Det låter inte som en gångbar lösning... Om TS lägger in en bild är det lättare att se möjligheter. 15 år gammal avenbok är dn ung häck - den kan bli 100 år så det kan vara vettigt att planera långsiktigt.
 
Lite svårt att visa hur det ser ut, speciellt på nedsidan hos grannen.
Men häcken är planterad för nära stödmuren som jag förstått samt stödmuren är nog inte utförd på bästa sätt.
Häck planterad nära en luta stödmur med synlig sättning vid marken, bredvid planteringslådor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild ovan på helheten.
Närbild på stammar och baksidan på stödmuren, syns lite på marken hur den satt sig efter att muren börjat luta.

Tanken var att försöka gräva ett dike mellan häcken och planteringslådorna och sedan försöka dra varje stam för stam ca 10cm. Problemet är enbart på an fem meterdjupt mitt på häcken.
Häck planterad nära en luten stödmur av trä, med synliga häckstammar och sättning i marken framför muren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tror att rotsystemet är för stort för att du ska kunna flytta dem så enkelt. Prova din metod på en planta, men jag tror det slutar med att du måste kapa av en del rötter och sedan gräva upp resten av rotklumpen och lyfta över till ett nytt hål.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.