Hej,

Jag har nyss köpt en bostadsrätt och säljaren påpekade vid besiktning av flyttstäd att köksfläkten (kolfilter-fläkt) låter väldigt mycket, vilket ju var lite tråkigt i sig, men när jag nu har tagit bort stålfiltrena och tittat för att bättre komma underfund med varför fläkten eventuellt låter så mycket så tror jag mig ha upptäckt att kolfiltren faktiskt saknas i fläkten (se bild - jag tror att det svarta man ser på bilden är "locket" på själva fläkten och att kolfiltret ska fästas utanpå detta). Fläkten är av märke/modell "Appliance AFG 900GIH".

Jag tänker spontant att det faktum att filtren saknas i fläkten eventuellt skulle kunna vara orsaken till varför fläkten låter så mycket, iom att det kanske blir ett högt insugsljud vid avsaknad av filter. Jag har dock ingen erfarenhet av moderna köksfläktar/kolfilterfläktar så har inget jag kan jämföra med - vad tror ni om denna hypotes?

Vidare så formidabelt stinker fläkten härsket fett när man kör den! Om det är så att säljarna faktiskt har kört fläkten helt utan kolfilter under hela tiden som de har bott i lägenheten utgår jag ifrån att det kan ha satt sig mycket smuts och fett i själva fläkten som annars skulle ha stoppats vid kolfiltren och att denna felaktiga användning av köksfläkten kan ha medfört att den i princip är att betrakta som "slut" iom att det kommer vara mycket svårt eller omöjligt att få ur smuts/fett-lukten ur den - Är mitt resonemang korrekt?

I objektsbeskrivningen (kontraktshandling) så står det att köket är utrustat med köksfläkt.

Vilka möjligheter har jag att reklamera denna del av köpet till säljarna skulle ni säga? Kan jag reklamera avsaknaden av kolfilter? Kan jag reklamera hela fläkten om den anses vara "slut"? Kommer fläkten lukta mindre vidrigt om jag sätter dit kolfilter? Kommer den bli tystare?
 
  • Köksfläkt utan synliga kolfiltren, synligt fläkthjul och nedsmutsad interiör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tror inte kolfiltret påverkar ljudnivån tyvärr. Men det enklaste är väl att köpa ett nytt och prova, det kostar väl max ett par hundralappar? Försök samtidigt göra rent så gott det går. Kolfiltret är ju något som måste bytas regelbundet (4-6 månader är väl en tumregel hur länge de räcker, beroende på hur mycket mat du lagar) ändå. Det tror jag nog dock att nästan alla slarvar med. Men är du säker på att det inte är kolfiltret du ser där, den svarta delen?

Tror inte du har något att komma med "reklamation". De har knappast utfäst att köksfläkten ska vara i nyskick.
 
Karlia
Köksfläktar kan bli äckliga fort tyvärr. Har du någon aning om hur gammal den är? Förut bodde jag i hyreslägenhet, fick en ny köksfläkt som vi något år senare upptäckte bara hade stålfilter. Vaktmästaren fick knö dit någon egenhändig lösning, fläkten fick tas ner och rengöras ordentligt.
 
Du har inget att hämta. Hade du varit intresserad av att ha en ny fläkt så hade du kunnat titta på den på visningen. Det är inget dolt fel och du har ju en fläkt, så det stämmer överens med beskrivningen. Att du sedan märker att den inte fungerar riktigt som du önskade är inte säljarens problem.

Tvätta den eller köp en ny och gå vidare !
 
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
Karlia
Det svarta där kan vara kolfiltret.
Svart kolfilter till köksfläkt, 190 mm i diameter, placerad mot vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Karlia Karlia skrev:
Det svarta där kan vara kolfiltret.
[bild]
Jag känner mig 99% säker på att det inte är kolfiltren man ser. När jag tittar "genom" hålen som är i det svarta ser jag rakt in i fläkten, mao inget som filtrerar.
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
Att den stinker fett, bör inte ha med kolfiltret att göra. Fett skall i första hand tas av det första filtret, ofta en ramad kaka av stålullsliknande material. Sedan behöver man regelbundet göra rent alla åtkomliga ytor i fläkten. Men det mesta fettet skalll sätta sig i stålfiltret (som för övrigt går bra att köra i diskmaskin).

Kolfltret är till för att ta hand om diverse lutkämnen i stekoset, men inte själva fettet.

Kolfilter finns bara om det är en fläkt med återcirkulation, som det oftast skall vara i en lägenhet. I villor där fläkten har en egen kanal ut, behöver man inte kolfilter.
 
A
Den är ju inte ens rengjord. Det hade jag klagat på. Därefter hade jag bytt ut den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.