Har en Samsung tvätt maskin som är ca 5 år gammal.
Har fungerat perfekt tills idag.
Startade ett program med halvfull trumma men hörde efter ett tag att maskinen stod still.
Inga felkoder övht.

försöker tvinga igång den men den står bara och hugger.
Tömt maskinen, snurrat på trumman utan problem osv, men inga missljud eller motstånd.
Men så fort jag försöker köra ett program så står den och hugger när den försöker dra runt trumman.

Några snabba idéer?
Kommer högst olägligt dagar man ska tvätta upp innan vi far på semester :dizzy:
 
T
Är det enfas eller trefas? Är det trefas så kolla säkringarna. Är de ok så ta loss bakstycket så ser du bättre och kan kolla rem och motor etc.
 
A
T tobiast skrev:
Är det enfas eller trefas? Är det trefas så kolla säkringarna. Är de ok så ta loss bakstycket så ser du bättre och kan kolla rem och motor etc.
Trefas? 1980?
 
A
F Fox Lane skrev:
liknar:
[länk]
samsung har många sätt att gå sönder på, på youtube finns många exempel där deras tm faller i bitar och trumman löser upp sig o dylikt kul!
Det är det bästa med Samsung att de alltid går sönder
 
A
J Jockose skrev:
Har en Samsung tvätt maskin som är ca 5 år gammal.
Har fungerat perfekt tills idag.
Startade ett program med halvfull trumma men hörde efter ett tag att maskinen stod still.
Inga felkoder övht.

försöker tvinga igång den men den står bara och hugger.
Tömt maskinen, snurrat på trumman utan problem osv, men inga missljud eller motstånd.
Men så fort jag försöker köra ett program så står den och hugger när den försöker dra runt trumman.

Några snabba idéer?
Kommer högst olägligt dagar man ska tvätta upp innan vi far på semester :dizzy:
Kan absolut vara motorn
 
Gjorde en kalibrering och har nu kört 2 hela program med tvätt utan problem.

Hoppas detta var en engångsföreteelse
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Byt kol i motorn! 350kr
Stäng vattnet och lossa vattenslangen, den är för kort att kunna lägga ner maskinen.
Drag ut elkontakten.
Tag av locket, nu kan man hålla i betongvikten när man lägger ner maskinen på sidan.
Lossa kolen 2 skruvar / kol, lossa kabel 1 st / kol.
Montera i omvänd ordning.
Fota kolen + motorns märkskylten samt TM märkskylten, Googla på dessa för att få rätt kol.

5 år i en barnfamilj 2 tvättar/ dag 7 dagar/vecka är detta nästan normalt.

Ser nu att kalibreringen hjälpt!?:thinking:
 
L Leif i Skåne skrev:
Byt kol i motorn! 350kr
Stäng vattnet och lossa vattenslangen, den är för kort att kunna lägga ner maskinen.
Drag ut elkontakten.
Tag av locket, nu kan man hålla i betongvikten när man lägger ner maskinen på sidan.
Lossa kolen 2 skruvar / kol, lossa kabel 1 st / kol.
Montera i omvänd ordning.
Fota kolen + motorns märkskylten samt TM märkskylten, Googla på dessa för att få rätt kol.

5 år i en barnfamilj 2 tvättar/ dag 7 dagar/vecka är detta nästan normalt.

Ser nu att kalibreringen hjälpt!?:thinking:
Dessvärre är min maskin kolfri.
samsung wf71f5ebp4w
 
Redigerat:
  • Wow
Leif i Skåne
  • Laddar…
A
J Jockose skrev:
Dessvärre är min maskin kolfri.
samsung wf71f5ebp4w
därför är det troligen motorn vilken i ditt fall har en inbyggd frekvensomriktare
i värsta fall är det kretskortet viket är rätt vanligt men då brukar det finnas någon mer symptom.
 
T
electroluxaren skrev:
Trefas? 1980?
Vadå 1980?
 
T tobiast skrev:
Vadå 1980?
Det är sedan länge ovanligt med trefas till hushållsmaskiner.
 
T
Det beror ju på storleken på maskinen, därav frågan.
 
A
T tobiast skrev:
Det beror ju på storleken på maskinen, därav frågan.
japp en 24 kilos fastighetsmaskin behöver tre fas men denna samsung platsar inte riktigt i denna kategorien
 
T
electroluxaren skrev:
japp en 24 kilos fastighetsmaskin behöver tre fas men denna samsung platsar inte riktigt i denna kategorien
Någon info om maskinen fanns inte när jag ställde frågan. Verkar som att TS löst problemet själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.